صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / تشدید خشکسالی با تاخیر افتادن بهره‌برداری از سدهای زیردان و پیشین‌
تشدید خشکسالی با تاخیر افتادن بهره‌برداری از سدهای زیردان و پیشین‌

یک مسئول عنوان کرد:

تشدید خشکسالی با تاخیر افتادن بهره‌برداری از سدهای زیردان و پیشین‌

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار گفت: به تاخیر افتادن بهره‌برداری از دو سد مهم جنوب بلوچستان، زیردان و پیشین، خشکسالی را تشدید کرده است.

سد

‌معین‌الدین سعیدی در گفت و گو با ایسنا-‌ افزود: با آنکه سدسازی عملا پروژه ردشده‌ای در دنیاست اما بر ساخت آن‌ها در دهه ۷۰ تاکید شد؛ روستاهای پایین دست این دو سد بزرگ می‌توانستند از نعمت خدادادی آب دریا و شیرین‌سازی آن سیراب شوند‌.

وی افزود: این واقعا اوج بی‌تدبیری است که سد ایجاد بشود و آب بالااستفاده پشت سد بماند اما شبکه پایین دست آن قدر طولانی شود تا یکی از سدها بدون آنکه استفاده‌ای برای روستانشینان داشته باشد، بخشکد. سال ۹۵ قرار بوده شبکه پایین دست زیردان به بهره برداری برسد، بعد گفتند هفته دولت ۹۷ و حالا هم می‌گویند پایان سال آینده.

سعیدی ادامه داد: مشکلاتی که سد زیردان و پیشین با به تاخیرافتادن شبکه پایین دستشان ایجاد کردند، خشکسالی را تشدید کرد؛ سدها در حالی آب‌ها را نگه داشتند و خشک شدند که مردم پایین دست تشنه آب بودند و خیلی از تغییرات در پدیده اکولوژی منطقه که موجب تشدید خشکسالی شد، ناشی از سدسازی بود.

رئیس شورای اسلامی شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: تاکیدمان این است که سد زیردان سریعتر طبق قول داده شده به‌بهره‌برداری برسد و سرنوشت سد خشک‌شده پیشین را پیدا نکند؛ بهانه عدم اعتبار برای ما و مردم پذیرفتی نیست؛ چگونه برای احیای دریاچه ارومیه فقط در سال ۹۴، ۱۴۶۷ میلیاردتومان می‌توانیم اختصاص دهیم، چگونه برای فاز یک توسعه بندر چابهار ۴ هزار میلیاردتومان می‌توانیم اختصاص دهیم اما برای آب شهرستان چابهار و جنوب بلوچستان که تمامی برآورد سدهای آن به ۵۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسد؛ نمی‌توانند بودجه اختصاص دهند.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.