به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر رضا منصوری در دومین نشست تخصصی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی، طی سخنانی درباره تاثیر دانشگاه بر جامعه در ایران گفت: اگر الان دانشگاه کاشان تعطیل شود آیا شهر متوجه میشود؟خیر. این موضوع در مورد سایر دانشگاهها نیز صدق میکند.
وی ادامه داد: ما نمونه تعطیلی دانشگاهها را در جریان انقلاب فرهنگی داشتیم که در آن مقطع به مدت ۴ سال دانشگاهها تعطیل شدند ولی فشاری به جامعه وارد نشد؛ درحالی که اگر یکی از دانشگاههای آلمان یک روز تعطیل شود صدای صنایع بلند میشود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی را نمیشود بدون توجه به دینامیک دو مفهوم دانشگاه و جامعه بررسی کرد، خاطرنشان کرد: به ایران صدسال گذشته نگاه کنید، چقدر جامعه ما در حال تحول بوده است؟ برای فهم این موضوع کافیست به مفهوم دانشگاه در ایران و جهان در صد سال گذشته نگاه کنید.
وی افزود: ما به گسست علم پیشانیوتنی و علم نیوتونی در ایران بیتوجه هستیم.دانشگاه های نسل اول و دوم و سوم و چهارم را کنار بگذارید این عبارتها از لحاظ علوم انسانی صحیح نیست.
دکتر منصوری در خصوص تاریخ تاسیس مراکز علمی در ایران گفت: وقتی نظامیهها تاسیس شدند تفکر آزاد محدود شد که افواها هم گفته میشود دانشگاه های اروپایی کپیبرداری از نظامیههاست. این موضوع کاملا برعکس آن چیزی است که در قرن ۴ اتفاق افتاد است. در این قرن و در دوران مغول تعداد مدارس آموزش عالی افزایش پیدا کرده است که البته این به معنای رشد تفکر در ایران نیست بنابراین به دوران مدرن که وارد میشویم چیزی به جز مدرسه آن هم مدرسه مذهبی باقی نمیماند.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به کتاب دانشگاه هاروارد گفت: در دانشگاه هاروارد ۴۰۰ سال است که به طور مداوم درباره ماهیت و تعریف دانشگاه و نیز هدف از آموزش بحث میشود. دانشگاه یک ساختار متصلب نیست. ساختمان نیست.بلکه نهادی اجتماعی و در حال ” شدن” است. مقیاس زمانی تحولات دانشگاهی معمولا کوچکتر از مقیاس زمانی تحولات اجتماعی است.
وی در ادامه با اشاره به بنیانگذاری دانشگاه تهران توسط عیسی خان صدیق و کتاب ایران مدرن و نظام آموزش گفت: در این کتاب درباره آرمان ایرانیان آمده است”ایرانیان میل دارند کشوری قوی و مستقل داشته باشند. ایران از خلال توسعه علمی شکوفا باشد. شهروندانی سالم و شاد و مشارکت در شادمانی شهروندان وجود داشته باشد؛ ایران در میان ملل دنیا پرافتخار باشد و اصول دین محمدی را با لوازم زمانه هماهنگ سازند.”
منصوری ادامه داد: اهداف آموزش و پرورش در این کتاب ایجاد یک آگاهی سرزنده از گذشته؛ تربیت دختران و پسران تا شهروندانی خوب برای ایران مدرن شوند؛ تربیت دخترانی که مادرانی ارزشمند برای نسل بعد باشند؛ آموزش اخلاقی و مثلا اینکه خداوند..(اشاره به آموزش مذهبی)؛آموزش مردم روستایی و عشایر؛ در مدرسه و دانشگاه جوانان برای رهبری و خدمات آموزش ببینند؛ کارگران ماهر آموزش ویژه ببینند؛ جوانان آموزش با فعالیتهای زیباشناسانه، اجتماعی، با لذت و مطالعه و پژوهش فکری تعلیم ببینند معرفی شده است اینها مبانی تاسیس یک کالج است نه دانشگاه. هیچ جا صحبت از تحولات علمی نیست؛ تصور آنها از دانشگاه یک مدرسه آموزش عالی بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در پایان با اشاره به پیشبینی تقیآزاد ارمکی، جامعه شناس در یکی از کتاب های خود درباره آینده دانشگاه گفت: ارمکی در این کتاب میگوید علم و دانشگاه تابعی از نظام سیاسی است و از ساحت ایدئولوژیک به ساحت بروکراتیک رسیده است و پیشبینی میشود ساحت بروکراتیک حالا به ساحت آکادمیک خواهد رسید و ساحت بروکراتیک فرو خواهد پاشید.
انتهای پیام