صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاهش ۴۰ درصدی بودجه نانو در لایحه ۹۸/دو برابر اعتبارات از شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ شد
کاهش ۴۰ درصدی بودجه نانو در لایحه ۹۸/دو برابر اعتبارات از شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ شد

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد

کاهش ۴۰ درصدی بودجه نانو در لایحه ۹۸/دو برابر اعتبارات از شرکت‌ها مالیات بر ارزش افزوده اخذ شد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با اشاره به کاهش ۴۰ درصد بودجه این ستاد در لایحه بودجه ۹۸ گفت: ۲ برابر بودجه‌ای که به این حوزه اختصاص داده شده، از شرکت‌های نانویی مالیات بر ارزش افزوده اخذ شده است و انتظار داریم مالیات‌های اخذ شده در این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

آزمایشگاه شیمی

دکتر سعید سرکار در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بودجه انقباضی بخش‌های علمی و تحقیقاتی در بودجه سال ۹۸، افزود: اگر سیستم اقتصادی کشور دچار اختلال و مشکل شده است، درست نیست که بودجه بخش‌های پژوهشی و فناوری کاهش داده شود. این امر بسیار اشتباه است و در حال حاضر شاهد کاهش بودجه‌های بخش‌های تحقیقاتی هستیم.

وی با طرح این سوال که آیا این اقدامات منشا مغرضانه دارد یا از روی نا آگاهی بوده است، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های علمی تبدیل به یک حرکت ملی شده است و با چنین بودجه‌ای که در نظر گرفته شده است، حرکت ملی را دچار شوک کرده‌اند.

سرکار با بیان اینکه در حال حاضر ایران در حوزه نانو تکنولوژی به سرعت پیشرفت کرده و در دنیا جزو کشورهای پیشرو در این حوزه است، اظهار کرد: علاوه بر آن شرکت‌های فعال در این حوزه سالانه محصولات متنوعی مبتنی بر نانو فناوری را به سبد کشور اضافه کرده‌اند.

وی صادرات محصولات فناورانه مبتنی بر نانو تکنولوژی به بیش از ۴۵ کشور دنیا را از دیگر دستاوردهای شرکت‌های فعال در این حوزه دانست و ادامه داد: این در حالی است که ۲ برابر بودجه‌ای که به نانو اختصاص داده می‌شود، مالیات بر ارزش افزوده از سوی شرکت‌های نانویی به دولت پرداخت شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو تاکید کرد: با توجه به میزان اشتغال متخصصان در این حوزه، رفع گلوگاه‌های صنعتی، جلوگیری از ورود کالاهای خارجی با بومی‌سازی تجهیزات و تولید داروهای مشابه وارداتی گران‌قیمت و تولید ارزش افزوده برای کشور، کاهش بودجه در این فناوری اگر کار مغرضانه‌ای نباشد و نخواهند به منافع ملی آسیب وارد نکنند، قطعا یک رفتار ناآگاهانه است و این یک ایراد بزرگ است که افراد ناآگاه درباره بودجه عرصه‌های علم و فناوری تصمیم گیری می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه چنین اقداماتی بر خلاف تاکیدات مقام معظم رهبری است، افزود: ایشان همیشه تاکید دارند که راه نجات کشور از مسیر علم و فناوری است و شاهد بودیم که بسیاری از گلوگاه‌های صنعتی کشور با این فناوری رفع شده و نیازهایی که در شرایط تحریم در زمینه‌های دارویی، تجهیزات و محصولات صنعتی و کاتالیست‌های پتروشیمی‌ها داشتیم، با حمایت‌های صورت گرفته در داخل تامین شده است.

سرکار با بیان اینکه با بومی‌سازی بسیاری از فناوری‌های کلیدی از گلوگاه‌ها عبور کرده‌ایم، اظهار کرد: در چنین شرایطی شاهدیم که بودجه نهادهایی چون معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری و ستاد نانو که موجب شد ایران یکی از کشورهای پیشگام در دنیا شود، کاهش یافته است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو میزان اعتبارات این ستاد در سال قبل را حدود ۷۳ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: این در حالی است که این میزان در لایحه بودجه در سال ۹۸ به ۴۲ میلیارد تومان کاهش یافته است.

به گفته وی، این بودجه در حالی در لایحه سال ۹۸ آمده است که بودجه پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد نانو ۸۵ میلیارد تومان بوده است.

سرکار با بیان اینکه بودجه ستاد نانو حدود ۵۰ درصد از بودجه پیشنهادی این سازمان کاهش نشان می‌دهد، گفت: علاوه بر آن حدود ۳۰ درصد از بودجه‌های سال گذشته ستاد نیز محقق نشده است.

وی اضافه کرد: در چنین شرایطی ما با انبوهی از بدهکاری وارد سال جدید شدیم و بودجه‌ای که احتمالا به ما پرداخت می‌شود، موجب نابودی بخشی می‌شود که تاکنون توانسته است امیدهایی را در کشور ایجاد کند.

سرکار، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نانو تکنولوژی را بیش از ۲۰۰ شرکت عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت‌ها تاکنون ۵۰۵ محصول تایید شده به  بازار عرضه کرده‌اند، ضمن آنکه محصولات نانویی ایران به بیش از ۴۵ کشور دنیا صادر شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو فروش شرکت‌های نانویی در سال قبل را حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن، این شرکت‌ها در سال گذشته ۱۱۰ میلیارد تومان به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به دولت پرداخت کردند.

وی تاکید کرد: انتظار داریم که دولت پولی را که از شرکت‌های نانویی در قالب مالیات بر ارزش افزوده دریافت کرده است را دوباره به این شرکت‌ها تزریق کند تا این شرکت‌ها درآمدزایی بیشتری داشته باشند.

سرکار با بیان اینکه باید درآمدی که به صورت مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده است، در شرکت‌ها سرمایه‌گذاری شود، خاطر نشان کرد: پول‌هایی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌شود، هزینه نیست بلکه سرمایه‌گذاری است.

به گزارش کسب و کار نیوز در حالی بودجه ستاد نانو در لایحه ۹۸ کاهش یافته است که بر اساس رتبه‌بندی‌ها از سوی ایران در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۶۶ هزار مقاله‌ مرتبط با فناوری نانو منتشر شده که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بیش از ۷ درصد رشد داشته‌ است. علاوه بر مقالات پژوهشی (articles)، بیش از ۹ هزار مقاله‌ مروری (review) نیز در این سال منتشر شده است که این رقم حدود ۵ درصد از کل انتشارات نانو را شامل می‌شود.

با توجه به تعداد مقالات منتشر شده نسبت به سال ۲۰۱۷ تغییری در رتبه‌ کشورهای برتر در تولید علوم نانو در جهان ایجاد نشده و جمهوری اسلامی ایران جایگاه چهارم خود را که از سال ۲۰۱۷ کسب کرده بود، در این سال نیز حفظ کرد.

رتبه جهانی ایران در تولید علم نانو

سهم مقالات نانو از کل انتشارات علمی همانند سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. در سال ۲۰۱۸ حدود  ۹.۷درصد از کل انتشارات علمی منتشر شده، مرتبط با فناوری نانو بودند که این رقم، بالاترین مقدار از سال ۲۰۱۴ تا کنون بوده‌است.

نمودار رشد صعودی مقالات نانوی ایران

همچنین ایران، عربستان، چین و هند به ترتیب بیشترین سهم را در انتشار مقالات نانو نسبت به کل مقالات خود (Local share) داشتند. در این شاخص عراق به‌عنوان کشور پنجم قرار گرفته است. گرچه محققان عراقی در سال ۲۰۱۸ تنها ۴۶۳ مقاله مرتبط با فناوری نانو منتشر کردند، اما همین تعداد حدود ۱۷ درصد از کل انتشارات علمی عراق در این سال را شامل می‌شود. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.