چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / مافیا در بازار نهاده های دامی
مافیا در بازار نهاده های دامی

مرغداران و دامداران هم چنان با کمبود و نوسان قیمت در بازار روبرو هستند

مافیا در بازار نهاده های دامی

بازار نهاده های دامی از آنجایی که بازاری وابسته به واردات است با نوسانات و گرانی نرخ ارز دستخوش تحولات و مشکلات بسیاری شد

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، واردات بسیار زیاد کلیه نهاده های مصرفی در بخش دام و طیور و وابستگی زیاد به کشورهای دیگر و از سویی دیگر ارتباط واردات آنان با مسائلی نظیر نوسانات نرخ ارز، سقوط ارزش دلار در برابر یورو و نیز شرایط محیطی کشورهای صادرکننده و تحریم های بانکی، قیمت محصولات نهایی ناشی از مصرف نهاده های دامی را تحت تاثیر قرار می دهد. در همین رابطه مدیر عامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد گفت: افزایش قیمت نهاده‌های دامی دامداران را به مرز نابودی رسانده است. حسینعلی حصاری افزود: هیچ سالی همانند سال جاری قیمت جو افزایش پیدا نکرده بود و به طور کلی در حال حاضر نظم بازار برای خرید و فروش به هم ریخته است.

به عقیده فعالان اقتصادی دولت باید برای پیشگیری از ایجاد شرایطی مشابه وضع موجود و افزایش قدرت چانه زنی خود در شرایط خاصی چون امروز، تعداد شرکتهای بازرگانی حرفه ای، تخصصی نهاده های دامی را افزایش دهد. پیشنهاد ما این است که در این زمینه از تشکل های معتبر و خاص کمک بگیرد. تشکل هایی چون انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، شرکت هماهنگی کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور، انجمن جوجه یکروزه، اتحادیه مرغداران مرکز، اتحادیه دامداران ایران و ظرفیت برخی تشکل های استانی می توانند به دلیل آگاهی کامل از شرایط موجود و پتانسیل های بالقوه و ابزارهای خاصی که در اختیار دارند به کمک دولت بیایند و با پشتیبانی و حمایت مقدماتی دولت این تشکل ها می توانند بخشی از نیازهای خود را در نهاده های دامی تامین کنند. دولت می تواند همان مجوزها و امتیازاتی را که به شرکت های دولتی خود در این زمینه می دهد را در اختیار این تشکل ها نیز قرار دهد. به عنوان نمونه دولت می تواند با ریفاینانس و یوزانس به این تشکل ها کمک کند تا این سازمان های غیر انتفاعی که وابسته به پرورش دهندگان و تولیدکنندگان محصولات پروتیئنی نیز هستند رشد پایدار داشته و پس از چندی تعداد واردکنندگان بزرگ مواد اولیه تولید خوراک دام افزایش یابد.

مسئولان دولتی برای مشکل فعلی نقل و انتقال ارز باید تمهیداتی بیندیشند

احمد مقدسی

رئیس انجمن صنفی گاوداران

آشفتگی در بازار نهاده های دامی مدت هاست آغاز شده و تا به امروز هم ادامه یافته است. متسفانه شرایطی به وجود آمده که در زمینه واردات نهاده‌های دامی، مرغداران و دامداران با کمبود و نوسان قیمت در بازار روبرو شده اند و میزان عرضه نهاده‌های دامی کافی نیست و نهاده های دولتی به صورت قطره چکانی بین دامداران توزیع می شود. امروز قیمت کنونی نهاده‌های دامی به یک بحران در کشور تبدیل شده و برخی توزیع کنندگان با سودجویی از شرایط فعلی، نهاده‌های دامی را با قیمت‌های بالایی به تولیدکنندگان عرضه می‌کنند و در این خصوص هیچ گونه فاکتور و مستندی به تولیدکنندگان ارائه نمی‌دهند و مبلغ اضافه را تنها به صورت نقدی دریافت می‌کنند.

این در حالی است که ذخایر پشتیبانی امور دام نیز قادر به تامین کل نیاز مرغداران و دامداران نیست. در این شرایط مسئولان دولتی برای مشکل فعلی نقل و انتقال ارز باید تمهیداتی بیندیشند تا مشکل به طور کامل مرتفع شود چرا که ادامه روند فعلی تولید گوشت و شیر کشور را با اختلالاتی روبرو می‌کند. اگر مسئولان دولتی برای رفع مشکلات کنونی نهاده‌های دامی در بازار چاره‌ای نیندیشند، بی شک تولید شیرخام در کشور کاهش می‌یابد. قیمت جو و یونجه ناشی از سودجویی مافیا، دلالان و واسطه گران با نوسانات چشمگیری در بازار روبرو شده و این درحالی است که مسئولان ذی ربط در صورت گرانی نهاده ها و گوشت در بازار به سراغ تولیدکنندگان می روند و به دلالان به دلیل نبود مکان و عدم دسترسی، کاری ندارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.