صفحه اصلی / اسلایدر / گران فروشی لوازم یدکی خودرو
گران فروشی  لوازم یدکی خودرو

قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسید

گران فروشی لوازم یدکی خودرو

سالانه حدود یک و نیم میلیارد دلار برای خرید قطعات یدکی خودرو در کشور صرف و 60 میلیون دلار نیز برای واردات مواد اولیه موردنیاز قطعه سازی به کشور اختصاص داده می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که امروز بازار قطعات خودرو در منجلابی گرفتار شده که جان و سلامت افراد را تهدید می کند. جولان قطعات تقلبی و بی کیفیت در کنار گرانی صد در صدی موجب نارضایتی مردم شده و هیچ نظارتی هم بر این بازار وجود ندارد. خودرو سازان و وزارت صنعت باید بدانند که در صورتی که مشکلات قطعه سازی به زودی حل نشود، در آینده‌ای نزدیک ممکن است خودروی ملی به دلیل نبود بعضی از قطعات تولید نشود و همچنین احتمال تعطیلی کارخانه‌های قطعه سازی وجود دارد.

رئیس امور بازرسی اصناف در این رابطه گفت: هم اکنون حجم تامین و توزیع قطعات تقلبی خودرو در بازار به مرز هشدار رسیده که باید برای آن تدبیری فوری اندیشیده شود. علیرضا نیک آئین با اشاره به اینکه کمبود قطعات اصلی در بازار زمینه را برای سود جویی متخلفان فراهم کرده است افزود​: این افراد قطعات تقلبی بی کیفیت را در بسته بندی‌های قطعات اصلی و با نشان‌های معروف به بازار عرضه می‌کنند به نحوی که این قطعات حتی برای تعمیر کاران خودرو قابل تشخیص نیست.

وی با بیان اینکه آزمایشگاهی در تعمیرگاه‌های خودرو برای تشخیص این قطعات وجود ندارد، گفت: این موضوع شکایات بسیار زیادی را از سوی مردم به بازرسی اصناف و اتحادیه‌های مربوطه ایجاد کرده است. رئیس امور بازرسی اصناف افزود:​ این تقلب بیشتر در قطعات حساس تعلیق و ترمز خودرو وجود دارد که به دلیل نداشتن استاندارد‌های لازم و گیرایی کم در هنگام ترمز می‌تواند بسیار خطرناک باشد.این عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان قطعات یدکی با اشاره به این موضوع که قیمت لوازم یدکی حدود ۳۰۰ تا۴۰۰ درصد افزایش یافته است افزود: وجود واسطه ها عامل این گرانی است. وی از طرف دیگر در خصوص کاهش کیفیت لوازم یدکی، تعمیرکاران قربانی پایین بودن کیفیت قطعات لوازم یدکی هستند.

پرداخت قیمت‌های امروز خارج از توان مردم است

علی افتخاری

فعال بازار لوازم یدکی

بازار لوازم یدکی و قطعات خودرو تا قبل از این اتفاقات و گرانی ارز و نابسامانی اقتصادی هم وضعیت مناسبی نداشت اما امروز شاهد هستیم که این وضعیت به مرز هشدار رسیده و لوازم یدکی و قطعات تقلبی در بازار افزایش بسیاری داشته اند. این کالاها به دلیل اینکه با جان و سلامت مردم سروکار دارند بغاید تحت نظارت بیشتری قرار بگیرند و این گونه نباشد که در بازار با وجود افزایش قطعات تقلبی افزایش تا ۳۰۰ درصدی قیمت را هم شاهد باشیم. گرانفروشی در بازار قطعات یدکی خودرو به طور بی سابقه ای افزایش داشته و نارضایتی در بین مصرف کنندگان وجود دارد.

در حالی که تولیدکننده ایرانی باید قطعات باکیفیت و مقرون به صرفه تولید کند شاهد هستیم که با افزایش نرخ ارز و گرانی مواد اولیه گرانی در بازار بیداد می کند. کیفیت قطعات کاهش داشته و برخی از کارخانه های قطعه ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کردند. شرایطی بوجود آمده که کالای ایرانی در این صنعت از کشور خارج می شود و با چسباندن برچسب برند خارجی مجدد وارد بازار کشور می شود و مصرف کننده فکر می کند کالای خارجی خریده و از بابت کیفیت خیالش راحت می شود اما در حالی است که واقعیت چیز دیگری است. به طور کلی تامین قطعه واقعا کار دشواری شده و قطعه‌ای که تا چند ماه قبل ۳ میلیون تومان بود الان بیشتر از ۶ میلیون تومان قیمت دارد. مشتری‌ها هم سعی می‌کنند تا آنجا که ممکن است قطعه عوض نکنند چون پرداخت قیمت‌های امروز خارج از توان مردم است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.