صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / وزیر ارشاد از کمیسیون فرهنگی نمره ۲۰ گرفت
وزیر ارشاد از کمیسیون فرهنگی نمره ۲۰ گرفت

با وفای به عهد برنامه های ارائه شده به مجلس؛

وزیر ارشاد از کمیسیون فرهنگی نمره ۲۰ گرفت

تهران – ایرنا – رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مجموعه اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گستردگی ماموریت ها و وسعت سازمانی این وزارتخانه ، تصریح کرد: گزارشی که آقای سید عباس صالحی از کلان پروژه های این وزارتخانه ارائه داد نشان از وفای عهد او به سخنان و برنامه های وی به مجلس دارد.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ،حجت الاسلام و المسلمین احمد مازنی در نشست مشترک اعضای کمیسیون فرهنگی با وزیر ، معاونین و مسئولان این وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، گفت: انتظار ما درمجلس شورای اسلامی نیز این است که وزرا وفای به عهد داشته باشند نه اینکه صرفا برای گرفتن رای اعتماد در مجلس به سخنرانی بپردازند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در تدوین موضوعات دارای ضعف هستیم ،گفت: اکنون فصل بودجه است و باید ضرورت کار و اقدامات فرهنگی را در نظربگیریم.
حجت الاسلام مازنی با اشاره به مشکلات فصل بودجه ، گفت: در شرایطی که دچار مشکلات اقتصادی هستیم وزیر فرهنگ از مجلس کارت زرد دریافت می کند.
وی تاکید کرد: این موضوع حکایت از این دارد که موقع غرامت همه اشاره به سمت فرهنگ داشته ولی زمانی که باید به آن توجه شود این اتفاق نمی افتد.
این نماینده ملت در مجلس ادامه داد: اگر امسال بودجه فرهنگ افزایش یافته باید نرخ گرانی ها را نیز در این افزایش در نظر بگیریم.
حجت الاسلام مازنی گفت: یکی از ضعف های ما این است که نتوانسته ایم ضرورت کار فرهنگی را برای خواص تدوین و تبیین کنیم و در کنار محدودیت های گسترده ای که هست به تعریف درست از مقوله فرهنگ نرسیده ایم.
وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اقدامات خود می تواند از ظرفیت های رسانه ملی، فضای مجازی و رسانه ای بهره ببرد و تعامل کمی و کیفی خود با مجلس شورای اسلامی به ویژه با مجمع نمایندگان استانی را بیشتر کند.

** اقدامات وزارت ارشاد مهندسی شده و بر اساس فکر است
در ادامه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیمان خود در زمان رای اعتماد عمل کرده اند و فعالیت های صورت گرفته از سوی این وزارتخانه مهندسی شده و بر اساس فکر است.
جمشید جعفرپور افزود: حوزه فرهنگ باید با تامل به طرح برسد و بعد از آن به عمل مبتنی بر اقدامات انقلابی منجر شود.
در بخش دیگری ازاین نشست عضو دیگر کمیسیون فرهنگی گفت: اخیرا طرحی را در مجلس شورای اسلامی بررسی کردیم با عنوان استقرار وزارتخانه ها در خارج از شهر تهران که فوریت آن رای نیاورد.

** توجه به شفافیت حائز اهمیت است
حجت الاسلام احد آزادیخواه افزود: در این زمینه ما پیشنهاد می کنیم به جای اینکه وزارتخانه ها در خارج از تهران مستقر شوند ماموریت های آن ها را به استان ها منتقل کنیم و اختیارات را به مدیران کل استانی واگذار کنیم.
آزادیخواه گفت: این اقدام با توجه به شرایط امروزی از جمله کمبود اعتبارات کمک می کند تا انجمن های فرهنگی و هنری در شهرستان ها فعال شوند و به پویایی روح فرهنگ و هنر در شهرستان ها منجر شود.
در ادامه عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: توجه به شفافیت نیز امر خوبی است اما اینکه در اختیار چه کسی باشد و چه کسانی نیز به آن دسترسی داشته باشند هم حائز اهمیت است.
اصغر مسعودی تاکید کرد: فعالیت های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چشمگیر است و باید به این نکته توجه داشته باشیم.

** باید از منابع جدید، ایجاد درآمد جدید کنیم
در ادامه عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مشکلات بودجه جدی است و در حال حاضر نمی توانیم از درآمد دولت بکاهیم.
سیده فاطمه ذوالقدر در عین حال تصریح کرد: بنابراین باید از منابع جدید، ایجاد درآمد جدید کنیم تا کمبود های حوزه فرهنگ جبران شود.
دیگر عضو این کمیسیون گفت: هیات دولت توان کارشناسی در حوزه برنامه ای و بودجه ای را دارد و در این زمینه قوی است و نباید همه چیز را در این حوزه به مجلس محول کند.

** ضرورت توجه به دیپلماسی خارج از کشور
سیداحسان قاضی زاده هاشمی ادامه داد: باید در جشنواره های فجر نیز رویش های انقلابی معرفی شوند. اینکه خروجی فرزندان انقلاب در این زمینه ها چیست باید موردتوجه قرار گیرد.
وی افزود: در حوزه فرهنگی نیز ما نیازمند احیای جایزه جلال هستیم. ما نیازمند تفکر سازی هستیم تا مولف سازی. و این امر در جایزه جلال باید محقق شود.
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توجه به دیپلماسی خارج از کشور نیز ضروری است.

** اعلام آتش بس صالحی در فضای فرهنگی کشور
در ادامه حجت الاسلام مهدی شیخ عضو دیگر این کمیسیون گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فضای فرهنگی کشور آتش بس اعلام کرده اند.
وی افزود: صالحی توانستند سیاست و فرهنگ را از هم جدا کنند. ترکیب سیاست و فرهنگ آفت بزرگی بوده که فرهنگ همیشه دامنگیر مسائل سیاسی شده است.
شیخ درعین حال تصریح کرد: این اقدام دکتر صالحی باید نهادینه شود و بعد از ایشان نیز ادامه یابد و این امر از طریق گفتمان های فرهنگی قابل حل شدن است.
وی ادامه داد: بودجه های فرهنگی در مقایسه با سایر دستگاه های فرهنگی ناچیز است. بنابراین بودجه های فرهنگی خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در جهت سیاست های فرهنگی کشور ساماندهی شوند.
شیخ افزود: نویسندگی یک هنر است باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد زیرا از طریق نویسندگی می توان تولیدات علمی و باورها و ارزش های خود را منتقل کنیم.

** باید گفت و گوهای فرهنگی شکل بگیرد
در ادامه عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: باید گفت و گوهای فرهنگی شکل بگیرد و ما آن را در کمیسیون فرهنگی مجلس دنبال می کنیم ولی به رایزنی های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نیز نیاز است.
طیبه سیاوشی شاه عنایتی با اشاره به راه اندازی گذرهای فرهنگی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این اقدام بسیار خوبی است و باعث شده عرصه فرهنگ به خوبی به میان مردم بیاید.
وی گفت: به نظرم در ۴٠ سالگی انقلاب باید همه عرصه های فرهنگی و هنری به میان مردم آید و مردمی شود و صرفا به سینما اکتفا نکنیم.

** باید به حدود و ثغور موسیقی توجه داشته باشیم
در بخش دیگری از این دیدار عضو دیگر کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: باید به حدود و ثغور موسیقی توجه داشته باشیم و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی باید با همکاری یکدیگر آن را پیگیری کنند.
محمد اسماعیل سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود به توجه به کتابخانه های عمومی کشور تاکید کرد.

** ارائه گزارش فعالیت های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ اززبان معاونان و مدیران
درادامه این دیدار که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برخی از معاونان و مدیران این وزارتخانه گزارشی از مجموعه فعالیت های خود در حوزه برگزاری جشنواره های فجر ارائه دادند.

**جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است
سرپرست سازمان سینمایی با اشاره به برخی اقدامات این سازمان در آستانه برگزاری سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر از نظر کیفیت راه تکامل پیدا کرده است.
حسین انتظامی افزود: امسال حدود ٨٠ فیلم متقاضی شرکت در مسابقه بودند که از میان آن ها ٢٢ فیلم برای بخش سودای سیمرغ انتخاب می شوند.
دستیار ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: امسال جشنواره نسبت به سال گذشته در حوزه هایی مانند حضور کارگردانان اولی با ١٠ فیلم، ترکیب و تنوع خوب فیلم ها به لحاظ گونه، کیفیت و مضمون و … ارتقا و کیفیت یافته است.
وی تاکید کرد: دو سال است که این جشنواره در راستای شعار «ایران تهران نیست» همزمان با برگزاری در تهران در سایر مراکز استان ها نیز برگزار می شود.
انتظامی گفت: فیلم های امسال در موضوعاتی مانند دفاع مقدس، مبارزه با تروریزم، تاریخی، طنز و … دارای تنوع است. از نظر حضور زنان نیز از میان ٢٢ فیلم ۴ فیلم از کارگردانان زن و همچنین در حوزه داوران نیز دو نفر از بانوان حضور دارند.

** صیانت از فضای هنرکشور
در ادامه معاون امور هنری نیز با ارائه گزارشی از مجموعه اقدامات جشنواره های هنری این معاونت در دهه فجر گفت: صیانت از فضای هنر کشور بر عهده این معاونت است و امسال سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر، سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی و هشتمین جشنواره مد و لباس فجر همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار می شود.
سید مجتبی حسینی افزود: امسال جشنواره موسیقی برا یاولین بار دارای آیین نامه شد. در این دوره از جشنواره بر محور آهنگسازان ایرانی تمرکز شده است. حتی قرار است آهنگسازان خارجی نیز به اجرای یک آهنگ از ایران بپردازند.
حسینی ادامه داد: این جشنواره در٧ استان کشور نیز به صورت همزمان برگزار می شود.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از جمله برنامه های این دوره از برگزاری جشنواره موسیقی فجر، شادیانه های اقوام به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، حضور تمام مراکز آکادمیک در جشنواره برای اولین بار، نمایش و رونمایی از کتاب ٨٠٠ صفحه ای ۴٠ سال صحنه و … از جمله فعالیت های سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر است.
وی ادامه داد: در حوزه جشنواره تئاتر نیز١٠ نمایش انقلابی قرار است از رادیو نمایش پخش شود.
حسینی گفت: ٣۵ درصد آثار نمایشی این دوره از جشنواره تئاتر فجر در موضوع انقلاب و دفاع مقدس است.
وی تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی نیز امسال با رشد ٢٠٨ درصدی ورود آثار مواجه بوده است. ١٣ هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره رسیده است.
حسینی گفت: افتتاح نمایشگاه پلاک ۴٠ شامل نقاشی، مجسمه سازی از آثار انقلابی در فرهنگسرای نیاوران از جمله اقدامات این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر خواهد بود.
وی ادامه داد: امسال هشتمین جشنواره مد و لباس فجر برگزار می شود و قرار است دستاوردهای مد و لباس انقلاب اسلامی از رادیو اقتصاد بررسی شود.
حسینی گفت: نمایشگاه ١٠ نشست موضوعی مد و لباس و … از جمله فعالیت های جشنواره مد و لباس فجر خواهد بود.
در بخش دیگری از این نشست لادن حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی گزارشی از اقدامات مالی و بودجه این وزارتخانه ارائه داد.
وی گفت: بودجه سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ رشد ٣٩ درصدی داشته است.

** رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه های کشور نسبت به پیش از انقلاب
در ادامه دبیر نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره برخی اقدامات این نهاد گفت: در سال ۵٧ تعداد کتابخانه های کشور ٣٧٣ باب بود و در حال حاضر دارای ٣۴٣١ باب کتابخانه در کشور هستیم که در این بازه زمانی رشد ٩ درصدی در تعداد کتابخانه ها داشته ایم. علیرضا مختار پورافزود: امسال ۵٣ کتابخانه جدید داشته ایم که ٢٧ باب آن در روستاها و ٢۶ باب آن شهری بوده است.
مختارپور ادامه داد: همچنین ١۵ بهمن ماه امسال بزرگترین کتابخانه عمومی کشور در مشهد مقدس افتتاح می شود.
وی تصریح کرد: در این کتابخانه ٣٧ خدمت فرهنگی و اجتماعی ارائه می شود و به عنوان مرکز و پایگاهی فرهنگی و اجتماعی محسوب می شود.

** امسال شورای حج با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد
در بخش دیگری از این نشست رئیس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان تولی برگزاری حج و زیارت است و نقش آن در شرایط امروزی نسبت به گذشته حساس تر شده است.
علیرضا رشیدیان افزود: سیاست های کلان این سازمان توجه به اهداف اساسی سازمان است و اینکه در این مسیر در ساختار ها و فرایندهای زمانی گم نشویم. اینکه حج به گونه ای برگزار شود که توام با معنویت و سهل برای برای زائران باشد.
وی گفت: امسال شورای عالی حج و زیارت با پیگیری وزیر محترم با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.
او ادامه داد: این سازمان دارای ۴ ماموریت حج، عمره، عتبات و زیارت سوریه است. این سازمان جلساتی با وزارت حج عربستان داشته و تعداد زائران حج واجب به ٨۶ هزار و پانصد نفر افزایش یافت. در حال حاضر یک میلیون و ٢٠٠هزار نفر در نوبت حج واجب هستند.
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: پیگیری حقوق شهدای مسجد الحرام از دیگر اقدامات این سازمان است. مسئولان عربستان در جلساتی که با مسئولان عربستان داشتیم آن ها غرامت شهدای مسجد الحرام را که ١۴ نفر بودند به نمایندگی سازمان ملل پرداخت کرده اند و ما نیز اسامی وراث آن ها را به این سازمان معرفی کرده ایم.
وی ادامه داد: استقرار دفتر نمایندگی سازمان در عربستان برای پیگیری مسکن، تغذیه و … از هفته گذشته در شهر مکه مستقر شد.
رشیدیان گفت: نکته اساسی که ما در حج با آن موجه هستیم مشکل قیمت ارز است که به عنوان دغدغه جدی برای حج محسوب می شود و اگر قرار است ارز با قیمت آزاد باشد قیمت حج با جهش مواجه خواهد شد.
وی ادامه داد: به ضرورت بازنگری در اعزام به عتبات و عراق نیاز داریم.

** تصویب لایحه مالکیت ادبی و هنری برطرف کننده بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور
معاون حقوقی، امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه مالکیت ادبی و هنری یکی از موضوعات حائز اهمیت در حوزه فرهنگ و هن راست که و در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس در نوبت رسیدگی است.
علی اصغر کاراندیش افزود: اگر این لایحه به تصویب مجلس برد بسیاری از مسائل فرهنگی و هنری کشور را برطرف می کند.
کاراندیش ادامه داد: مشکل دیگر کاهش ۵ درصدی یارانه نشر و مطبوعات در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ است که اگر در کمیسیون تلفیق افزایش پیدا نکند در سال آینده در حوزه نشر و مطبوعات دچار چالش می شویم.

** ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد دارای اساسنامه شد
در ادامه دبیر ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: این ستاد بعد از ٢۶ سال با ابلاغ شورای عالی انقلاب فرهنگی دارای اساسنامه شد است.
حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی افزود: از تعداد ٢۴هزار کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور، بیش از ٢٢ هزار کانون فرهنگی و هنری در سامانه سجا را ثبت نام کرده اند.
در پایان، محمدرضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی گزارشی از مجموعه اقدامات این مرکز در فضای مجازی و گفت و گوی های فرهنگی در این فضا ارائه داد.

** اقدامات شاخص وزارت ارشاد در دولت دوازدهم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: با همفکری و همکاری این کمیسیون صدای فرهنگ کشور بیشتر شنیده خواهد شد.
سید عباس صالحی درادامه ایجاد بیش از۱۳گذر فرهنگ و هنر باهدف راه اندازی یک پاتوق برای کسب و کار و ارائه محصولات فرهنگی و هنری ،توجه به شبکه های شهرهای خلاق فرهنگ و هنر ایران ،تقویت دسترسی فرهنگی و طرح پردیس ،توجه به فضای کسب و کارهای فرهنگ و هنر ،تجمیع صدور مجوزها ، شکل گیری پورتال واحد مجوزهای این وزارتخانه ، معرفی جایگاه فرهنگ دراقتصاد و برنامه های کلان کشور، امضای تفاهمنامه ٢هزار میلیارد برای ایجاد حدود ٢٠ هزار شغل درحوزه فرهنگ و هنرطی سال ٩٧ ،افتتاح طرح پروانه همزمان با دهه فجر ، کاهش فساد با حرکت و تقویت دولت الکترونیک
بروز رسانی مجوزها ،اقدامات شاخص حوزه شفاف سازی شامل به روز رسانی مجوزها، انتشار اطلاعات قراردادها، قراردادهای موسسات زیر مجموعه، اطلاعات کمک ها و یارانه های اشخاص حقوقی، انتشار اطلاعات و یارانه به موسسات فرهنگی، تراز مالی موسسات، اطلاعات مالی رویدادهای برگزار شده ،گفت و گوهای فرهنگی ،عملیاتی کردن طرح عدالت فرهنگی ، اقدامات شاخص در حزوه رسانه و مطبوعات ، حوزه نشر و کتاب ، هنرهای تجسمی وسفرهای استانی به ١١ استان را از جمله اقدامات شاخص این وزارتخانه عنوان کرد.
فراهنگ ** ۱۳۵۵ **۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.