چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / مدیریت نا کارآمد بازار

وحید شقاقی، کارشناس اقتصادی

مدیریت نا کارآمد بازار

سرمقاله 

 انتظارات تورمی در جامعه هنوز وجود دارد. پیش بینی می‌شود با وجود این انتظارات قیمت سکه حتی به مرز ۵ میلیون تومان و دلار هم به مرز ۱۵ هزار تومان برسد. تا به این لحظه بانک مرکزی و سیاست‌های وی برای مهار قیمت ها به خوبی پیش رفته است. یعنی در مدیریت بانک مرکزی ضعف عملکرد و تدبیر نداریم اما مشکل عمده در وزارت خانه های صنعت، معدن و تجارت، سازمان های اقتصاد و کشاورزی و در سازمان برنامه و بودجه است. مدیریت کارآمدی در ساماندهی وضعیت بازار سکه و تراز تجاری نمی بینیم و وضعیت حمایت از تولید هم مناسب نیست. در حوزه صادرات غیرنفتی بلاتکلیفی گسترده ای وجود دارد و بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به کندی صورت می‌گیرد. نقشه راهی هم برای تولید نیست و بانک ها هم در عرصه مدیریتی موفق نبوده اند. از یک طرف دیگر  در بحث توزیع و ساماندهی بازار ضعف اساسی‌ای مشهود است.

 وقتی نقشه راه تولید و نقشه راه تجاری نداریم و بلاتکلیفی در تولید و صادرات و واردات وجود دارد، به تراز ارزی کشور فشار وارد می‌شود. این امر نشان می‌دهد ذخایر بانک مرکزی هم محدود است. از طرفی مداخله بانک مرکزی هم برای پایین آوردن قیمت ها، محدود است.

وزارت صمت، اقتصاد و سایر تیم اقتصادی دولت باید با جدیت بیشتری  به بخش تولید، صادرات غیرنفتی و واردات وارد شود. لایحه بودجه سال ۹۸ یک علامت منفی به اقتصاد می‌دهد و آن اینکه دولتمردان ما حاضر نیستند، تصمیمات سخت بگیرند تا شفافیت ایجاد شود. آنها حاضر به پاسخ گویی بیشتر برای مدیریت اقتصاد نبوده و این علامت‌هایی منفی به جامعه است که انتظارات تورمی را شکل داده و قیمت سکه و دلار را افزایش می‌دهد. مدیریت صادرات به درستی صورت نمی‌گیرد و ارزهای حاصل از صادرات غیرنفتی به کشور بازنگشته است. از سویی ما شاهد فساد گسترده در حوزه ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم. رانت گسرده توزیع می‌شود و لایحه بودجه ۹۸ هم ضعیف است. بنابراین با این اوصاف ورود سکه به قیمت ۵ میلیون تومان و دلار به بالای ۱۵ هزار تومان در روزهای نزدیک به عید چیز عجیبی نخواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.