صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / رییس جمهور کوزوو: در صورت احضار به لاهه با “شفافیت کامل” به دادستان‌ها پاسخ می‌دهم
رییس جمهور کوزوو: در صورت احضار به لاهه با “شفافیت کامل” به دادستان‌ها پاسخ می‌دهم

رییس جمهور کوزوو: در صورت احضار به لاهه با “شفافیت کامل” به دادستان‌ها پاسخ می‌دهم

رییس جمهور کوزوو اظهار کرد، در صورتی که از سوی دادستانان دادگاه کیفری بین‌الملل برای بازپرسی درباره اتهام جنایات جنگی در جنگ با صربستان احضار شود، "با شفافیت کامل" به سوالات آنان پاسخ خواهد داد.

تاجی

به گزارش کسب و کار نیوز، این دادگاه در سال ۲۰۱۵ تشکیل شد تا اتهام ارتکاب جنایات جنگی ارتش آزادی‌بخش کوزوو علیه صرب‌ها، کولی‌ها و مخالفان سیاسی آلبانیایی کوزوو را بررسی کند.

هاشم تاچی، رییس جمهور کوزوو طی سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ رهبر سیاسی ارتش آزادی‌بخش کوزوو بوده است.

تاچی به خبرنگاران گفت: اگر دادستانان مرا به دادگاه احضار کنند، با شفافیت کامل و بیشترین مسئولیت اخلاقی، ملی، سیاسی و قانونی و با بیشترین احترام به قانون اساسی به پرسش‌های آنان پاسخ خواهم داد.

به گزارش رسانه‌های محلی، دادگاه ویژه رسیدگی به این اتهامات هنوز نخستین اتهامات خود درباره این پرونده را اعلام نکرده اما تا کنون چندین تن از اعضای ارتش آزادی‌بخش کوزوو را احضار کرده است.

رستم مصطفی و سامی لوشتاکو، دو تن از فرماندهان سابق ارتش آزادی‌بخش کوزوو نخستین افرادی بودند که هفته گذشته از سوی این دادگاه بازپرسی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مصطفی به رسانه‌ها گفت، به عنوان یک “شاهد مظنون” مورد بازپرسی قرار گرفته اما منظورش را درباره عبارتی که به کار برده، توضیح نداد.

این دادگاه که تحت قوانین کوزوو این پرونده را بررسی می‌کند در هلند تشکیل شده تا شاهدان را از فشاری که در محاکمات جرایم جنگی دادگستری محلی به آن‌ها وارد می‌شود، دور کند.

دادستانان این دادگاه در آستانه اعلام جرم احتمالی خود، مظنونان را مور بازپرسی قرار می‌دهد.

وبی کایتازی، روزنامه‌نگار تحقیقی برجسته اهل کوزوو اظهار کرد: این روندی لازم در حین جمع‌آوری مدارک در این پرونده است و نخستین اعلام جرم به زودی صورت خواهد گرفت.

رییس انجمن کهنه‌سربازان این جنگ نیز هفته گذشته اظهار کرد، این دادگاه طی ماه‌های پیش‌رو حدود ۱۰۰ تن از نیروهای سابق ارتش آزادی‌بخش را برای بازپرسی احضار خواهد کرد.

راموش هارادینای، نخست وزیر کوزوو و فرمانده سابق اسن ارت نیز هفته گذشته اظهار کرد: همیشه و هربار بر این حقیقت که جنگ ما برای آزادی، پاک و مقدس بوده، تاکید خواهد شد.

جنگ کوزوو آخرین درگیری خونینی بود که به دنبال فروپاشی یوگوسلاوی کمونیست در دهه ۱۹۹۰ میلادی صورت گرفت.

این درگیری بیش از ۱۳ هزار کشته برجای گذاشت که ۱۱ هزار تن از آنان از آلبانیایی تبار، ۲۰۰۰ تن صرب و ۵۰۰ نفر کولی بودند.

انتهای پیام

مترجم: غزال‌ حسین‌خانی

دبیر: منصوره زالی

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.