صفحه اصلی / استان ها / یزد / باز شدن دوباره کاروانسرای قاجاری‌ها پس از ۲۰۰ سال
باز شدن دوباره کاروانسرای قاجاری‌ها پس از ۲۰۰ سال

باز شدن دوباره کاروانسرای قاجاری‌ها پس از ۲۰۰ سال

در سال‌های اخیر بسیاری از کاروانسراهای قدیمی یزد که سال‌ها بلااستفاده به حال خود رها و بعضاً نیز تخریب شده بود، به ویژه آنهایی که در کنار راهه‌ای ارتباطی واقع شده، مجدداً برای خدمات‌رسانی به مسافران و گردشگران احیا شده است.

کاروانسرای شمسی

به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی و گردشگری یزد، معاون حفاظت فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد در سال ۸۳ گفته، مرمت بخشی از کاروانسرای شمسی که دارای ساختمان خشتی با دو محوطه باز در ضلع غربی و جنوبی است به پایان رسیده است.

ذاکری نیا، معاون حفاظت فنی سازمان میراث فرهنگ وگردشگری استان یزد با بیان این مطلب افزود: از جمله مرمتهای کاروانسرای شمسی را می‌توان به کونوهای فرسوده، دیوار چینی و شیب‌بندی و اندودکاهگل پشت بام اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: از جمله ویژگی‌های این کاروانسرا می توان به وجود برکه‌ای در داخل یکی از اتاق‌های کاروانسرا درگوشه‌ غربی ساختمان ذکر کرد که از آب باران یا قنات عبوری مشروب می‌شده است.

ذاکری نیا با بیان این که کاروانسرا به یک هشتی با پوشش از نوع تاق و تویزه است، گفته، در سه ضلع حیاط، صفحه‌ها به صورت قرینه دیده می‌شود.  این بنا متعلق به دوره قاجار و به شماره ۲۴۳۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.                    

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

زندان‌

لغو تمام بازدیدها از زندان‌های استان یزد

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, «رضا ذوالفعلی‌نژاد» با اشاره به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.