صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / راهی جز واگذاری جنگل‌ها به مردم نداریم/اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای جنگل‌کاری

رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد؛

راهی جز واگذاری جنگل‌ها به مردم نداریم/اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار برای جنگل‌کاری

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اجرای طرح تنفس جنگل‌ها خبر داد و گفت: امسال ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای جنگل‌کاری ۲۵ هزار هکتار تخصیص داده شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، خلیل آقایی در نشست اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاونی ایران اظهار کرد: در حالی که سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ممنوعیت بهره‌برداری از چوب جنگل‌ها و اجرای طرح تنفس جنگل هزینه می‌کنیم، باز هم به قاچاق چوب محکوم می‌شویم ولی با قاطعیت اعلام می‌کنیم که جنگل‌ها نه‌ تنها کم نشده بلکه زیاد شده‌اند.

وی با بیان این که برای حفظ جنگل‌ها راهی جز واگذاری مراتع و جنگل‌ها به مردم نداریم، گفت: امسال ۱۰۰ میلیارد تومان بابت حفظ مراتع و جنگل‌ها در اختیار ما گذاشته شده تا هزینه کنیم و ما برای جلوگیری از قاچاق چوپ با تعدادی از شرکت‌ها قرارداد بسته‌ایم تا در ازای پرداخت حقوق به نیروهای کار از جنگل‌ها حفاظت کنند.

آقایی افزود: ما معتقدیم به جای آن که از شهرها نیروی کار به روستا اعزام کنیم، باید از نیروهای توانمند روستایی استفاده کنیم. اگر به یک تعاونی روستایی کار بدهیم، کار باکیفیت، ارزان‌تر و سریع‌تری ارائه می‌دهد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان این که در میان سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات منابع طبیعی نزدیکی و همراهی بیشتری با بخش کشاورزی دارد، گفت: منابع طبیعی بستر اصلی تولید و توسعه کشور هستند و نگاه ما این است که باید منابع طبیعی را حفظ کنیم و در خدمت حیات بشر به کار بگیریم.

آقایی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که سازمان جنگل‌ها وظیفه‌ای برای واگذاری زمین ندارد، اظهار کرد: واگذاری زمین توسط سازمان جنگل‌ها در قالب توسعه شهری و ساخت خانه‌های مسکونی یا توسعه کشاورزی صورت می‌گیرد؛ به این نحو که در حوزه توسعه شهری و احداث واحدهای مسکونی در مواردی که وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد، این اراضی در قالب طرح توسعه جامعه شهری به این وزارتخانه واگذار می‌شود و مالکیت این زمین‌ها در اختیار این وزارتخانه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در واگذاری منابع طبیعی با کاربری کشاورزی و صنعتی به هیچ وجه مالکیت زمین تفویض نمی‌شود بلکه این اراضی صرفاً برای دوره مورد بهره‌برداری واگذار می‌شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در عین حال با بیان این که نگاه ما به مرتع به عنوان تأمین‌کننده علوفه دامی است، گفت: از نظر ما مراتع تأمین‌کننده حیات کشور هستند. مرتع‌دار می‌تواند احیاکننده یا تخریب‌کننده یک مرتع باشد و به همین دلیل هم باید مراتع را حفظ کنیم و هم معیشت بهره‌بردار را تأمین کنیم.

آقایی از تعاونی‌های کشاورزی خواست تا سرمایه‌های خرد خود را در جهت ایجاد صندوق‌های منابع طبیعی و مرتع‌داری تجمیع کنند.

وی گفت: هم‌اکنون ۹۱۶ هزار نفر بهره‌بردار از منابع طبیعی داریم که اگر هر کدام از آنها ۱۰۰ هزار تومان آورده داشته باشند ۹۰ میلیارد تومان سرمایه به دست می‌آید که با آن می‌توان صندوق توسعه مرتع‌داری و منابع طبیعی راه‌اندازی کرد و ما در سازمان جنگل‌ها قطعا برای حمایت و جلب کمک ورود خواهیم کرد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در پایان پیشنهاد کرد: در مناسبت‌های مختلف نظیر هفته منابع طبیعی نمایشگاه‌های تعاونی با حضور و مشارکت تعاونی‌ها دایر شود.

انتهای پیام

خبرنگار: ندا خسروشاهی
دبیر: اسدی

همچنین مطالعه کنید:

نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافت/تسهیلات ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی اشتغال

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز، وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.