صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / فرستاده دولت تایلند آماده گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌های جنوب
فرستاده دولت تایلند آماده گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌های جنوب

فرستاده دولت تایلند آماده گفت‌وگو برای پایان دادن به درگیری‌های جنوب

مذاکره کننده ارشد دولت تایلند تاکید کرده که آماده گفت‌وگو با هر کسی است تا درگیری‌ها و تنش‌ها در جنوب این کشور را پایان دهد.

ارتش تایلند

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این بیانیه از سوی اودومچای تاماساروراج،‌ ژنرال سابق ارتش تایلند و مذاکره کننده ارشد دولت این کشور در امور صلح پس از آن منتشر شد که گروه “مارا پاتانی”، یک گروه حمایتی جدایی طلب که مدعی است جناح سیاسی گروه‌های شبه نظامی درگیر با نیروهای دولتی است، اخیرا شاهد تغییرات رهبری بوده است.

در یکی از تغییرات اخیر، ساما آئه خو زاری، ۶۰ ساله رهبری جبهه آزادی بخش ملی “مالای پاتانی” را که یک جنبش بزرگ آزادیبخش در شمال مالزی است از دولو وائه‌مانور گرفت.

این ژنرال سابق ارتش تایلند گفت: ما به دنبال پایان درگیری و اقدامات شبه نظامی در مذاکرات هستیم.

مقام‌های مالزی از شش سال قبل برای پایان دادن به درگیری‌ها در منطقه، میانجی‌گری این مذاکرات اولیه صلح را بین دولت تایلند و “مارا پاتانی” برعهده دارند.

این منطقه دور افتاده در جنوب تایلند اخیرا شاهد درگیری‌هایی بوده است. یک امام جماعت و دو راهب بودایی در دو رویداد جداگانه کشته شدند و همین مساله باعث بیشتر شدن تنش در منطقه شده است.

ژنرال اودومچای در ۲۰۱۸ از سوی ارتش تایلند برای مذاکره با این جبهه آزادی بخش ملی “مالای پاتانی” منصوب شد.

سورین پالاره،‌ دبیر شورای اسلامی تایلند نگرانی عمیق خود را بابت افزایش این حملات اعلام کرده و گفت: نگران افزایش تنش‌ها میان مسلمانان و بودایی‌ها هستیم.

پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند در بیانیه‌ای متعهد شد تا به مذاکرات صلح با گروه‌های شبه نظامی ادامه دهد تا به جهان نشان دهد که کشور تمامی اقدامات لازم را برای احیای صلح در منطقه جنوبی تایلند انجام می‌دهد.

روزنامه نیشن چاپ تایلند از قول نخست وزیر نوشت: سازمان همکاری اسلامی اقدامات صورت گرفته از سوی دولت را در ارتباط با این مساله می‌داند. فعالان حقوق بشری و سازمان‌های مردم نهاد هم باید اوضاع را درک کنند.

وقوع اقدامات شبه نظامی در جنوب تایلند به سال ۱۹۴۸ بازمی‌گردد زمانی که درگیری‌های قومی و مذهبی در منطقه تاریخی مالای پاتانی درگرفت.

گروه‌های مسلح شبه نظامی در دهه ۱۹۶۰ و پس از آن شکل گرفتند که دیکتاتوری نظامی تایلند تلاش کرد تا در مدارس اسلامی نفوذ کند. اقدامات شبه نظامی در این کشور در دهه ۱۹۹۰ کم رنگ شد.

در سال ۲۰۰۴، یک جنبش تازه تاسیس مسلح شکل گرفت. مارا پاتانی یک نهاد حمایتی از این گروه‌هاست. این گروه برای جدایی از تایلند می‌جنگد.

از سال ۲۰۰۴، درگیری‌ها میان این گروه و نیروهای دولتی تایلند باعث کشته شدن بیش از ۷۰۰۰ تن و جراحت بیش از ۱۱ هزار تن دیگر شده است.

انتهای پیام

مترجم: ایراندخت آذرشکیب

دبیر:‌ زهرا موسوی

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.