صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه وارد دومین روز شد
مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه وارد دومین روز شد

مذاکرات آمریکا و طالبان در دوحه وارد دومین روز شد

طالبان اعلام کرد که نشست این گروه با هیأت آمریکایی در شهر دوحه قطر وارد دومین روز شده است.

image.png

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس اعلام این گروه، در این نشست هشت تن از نمایندگان گروه طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی شرکت دارند و از طرف آمریکا نیز هیأت ۱۱ نفری در گفت‌وگوها حاضرند.

طالبان اعلام کرد که موضوع اصلی مذاکرات، پایان دادن به اشغال افغانستان و این است که کابل برای هیچ کشوری تهدید نباشد.

این چهارمین دیدار طالبان با هیأت آمریکایی است. قبل از این، گروه طالبان دو بار در قطر و یک بار در ابوظبی با هیأت آمریکایی دیدار کرده بود.

در نشست فعلی از طرف آمریکا زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه این کشور برای صلح افغانستان مذاکره را پیش می‌برد.

مقامات آمریکایی تاکنون در مورد این دور از نشست چیزی نگفته‌اند اما چند روز پیش زلمای خلیل‌زاد گفته بود که اگر طالبان ادامه مذاکرات را نمی‌خواهد، آمریکا با این گروه خواهد جنگید.

به گزارش بی‌بی‌سی، گروه طالبان روز دوشنبه نیز گفته بود که طرف آمریکایی پذیرفته موضوع گفت‌وگوها، زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان باشد.

مقام‌های آمریکایی تاکنون درباره جزئیات این دیدار چیزی نگفته‌اند اما پیش از خلیل‌زاد گفته بود که هدفش از این دیدارها، آغاز گفت‌وگوها میان افغان‌ها برای پایان‌دادن به جنگ افغانستان است.

چندی قبل اعلام شده بود که قرار است دیدار چهارم میان نمایندگان آمریکا و طالبان در عربستان برگزار شود ولی طالبان این نشست را شایعه دانست و آن را رد کرد.

این گروه همچنین به آمریکا هشدار داد که اگر گفت‌وگوهای صلح را صادقانه پیش نبرد و از تاکتیک فشار استفاده کند، این مذاکرات را به تعویق خواهد انداخت.

در بیانیه طالبان آمده بود، قرار بود خروج نیروهای خارجی و عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، موضوعات اصلی مورد بحث در گفت‌وگوهای صلح باشد اما اکنون آمریکایی‌ها می‌خواهند موضوعات تازه‌ای را مطرح کنند.

تاکنون درباره جزئیات نشست‌های نمایندگان آمریکا و طالبان اطلاعات چندانی منتشر نشده است. حتی تصاویری از این نشست‌ها که ترکیب هیأت‌های دو طرف را نشان دهد، منتشر نشده است.

به گفته برخی منابع، اعضای طالبان به طور مشخص از خلیل‌زاد خواستند که آمریکا مراحل خروج نیروهایش از افغانستان را مشخص کند، رهبران طالبان را از فهرست سیاه سازمان ملل و آمریکا خارج کند، زندانیان طالبان را رها سازد و دفتر طالبان در قطر را به رسمیت بشناسد.

به گفته این منابع، خلیل‌زاد درباره خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان گفته که آمریکا با افغانستان موافقت‌نامه امنیتی استراتژیک امضا کرده و حکومت افغانستان باید درباره لغو این موافقت‌نامه و یا ادامه آن تصمیم بگیرد. درباره فهرست سیاه نیز باید مقامات رسمی افغانستان درخواست حذف رهبران طالبان را بدهند و رهایی زندانیان گروه طالبان و به رسمیت شناختن دفتر قطر نیز منوط به تصمیم آنان است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.