صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / مهارت تولید سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد
مهارت تولید سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد

مهارت تولید سفال روستای برجک خمین ثبت ملی شد

تهران - ایرنا مهارت تولید سفال برجک شهرستان خمین به عنوان نمونه ای از هنر ارزشمند سفالگری بدون چرخ به ثبت ملی رسید.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قاسم کاظمی سرپرست معاونت صنایع دستی این اداره کل، امروز دوشنبه ۱ بهمن ۹۷ گفت: «این سفال که به ‘دوگوله برجکی' معروف است در روستایی با این نام از توابع شهرستان خمین تولید می شود. این سفالینه تماماً توسط بانوان تولید می شود و حتی مراحل تولیدی مانند تهیه گل و فراهم کردن مقدمات کار. برای تهیه این محصول از چرخ سفالگری استفاده نمی شود و تمام مراحل با دست انجام می پذیرد. مواد اولیه مورد نیاز تماما بومی بوده و همچنین در ساخت سفالینه از ابزار بسیار ساده دستی استفاده می شود. در این سفالینه ها لعاب به کار نمی رود و تزیینات بسیار ساده به صورت خطوط مورب بر سطح ظروف ایجاد می شود.»
کاظمی افزود: «این سفالینه بیشتر به صورت دوگوله و ظروفی جهت نگهداری لبنیات(کشک،دوغ،روغن و …)، ترشیجات و همچنین برای مراحل پخت نان ساخته می شوند.»
او در ادامه گفت: «دوگوله یا دوگله یا دوذوقه یکی از غذاهای سنتی و بومی استان است که در سراسر کشور به آب گوشت یا دیزی معروف است.»
کاظمی افزود: «این هنر منسوخ شده که با پیگیری های اداره کل در سال جاری و با همت بانوی ۷۵ ساله برجکی به نام عذرا حمزه‌لو احیا شد، پس از تکمیل پرونده و مستندنگاری در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید تا در حقیقت از خطر فراموشی در امان بماند.»

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.