صفحه اصلی / سرخط خبرها / نشست دوم کمیته تولید محتوا و تدوین استراتژی برگزار شد
نشست دوم کمیته تولید محتوا و تدوین استراتژی برگزار شد

زیر نظر كميسيون  توسعه  بازرگاني  بنياد  اميد ايرانيان 

نشست دوم کمیته تولید محتوا و تدوین استراتژی برگزار شد

نشست دوم "كميته توليد محتوا و تدوين استراتژي" كميسيون توسعه بازرگاني بنياد اميد ايرانيان روز شنبه به ریاست محمد صادیق مشایخ برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این نشست شهریار عامری استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر و مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، مینا مهرنوش عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و مدیر مسول روزنامه کسب و کار، غلامعلی ریاحی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور اسبق سازمان بازرسی کل کشور، عابد مشایخ دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، علی سعد وند استاد علوم بانکی و اقتصادی دانشگاه وولونگونگ استرالیا، سید محمد هاشمی اصفهانی مشاور اسبق وزیر نفت و مشاور اسبق شهردار تهران، معصومه شکور قهاری مدیرکل مطالعات پژوهشی دفتر هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

لازم به توضیح است این کمیته جهت تولید محتوای پیشنهادات و طرحها و تدوین برنامه های استراتژیک زیر نظر کمیسیون  توسعه  بازرگانی  بنیاد  امیدایرانیان  به ریاست  محمد صادق مشایخ برگزار می شود.

در نشست دوم این کمیته پس از مرور محورهای بررسی شده در جلسات قبلی از سوی محمد صادق مشایخ رئیس کمیته و عابد مشایخ دبیر کمیته، شهریار عامری استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر  بر  هم افزایی برنامه های همگرای نشستهای تخصصی کمیسیون توسعه بازرگانی ، تقویت نت ورکنیگ ، شبکه‌سازی و تخصصی کردن مسائل مطرح در جلسه تاکید کردند. دکتر عامری همچنین در مورد یارانه انژری و جلوگیری از قاچاق سوخت پیشنهاداتی ارائه دادند.

در ادامه جلسه سیدمحمد هاشمی اصفهانی مشاور اسبق وزیر نفت نیز با تاکید بر لزوم تقویت بازار ملی و توسعه صادرات غیر نفتی به ضرورت حذف وثیقه ملکی به عنوان معتبرین برگه استنادی در امور مربوط به تجارت و .. تاکید نمودند و پیشنهاد جایگزین کردن اوراق بهادار به جای وثیقه گذاری ملکی را به کمک قانون، مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه دادند.

مینا مهرنوش عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست ضمن نقد سیستم بانکی ، به نامناسب بودن شیوه تامین مالی کسب و کارها در کشور اشاره کرد. به گفته او بررسی تاریخی نشان می‌دهد ملک همچنان در ایران سرمایه گذاری سود دهی است و همین موضوع افراد را ترغیب به سرمایه گذاری در این زمینه می‌کند.  مدیر مسول روزنامه کسب وکار عنوان کرد در ایران فضای کسب و کار به دلایل مختلف از جمله نیروی انسانی، فرهنگ کار، تامین مالی و… مناسب نیست و امید به موفقیت در بسیاری از کسب و کارها پایین آمده است. او به عنوان نمونه به صندوق های سرمایه گذاری خطر پذیر اشاره کرد که همچنان خرید ملک را به عنوان تضمین موفقیت و سرمایه گذاری مطمئن می دانند. وی اشاره کرد به دلیل بی ثباتی های اقتصادی و مشکلات فضای کسب و کار در اقتصاد ایران همچنان جایگزین مطمئن‌تری برای سرمایه گذاری در ساخت و ساز وجود ندارد. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تاکید کرد بازار سفته بازی در ایران مدام از زمین ، طلا، ارز و و… تغییر می‌کند و همین بازار دلالی به مانعی برای رشد سرمایه گذاری مولد تبدیل شده است.

در ادامه علی سعدوند استاد علوم بانکی و اقتصادی دانشگاه وولونگونگ استرالیا با تاکید بر بیماری هلندی اقتصاد ایران که ناشی از تزریق پول نفت است، گفت : در این نوع اقتصاد ارزش زمین همچنان بالاست و به همین دلیل وثیقه‌گذاری ملکی اهمیت پیدا می‌کند. وی مشکل اقتصاد را نه بازارهای دلالی بلکه تزریق پول نفت به اقتصاد دانست و با نقد سیستم بانکداری در ایران تاکید کرد که بانکداری در ایران سنتی، ربوی و مبتنی بر وثیقه است که با اصول بانکداری مدرن  دنیا فاصله دارد. سعد وند معتقد است تا زمانی که پول نفت به اقتصاد تزریق می‌شود امن ترین دارایی، دارایی‌هایی مثل زمین است.

همچنین مطالعه کنید:

٨۵ هزار قطعه زمین به افراد واجد شرایط واگذار شد/تأمین زمین چهار میلیون مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، تاکنون دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.