به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر بهزاد سلطانی در دومین نشست تخصصی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی که امروز عصر در مرکر تحقیقات سیاستهای علمی کشور برگزار شد، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کارکردهای تکنیکی به شش دسته آموزش، پژوهش، تولید انسان فرهیخته، کارآفرینی، توسعه اقتصادی منطقهای و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و منطقهای تقسیم میشود.
وی ادامه داد: کارکردهای هنجاری هم به هفت بخش آزادی علمی، عقلانیت، استقلال، اندیشهورزی، یادگیری و عشق به یادگیری، نوآوری، اخلاق حرفهای و کار گروهی تقسیم میشود. کارکردهای هنجاری روح دانشگاه است و اگر کارکردهای هنجاری نباشد دانشگاه در کارکردهای تکنیکی هم ناکارآمد خواهد بود. البته این جمله جای علامت سوال دارد و باید درباره آن بحث شود.
عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ادامه به بیان گزیدهای از تاریخ آموزش، پژوهش و تولید انسانهای فرهیخته در دانشگاههای جهان پرداخت و درباره تجاریسازی دانشگاهها گفت: نباید تصور کرد که برخی فعالیتهای نابودکننده که در دانشگاهها انجام میشود، جزو تجاریسازی آموزش است. در دانشگاه نوع دوم فعالیتهای دانشگاه معطوف به نیاز جامعه است و هدف از پژوهش، مقاله آیاسآی و ارتقاء رتبه علمی نیست بلکه حل مشکل جامعه است.
سلطانی با اشاره به تعداد بالای دانشآموختگان دانشگاهی در ایران گفت: تعداد بالای فارغالتحصیلان میتواند بزرگترین مزیت کشور باشد. اما ما با این مزیت چه کردیم؟ ۲۷ درصد نرخ بیکاری که بالای ۷۵ درصد آنها را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند کاری بوده که ما با بزرگترین مزیت کشور کردیم.
سلطانی در پایان با بیان اینکه در گذشته در دانشگاه ۹۵ درصد پتانسیل آن صرف آموزش میشد، ۵ درصد پژوهش، صفر درصد کارآفرینی و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقهای گفت: در حال حاضر این میزان به ۷۰ درصد در آموزش، ۲۰ درصد پژوهش و ۱۰ درصد کارآفرینی است و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقهای است، در آینده این میزان باید به ۴۰ درصد در آموزش، ۳۵ درصد پژوهش، ۲۰ درصد کارآفرینی و ۵ درصد توسعه اقتصاد منطقهای برسد. در حال حاضر ۲۶۴۰ دانشگاه به معنای مرکز آموزشی، ۷۰۰ موسسه پژوهشی و چند هزار تشکل دانشجویی و ۴۳ پارک فناوری و ۱۴۰ مرکز رشد در کشور داریم.
انتهای پیام