صفحه اصلی / استان ها / خوزستان / ۶۰ بنای تاریخی دزفول به مرمت اضطراری نیاز دارند
۶۰ بنای تاریخی دزفول به مرمت اضطراری نیاز دارند

۶۰ بنای تاریخی دزفول به مرمت اضطراری نیاز دارند

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت: از مجموع بناهای تاریخی‎ای که ثبت ملی هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، 60 بنا نیازمند مرمت اضطراری هستند که این بناها را برای انجام اقدامات مقتضی به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم.

بنای تاریخی

به گزارش کسب و کار نیوز، حجت‎الله آریایی‎نیا با بیان این‎که ۱۸۶ هکتار بافت قدیم مصوب در دزفول وجود دارد، افزود: ۹۰ بنای تاریخی ثبت‎شده و حدود ۹۰ بنای تاریخی در آستانه ثبت در این شهرستان وجود دارند. 

  

او ادامه داد: رسیدگی به این بناهای تاریخی و آسیب‎های احتمالی آن‎ها، نیازمند اعتبار و بودجه مناسب است چرا که برای بررسی بناها به تجهیزاتی همچون دوربین نقشه‎برداری، سیستم‎های کامپیوتری، جی‎پی‎اس و وسیله نقلیه نیاز است؛ گذشته از این، به منظور شناسایی بناها در حال حاضر تعداد کارشناسان موجود در دزفول جوابگوی این تعداد بنا نیست. 

  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول عنوان کرد: از میان بناهایی که ثبت هستند یا در آستانه ثبت قرار دارند، ۶۰ بنا را که آسیب دیده‎اند و به مرمت اضطراری نیاز دارند از ابتدای سال ۹۷ آسیب‎شناسی و به اداره‎کل استان معرفی کرده‎ایم تا ضمن انجام اقدامات مقتضی درخصوص آن‎ها، اعتبار استانی یا ملی لازم نیز به این بناها تخصیص یابد. 

  

وی با اشاره به مشکلاتی که درخصوص بناهای تاریخی در دزفول وجود دارد، گفت: در بسیاری از موارد در بافت قدیم متأسفانه مالکانی که عمدتاً از قشر ضعیف نیز هستند تخلفاتی را انجام می‎دهند؛ به عنوان مثال، در برخی موارد خانه‎هایشان را با استفاده از مصالح غیراصولی از یکدیگر جدا می‎کنند.

  

آریایی‌نیا بیان کرد: درخصوص بافت تاریخی دزفول، همکاری‎هایی با اداره برق برای رفع نابسامانی‎هایی که بواسطه تیرهای برق ایجاد شده بودند انجام شده و با شهرداری و سازمان آب و فاضلاب نیز مکاتباتی به منظور حل مشکلات صورت گرفته است. 

  

او در پایان با تأکید بر این‎که برای رفع مشکلات نیازمند نیرو، امکانات، ادوات و  بودجه هستیم، افزود: در راستای حل مشکلات بافت تاریخی دزفول تاکنون اقداماتی نظیر معرفی بناهای در معرض تخریب به اداره‎کل استان، برگزاری جلسات مختلف با فرمانداری، ستاد مدیریت بحران، آبفا و شهرداری، یادآوری قوانین و مقررات میراثی به ارگان‎ها و اشخاص و رفع تخلفات انجام‎شده از سوی شخص، اداره یا ارگان انجام شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.