صفحه اصلی / اقتصادی / بازرگانی و تجارت / «اعتماد استراتژیک» نیاز امروز خودروسازان است
«اعتماد استراتژیک» نیاز امروز خودروسازان است

استاد دانشگاه

«اعتماد استراتژیک» نیاز امروز خودروسازان است

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت گفت: امروز خودروسازان داخلی برای عبور از شرایط سخت اقتصادی و از دست ندادن بازار به رقبای خارجی بویژه چینی ها، نیازمند اعتماد استراتژیک برای کاهش هزینه و توسعه فناوری هستند.

«امیرحسن کاکایی» درخصوص افزایش قیمت های اخیر محصولات ۲ خودروساز بزرگ کشور افزود: امروز و با اعمال تحریم های ظالمانه، در میانه یک جنگ اقتصادی به سر می بریم و در این شرایط همه برنامه ها برای کاستن از زیان است.
وی گفت: پیش از افزایش قیمت اخیر خودروها، شرکت سایپا در تولید هر خودروی پراید متحمل ۱۲ تا ۲۰ میلیون تومان زیان می شد؛ امروز این خودروساز باید تصمیم بگیرد که اصلا تولید نکند یا با شرایط اقتصادی کنونی کنار آمده و وضعیت را مدیریت کند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون ۲ خودروساز بزرگ کشور مطابق مجوزهایی که دریافت کرده اند قیمت های خود را افزایش داده اند تا زیان تولیداتشان را بتدریج به صفر برسانند.
وی خاطرنشان کرد: وقتی قیمت افزایش یابد، حاشیه سود خودرو کاهش یافته، دلالان کنار کشیده و مصرف کنندگان واقعی باقی می مانند؛ این رویه بتدریج می تواند به کاهش قیمت خودرو نیز بیانجامد.
کاکایی در عین حال گفت: به دلیل پایین بودن توان مالی مصرف کننده واقعی، بطور قطع مصرف خودرو نیز افت می کند که نوعی زیان است، اما در این شرایط دستکم خودروساز ضرر نمی کند.
وی افزود: اعلام قیمت های اخیر، هرچند دیر اتفاق افتاد اما از روی ناچاری بود؛ تا زمانی که مسائل اصلی مترتب بر این صنعت را حل نکنیم، راه حل دیگری وجود ندارد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: در چنین شرایطی، توسعه حضور خودروسازانی مانند چینی ها در بازار کشور که به تولید خودروهای ارزان قیمت، زیبا و پر امکانات (که همه این ویژگی ها مورد نظر مصرف کننده ایرانی است) شهره اند و کسب سهم بیشتری از بازار از سوی آنها، می تواند برای خودروسازان داخلی نگران کننده باشد.
وی اظهار داشت: در این زمینه اگر خودروسازان داخلی به تلاش برای ارتقای کیفیت خودروهایشان بپردازند، انتظار می رود دستکم ۲ خودروی پراید و پژو ۴۰۵ بتوانند سهم خود را در بازار حفظ کنند، زیرا با محاسبه قیمت آنها با دلار آزاد، از ارزان قیمت ترین خودروهای جهان محسوب می شوند.
کاکایی تاکید کرد: هیچ وقت امکانات، ملاک اصلی مردم برای انتخاب خودرو نبوده، بلکه قیمت خودرو و بهره برداری از آن معیار بوده است؛ بنابراین خودروسازان برای حفظ سهم بازار باید به دنبال کاهش هزینه های بهره برداری باشند.
وی در عین حال گفت: در خودروهای رده قیمتی متوسط، در صورت نداشتن استراتژی، بازار را به چینی ها واگذار خواهیم کرد.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد: همانند هر جنگی، در شرایط جنگ اقتصادی امروز نیز نیازمند استراتژی هستیم و باید به متمرکز کردن نیروهایمان بپردازیم؛ در غیر این صورت بازار را به خارجی ها واگذار می کنیم.

** لزوم ارتقای داخلی سازی
وی به داخلی سازی خودروهای تولیدی اشاره کرد که امروز فقط از سوی ایران خودرو و سایپا دنبال می شود و بقیه خودروسازان در عمل فقط مونتاژ کننده اند.
کاکایی یادآورشد: راه اندازی خطوط مونتاژ، رنگ، بدنه و تامین تایر و باتری در مجموع داخلی سازی ۲۰ درصدی را به دنبال دارد اما خودروسازان بزرگ کشور روی طراحی خودرو نیز کار کرده و به ارائه خدمات برای تامین کنندگان داخلی می پردازند.
وی، بطور نمونه قطعه «یی. سی. یو» (ECU – کامپیوتر خودرو) را مثال زد که امروز در واردات آن مشکل داریم، با این حال عده ای در کشور تلاش دارند تا این قطعه اساسی خودرو را تولید کنند.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر قرار باشد برای هر خودرو یک «یی.سی.یو» جداگانه تولید کنیم به صرفه نیست، شاید بتوان در کوتاه مدت برخی قطعات را تولید کرد اما قیمت تمام شده بالایی خواهند داشت و علاوه بر آن در درازمدت نمی توان در بازار به رقابت پرداخت.
وی اظهار داشت: با اینکه ۲۰ سال است «اعتماد استراتژیک» در کشور مطرح شده، اما در عمل مغفول مانده است.
کاکایی افزود: در وضعیت اقتصاد جنگی کنونی، نباید هر کسی به دنبال توسعه فناوری برود، زیرا بطور حتم با مشکل اقتصادی مواجه می شود و در نهایت کالای تولیدی رقابتی نخواهد بود.
وی گفت: بحث ادغام خودروسازان نیز مورد نظر نیست و در شرایط کنونی به هیچ عنوان صرفه ندارد اما اتحاد استراتژیک لازم است و در کوتاه مدت می تواند نتیجه بخش باشد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: با اتحاد استراتژیک و به اشتراک گذاشتن تقاضاهای خودروسازان، می توان قطعات و فناوری هایی که در دوره تحریم در تامین آنها با مشکل مواجه ایم را بطور مشترک تولید کرد.

** لزوم احیای موافقت اصولی
وی به «موافقت اصولی» ها برای تاسیس کارخانجات اشاره کرد که در دهه ۶۰ وزارتخانه های صنایع و بازرگانی برای شناساندن ظرفیت های بازار و شناساندن خلاءها و مازاد عرضه ها به سرمایه گذاران اعطا می کردند اما در دهه ۷۰ با حاکم شدن دیدگاه رقابتی، کنار گذاشته شد.
به گفته کاکایی، در ۲۰ سال گذشته دولتها بدون هدایت لازم به دنبال رقابت آزاد بوده اند که این موضوع سبب کمبود در برخی بخش ها و تورم خدمات و تولید در سایر بخش ها شد؛ امروز دولت باید روی هدایت سرمایه گذاران بطور جد برنامه داشته باشد.
وی گفت: دلیل اینکه می بینیم بسیاری از کارخانجات به حالت نیمه تعطیل درآمده اند، این است که بیشتر تولیدات آنها تکراری بوده در حالی که وزارت صنعت اجازه تعطیلی هیچ کارخانه ای را نمی دهد.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز دولت باید در دیدگاه های خود که منجر به توسعه رشد نامتوازن شده بازنگری کند.
به گزارش کسب و کار نیوز، کارشناسان صنعت خودرو، نیروی مازاد و نبود بهره وری را از عمده ترین مشکلات صنعت خودرو کشور توصیف کرده و معتقدند دولتمردان باید با شجاعت و نگاه بلندمدت به مسائل، از شرایط کنونی جنگ اقتصادی برای توسعه خودروسازی و ارتقای فناوری در این بخش استفاده کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۶۷ درصدی تجارت ایران و مصر

به گزارش کسب و کار نیوز، سید روح اله لطیفی ، سخنگوی کمیسیون روابط بین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.