صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / نصب جعبه “مدیریت حریق” در ساختمان‌های حساس و عمومی الزامی شد
نصب جعبه “مدیریت حریق”  در ساختمان‌های حساس و عمومی الزامی شد

نصب جعبه “مدیریت حریق” در ساختمان‌های حساس و عمومی الزامی شد

مدیرکل معماری و ساختمان معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران از الزام نصب نقشه های اقدام اطفای حریق در ساختمان های بلند مرتبه خبر داد و گفت: در صورتی که این باکس‌ها نصب نشود پایانکار صادر نمی شود.

ساخت و ساز در اطراف خانه رهنما

سید حمید موسوی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ریزش پلاسکو،  محصول بی‌توجهی به ایمنی بود، گفت: البته مدیریت شهری و شهروندان عزیز از این واقعه درس بزرگی گرفتند و بر همین اساس فصل جدیدی از موضوع ایمنی در شهر و شهرسازی باز شد.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو، تلخ بود ولی نقطه عطفی برای ایمن سازی ساختمان‌ها شد، ادامه داد: در این راستا اقدام به دسته بندی ساختمان‌ها از حیث ایمنی کردیم. البته در مورد آمار و اطلاعات ساختمان های بلند مرتبه میان سازمان آتش نشانی،‌ شهرداری تهران و شورای عالی معماری اختلاف نظر وجود داشت و برهمین اساس برای اولین بار در طول تاریخ بلدیه، کلیه ساختمان های بلند را مورد بازدید میدانی قرار دادیم.

به گفته موسوی ،  3200 ساختمان هشت طبقه به بالا در تهران شناسایی شد که از حیث مبحث سوم مقررات ملی ساختمان بلند مرتبه محسوب می شود لذا برای  برخی از ساختمان های بلندمرتبه دستورالعمل ایمنی صادر شده و ساکنان برخی از این برج ها نیز در قالب طرح ۹۹۹ مورد آموزش قرار گرفتند تا برای حوادث احتمالی آماده باشند.

وی افزود: با ایجاد بستر مناسب در سازمان آتش نشانی ،امکان برقراری ارتباط ساختمان‌های بزرگ و مهم و اتصال و مانیتورینگ  آنها با شبکه آتش نشانی فراهم شده تا عملیات های نجات  به هنگام و سریعتر باشد.
به گفته وی، به منظور دسترسی به نقشه های وضع موجود ساختمان نظیر نقشه های معماری ،سازه، تاسیسات مکانیکی و برقی به خصوص بخش های سه گانه راه خروج ( دسترسی خروج- خروج- تخلیه خروج) در زمان بحران های طبیعی و غیر طبیعی و افزایش بازدهی مدیریت کارآمد بحران و کاهش خسارات، بخشنامه‌ای ویژه ساختمان ها با گروه “ج و د “  یعنی جایگاه های سوخت، مجتمع های تجاری و اداری و فضاهای تجمعی و آموزشی صادر شد که مالکین موظف به تهیه و نصب جعبه اطلاعات اولیه مدیریت بر حریق  در  قالب  “BOX FIRE ACTION PLAN” یا “برنامه اقدام” با ابعاد،رنگ و جنس استاندارد  مشتمل بر پلان تمامی طبقات با جانمایی بخش های سه گانه خروج است و همچنین دسترسی به شیرهای اصلی نیز در این جعبه ها امکانپذیر است که این اتفاق برای اولین بار رخ داده است.

وی افزود: در صورتی که این باکس در دسته بندی های اعلام شده نصب نشود، پایان‌کار  نیز صادر نخواهد شد.

موسوی همچنین درباره سایر ساختمان‌ها نیز گفت: ساختمان‌های شش طبقه و کمتر بیشترین آسیب را در زمان حریق داشتند اما  هیچ کنترلی بر روی رعایت مباحث ایمنی آنها وجود نداشت و تمرکز سازمان آتش نشانی نیز بر روی ساختمان‌های بلند بود لذا ما را بر آن داشت تا دستور العمل‌هایی نیز برای ایمنی این ساختمان ها تهیه و ابلاغ کنیم که براساس آن از این پس ساختمان‌های کمتر از ۶ طبقه نیز براساس نوع کاربری و میزان متصرفین در مرحله طراحی موظف به رعایت ضوابط مبحث سوم مقررات ملی ساختمان  می باشند، در همین رابطه نیز مقرر شد مهندسین ناظر صحت اجرای مقررات را در زمان اجرا کنترل و گواهی کنند تا مبنای گواهی پایانکار قرار گیرد و سازمان آتش نشانی نیز نظارت عالیه در خصوص ایمنی و حریق  بر تمام ساختمانها را بر عهده دارد.

وی افزود: پیش‌نویس این بخشنامه تهیه شده که در مرحله  ابلاغ است و  بدیهی است رعایت ضوابط مذکور برای تمامی دست اندرکاران صنعت ساختمان (اعم از مالکین، سازندگان ذیصلاح، طراحان ، مهندسان کنترل ساختمان و مامورین شهرداری و …) لازم الاجراست.

انتهای پیام

خبرنگار: مژگان انصاری/ دبیرخبر: بهناز غفاری

همچنین مطالعه کنید:

تعیین قیمت بلیت اتوبوس برای نوروز به‌ تعویق افتاد

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد رضا عامری رئیس اتحادیه تعاونی‌های مسافربری گفت: روز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.