صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / نقد کتاب پانزدهم ،برگزیدگان خود را شناخت
نقد کتاب پانزدهم ،برگزیدگان خود را شناخت

نقد کتاب پانزدهم ،برگزیدگان خود را شناخت

برگزیدگان پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب، با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز، پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب دوشنبه شب با حضور محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، نیکنام حسینی پور مدیر عامل موسسه خانه کتاب و شماری از پیشکسوتان و اهالی قلم در محل خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزارشد. این جشنواره با معرفی برگزیدگان امشب به کار خودش پایان داد.

** نقد و نوشتن یکی از مهم ترین وجوه عقلانیت
معاون امور فرهنگی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که نقد و نوشتن یکی از مهم ترین وجوه عقلانیت است ،گفت: ما دو گونه نقد داریم نقدی که معطوف به حقیقت است و نقدی که بر اساس ایده و طراحی شخصی است.
محسن جوادی ادامه داد: اما نوع سومی از نقد وجود دارد که نقد کنش نویسنده و رفتارهایی است که نیت نویسنده را بررسی می کند و بر علیه او استفاده می شود.
وی افزود: اگر این دو نکته با هم ترکیب نشود، پویائی نقد حفظ می شود اگر حق جویی توسط نویسنده صورت گرفته باشد نقد کمک می کند که این راه کامل شود.

** نویسندگان تاب و تحمل نقد داشته باشند
مدیر عامل خانه کتاب در مراسم اختتامیه پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با بیان اینکه حدود ۱۰۰۰ نفر از منتقدان، آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده اند، گفت: انتخاب برگزیدگان و منتقدان قابل تقدیر جشنواره پانزدهم نقد کتاب، بر اساس شاخصه‌های نقد در تمام حوزه‌های نگارش صورت گرفته است.
نیکنام حسین پور از جمله حوزه‌ها و بخش‌های این جشنواره را کلیات، فلسفه، کلام و عرفان، علوم تربیتی و روان شناسی، دین، علوم اجتماعی، هنر، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، کودک و نوجوان و نشریه شایسته تقدیر و فعالان عرصه نقد کتاب نام برد.
مدیرعامل خانه کتاب گفت: هنوز خیلی از نویسندگان ما تاب و تحمل نقد را ندارند و در میان ایرانیان فرهنگ مدارا هنوزجایگاه خوبی ندارد و حتی در میان نخبگان نیز نقد هنوز نهادینه نشده است.

** تقدیر خانه کتاب از ۲۵۰ منتقد برجسته ایران
حسینی‌پور با اشاره به اینکه هم اکنون جشنواره نقد کتاب به ایستگاه پانزدهم خود رسیده است ، اظهار داشت: در مجموعه خانه کتاب مفتخریم که با یاری خداوند تاکنون از حدود ۲۵۰ نفر از منتقدان برجسته ایران زمین تقدیر کرده‌ایم و مقالات ارزشمند و منتقدانه آنها را از لابهلای کثرت اوراق جراید و انبوه نشریات بیرون کشیده و به جامعه علمی و ادبی معرفی کرده‌ایم.

** جامعه قدر ناقدان را بداند
به گفته وی این مهم با تلاش مستدام ده‌ها داور اندیشمند از استادان حوزه و دانشگاه و دبیران محترم علمی و همکاران خانه کتاب در طی سالیان گذشته سرانجام یافته که از تمامی این بزرگواران تشکر می‌کنیم.
وی ابراز امیدواری کرد: شرایطی فراهم شود که جشنواره شانزدهم را پربارتر برگزار کنیم و جامعه علمی قدر ناقدان را بیشتر بدانند.
در ادامه این مراسم براساس نظر داوران پانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب برگزدیدگان این رویداد فرهنگی معرفی و به شرح زیر تجلیل شدند.

*حوزه کلیات و اطلاع رسانی،
مقاله «بررسی و نقد کتاب روش‌شناسی تحقیقات کیفی» اثر مصطفی همدانی، منتشر شده در پژوهش‌نامه انتقادی متون

* بخش فهرست‌نویسی و نسخ خطی
«ناگفته‌هایی درباره مجلدی از فهارس مجلس: نقد فهرست نسخه‌های خطی مجلس جلد ۴۵»، از جواد بشری منتشر شده در مجله آینه پژوهش، مورد تقدیر قرار گرفت.

*بخش کلام و عرفان
دو اثر«بررسی نقادانه کتاب فلسفه ریاضیات براون» اثر حسین بیات، منتشر شده در مجله فرهنگ و اندیشه ریاضی و «بررسی و نقد کتاب تاریخ فلسفه راتلج» اثر سید مصطفی شهرآیینی منتشر شده در پژوهشنامه انتقادی متون، تقدیر شدند.

*حوزه علوم تربیتی و روانشناسی
«نقدی بر آموزش و پرورش تطبیقی، رویکردها روشها و اصول» اثر عباس معدن دار آرانی، منتشر شده در نشریه پژوهشنامه انتقادی متون، برگزیده شد.

*حوزه کلیات اسلام
اثر شایسته تقدیر «بررسی و نقد کتاب از علم سکولار تا علم دینی» اثر خسرو باقری نوع پرست منتشر شده در پژوهشنامه انتقادی متون بود.

*بخش قرآن و حدیث
مقاله «توحید مفضل بن عمر جعفی در ترازوی نقد» اثر هادی نصیری و محمدعلی صالحی منتشر شده در نشریه کتاب قیم شایسته تقدیر شناخته شد.

*بخش فقه و حقوق
مقاله «دین حداقلی نقدی بر جایگاه تشریع شورا و بیعت در فقه و حقوق اسلامی» اثر عابدین مومنی منتشر شده در فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق، شایسته تقدیر شناخته شد.

*حوزه اخلاق
مقاله «چرا مترجم و ناشر خوب بودن دشوار است؟» از امیر حسین خداپرست، منتشر شده در درسنامه نقد کتاب اخلاق اثر برگزیده بود.

*حوزه علوم اجتماعی
مقاله برگزیده، « ای.پی.تامپسون و طبقه کارگر در انگلستان» اثر سید هاشم آقاجری منتشر شده در نشریه نگاه نو بود.

*بخش علوم سیاسی
«پرتویی نو بر اندیشه سیاسی اسلام نقد کتاب تاریخ اندیشه سیاسی در اسلام» اثر عباس خلجی منتشر شده در پژوهشنامه انتقادی متون، مقاله برگزیده شد.

*حوزه اقتصاد
مقاله «بررسی و نقد کتاب اقتصاد از نگاهی دیگر» از وحید مقدم و هادی امیری، منتشر شده در پژوهش نامه انتقادی متون، شایسته تقدیر دانسته شد.

*بخش هنر
«نقد و بررسی کتاب بنیان های نظری و عملی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی» اثر حمید عسگری رابری، منتشر شده در پژوهشنامه انتقادی متون، مقاله منتخب نام گرفت.

*بخش نقد ادبی
«نقد درس‌نامه‌های سبک‌شناسی و پیشنهاد دو درس سبک‌پژوهی و سبک‌ورزی در رشته ادبیات فارسی» از محمود فتوحی رودمعجنی، منتشر شده در نشریه ادبیات پارسی معاصر، تقدیر شد.

*حوزه متون کهن
اثر برگزیده «این طبل بلندبانگ در باطن هیچ: معرفی و نقد لطائف التفسیر درواجکی»، از حمیدرضا سلمانی منتشر شده در فصلنامه نقد کتاب، بود.

*حوزه ادبیات داستانی
اثر برگزیده «نقدی ساخت گرایانه بر تقابل‌های معنایی رمان گلاب خانم» از قاسمعلی فراست و پوران علی پور نام داشت.

*حوزه تاریخ و جغرافیا
«هفوات و سرقات: پژوهش‌نامه یا پژوهش‌نما؟ نگاهی انتقادی به کتاب نگاهی به تاریخ تفکر امامیه از آغاز تا ظهور صفویه» اثر حمید عطایی نظری، منتظر شده در نشریه آیینه پژوهش، اثر برگزیده شد.

*حوزه تاریخ علم
مقاله برگزیده، «آیا علوم طبیعی در تمدن اسلامی برگرفته از اسلام بود؟» اثر امیرمحمد گمینی و فاطمه کیقبادی، منتشر شده در فصلنامه نقد کتاب کلام، بود.

*بخش کودک
«یک روایت چند صدا، بررسی شیوه‌های گفتگومندی و چندصدایی در رمان لالایی برای دختر مرده»، از امین ایزدپناه، منتشر شده در نشریه مطالعات ادبیات کودک، مقاله برگزیده شناخته شد.

*بخش ویژه
فصلنامه پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی به سردبیری زهرا ابوالحسنی، به عنوان نشریه فعال بخش نقد کتاب، شایسته تقدیر دانسته شد و علی رجب زاده مدیر پردیس کتاب‌فروشی امام مشهد به دلیل تداوم برگزاری جلسات جمعه های پردیس کتاب، به عنوان فعال عرصه نقد، قدردانی شد.
به گزارش کسب و کار نیوز ، جشنواره نقد کتاب از سال ۱۳۸۳ از سوی مؤسسه خانه کتاب برای بالا بردن سطح کیفی نقد و نیز تشویق منتقدان، هر ساله همزمان با هفته پژوهش برگزار و نقد برتر سال در سیزده حوزه هنر، میراث پژوهی، علوم تربیتی و روان شناسی، علوم وفنون، فلسفه، کلام و عرفان، تاریخ و جغرافیا، ادبیات، علوم اجتماعی، فقه و حقوق، اطلاع‌رسانی و ارتباطات، قرآن و حدیث، ایران و اسلام، کودک و نوجوان و اخلاق، معرفی می‌شود.
فراهنگ **۹۲۱۱ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.