صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / آمریکا از طریق لهستان به دنبال ایجاد اتحاد بین‌المللی علیه ایران است
آمریکا از طریق لهستان به دنبال ایجاد اتحاد بین‌المللی علیه ایران است

منصوری آرانی:

آمریکا از طریق لهستان به دنبال ایجاد اتحاد بین‌المللی علیه ایران است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: آمریکا در تلاش است تا از طریق لهستان بتواند اتحاد بین‌المللی علیه ایران را ایجاد کند، اما مسئولان ما باید با کشورهایی که قصد شرکت در کنفرانس ورشو را دارند گفت‌وگو کرده و مواضع ایران را برای آن‌ها بیان کنند.

منصوری آرانی

عباسعلی منصوری آرانی در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی خود از برگزاری کنفرانس ضد ایرانی در لهستان اظهار  کرد: سیاست آمریکا برای مقابله با ایران آن هم با ایجاد اتحاد بین‌المللی با شکست مواجه شد، در حالی که در دوره‌های قبل همواره آمریکا این امکان را داشت که با ایجاد جنگ روانی بسیار وسیع در دنیا،‌ کشورهای اروپایی،‌ آفریقایی، عربی و … اتحاد بین‌المللی را در یک بستر و فضای روانی علیه ما ایجاد کند چه در سازمان ملل و یا در کنفرانس‌هایی که برگزار می‌شد. 

وی افزود: اما شرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصویب قطعنامه۲۲۳۱، موجب شده ترامپ نتواند اتحادی که روسای جمهوری قبلی این کشور  علیه ما ایجاد می‌کردند را انجام دهد. بنابراین سعی کرده از لهستان و کشورهای شرق اروپا که اختلافاتی با روسیه داشته و نیاز به حمایت آمریکا دارند،  استفاده کرده و چنین کنفرانسی را برگزار کنند اگر چه درباره علت برگزاری کنفرانس نامی از ایران برده نشده اما می‌دانیم اهداف آن‌ها چیست. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل  با بیان این‌که آمریکا در تلاش است از طریق لهستان بتواند اتحاد مورد نظر خود را ایجاد کند،‌ گفت: علیرغم این‌که ایران با لهستان دارای روابط خوبی بود، اما این کشور تحت فشار آمریکا این‌کار را انجام می‌دهد گرچه شاهد آثاری از عدم استقبال برخی از کشورهای اروپایی هستیم که حاضر نیستند در این کنفرانس شرکت کنند زیرا می‌دانند برخورد ایران با این کشورها سخت خواهد بود. 

منصوری آرانی در ادامه بیان کرد: در  چنین شرایطی دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه و گروه‌های پارلمانی مجلس باید دست به کار شوند و با مسئولین کشورهایی که قصد شرکت در این کنفرانس را دارند، گفت‌وگو و مذاکره کرده و با روشن کردن اهداف آمریکا، مواضع ایران را برای آن‌ها بیان کنند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم با تاکید بر این‌که باید دیپلماسی فعالی را در این موضوعات داشته باشیم، اظهار کرد:  وزارت خارجه، اعضای هیات دولت، گروه‌های پارلمانی و هم رئیس مجلس باید بتوانند ظرف یک ماه یا ۲۰ روز آینده با سفرهای مختلف تا حد امکان پایه‌های این کنفرانس را ضعیف کنند، گروه‌های پارلمانی از ظرفیت‌های زیادی برخوردارند. 

وی تصریح کرد:‌ این اتفاق، یک نبرد سیاسی است که می‌تواند برای ما خیلی مهم باشد. اگر چه آمریکا نتوانسته اجماع وسیعی را ایجاد کند اما باید تلاش کنیم اهداف آمریکا و نیت سوئی که دارد و همچنین تاثیر شرکت در این کنفرانس در روابط ایران با آن کشورها را روشن کنیم. 

این نماینده سابق مجلس با اشاره به این‌که اروپایی‌ها به دلیل مسائلی مانند امنیتی و مواد مخدر با چالش‌هایی مواجه هستند، گفت: اروپایی‌ها به خوبی می‌دانند که ما در خط مقدم مبارزه با گروه‌های تروریستی و مواد مخدر هستیم. اگر اروپایی‌ها در این موارد بخواهند مواضع خودشان را با آمریکا همسو کنند بدیهی است که تضعیف ایران می‌تواند نگرانی‌های آن‌ها را در  زمینه‌های امنیتی و مواد مخدر بسیار زیادتر کند.  اروپایی‌ها در برجام از ما حمایت می‌کنند ولو اقدامات کمی تا به حال انجام داده‌اند اما اگر خواسته باشند ظاهر سازی هم کنند نباید در این کنفرانس شرکت کنند. 

منصوری آرانی در ادامه اظهار کرد: ایران می‌تواند از طریق گروه‌های ذی نفوذ و ارتباطاتی که با برخی از کشورهای اروپایی دارد، وارد عمل شود و مسئولان ما چه در دولت،‌ وزارت خارجه و گروه‌های پارلمانی با افراد ذی نفوذ در این کشورها گفت‌وگو کرده و بر تصمیم آن‌ها تاثیرگذار باشند. البته در اروپا برخی از شخصیت‌های ذی‌نفوذ و موثر وجود دارند که می‌توانند دولت خود را توجیه کرده تا تصمیماتی نگیرند که مواضع اقتصادی‌شان را تحت تاثیر  قرار دهد.

انتهای پیام
خبرنگار: فاطمه خوش‌نیت

دبیر: فاطمه ابوطالبی

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.