صفحه اصلی / فرهنگی / سینما تئاتر تلویزیون / دیپلماسی فرهنگی تهران – پکن در قاب سینما
دیپلماسی فرهنگی تهران – پکن در قاب سینما

دیپلماسی فرهنگی تهران – پکن در قاب سینما

هیات هنرمندان سینمایی کشور چین در دیدار با مقامات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خواستار گسترش فعالیت‌های مشترک با ایران در عرصه سینما در قالب انعقاد تفاهمنامه شدند.

به گزارش کسب و کار نیوز ،هیأت هنرمندان چینی با معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی و مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور این سازمان در خصوص همکاریهای مشترک در زمینه های فعالیت‌های مشترک در حوزه سینما، تهیه یک اثر مشترک موسیقایی با حضور هنرمندان دو کشور، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران در محل فرهنگی شهر گوانگجو چین، انعقاد خواهرخواندگی شهر شیان در چین با شهر تاریخی اصفهان در ایران و تلاش برای معرفی چهره مثبت کشور ایران به جهانیان به گفت و گو پرداختند.
براساس اعلام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،این هیات، همزمان با اجرای برنامه‌های بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در چین و اداره‌کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیأتی از گردشگران، هنرمندان و سینماگران چینی با هدف آشنا شدن با پیشرفت‌ها و توسعه فرهنگی ایران، بازدید از شهرهای تاریخی، مراکز علمی، هنری، فرهنگی و تاریخی، به کشورمان سفر کرده‌اند.

** فرهنگ و هنر، مؤثرترین عامل هم‌گرایی تمدن‌ها

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی در این دیدار به همگرایی بیشتر با افتتاح جاده ابریشم، به بُعد فرهنگی و هنری این جاده اشاره کرد و گفت: فرهنگ و هنر، مؤثرترین عامل هم‌گرایی تمدن‌هاست.
عباس خامه یار با اشاره به رشد صنعت و هنر سینما در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ایران امروزه در سینما صاحب‌سبک است و در جشنواره‌های سینمایی، فیلم‌های ایرانی میوه این جشنواره‌ها محسوب می‌شود. ایران در در سال گذشته ۴٠٠ نشان جهانی در حوزه سینما دریافت کرده و سینماگران کشورمان جزو مهمانان ویژه این جشنواره‌ها هستند.

** اعلام آمادگی همکاری در عرصه فرهنگ و هنر

وی ادامه داد: دعوت از هیأت عالی‌رتبه سینمایی چین در جشنواره بین‌المللی فیلم فجر آینده یکی ازبرنامه‌های ما است.
معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه؛ با همه ایران‌هراسی‌های غرب و جوسازی‌ها، هنرهای تجسمی ما نیز در جهان پیشرفت داشته ، از آمادگی افزایش همکاری در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و نقاشی، با چین خبر داد .

** دستاوردهای ایران در سایه محکم ترین تحریم ها

خامه‌یار سپس به دستاوردهای اجتماعی، فرهنگی و دانشگاهی ایران اشاره کرد و گفت: این دستاوردها در سایه محکم‌ترین تحریم‌های تاریخی علیه ملت ایران حاصل شده است.
وی همچنین درباره گردشگری در ایران بیان کرد: کشور چهار فصل ایران و در همه فصول برای گردشگری متنوع و مناسب است. حالا که گردشگران چینی با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی تقریباً به همه جای دنیا سفر می‌کنند، از آنان دعوت می‌کنیم تا حتماً از زیبایی‌‌های طبیعی، باستانی و تاریخی ایران هم دیدن کنند.

** تعامل با مسلمانان براساس حق شهروندی است

خامه‌یار حضور این هیأت چینی متشکل از هنرمندان و فرهیختگان در ایران را نشان‌گر وجود روابط بسیار خوب بین ایران و چین و اثبات‌کننده آمادگی دو کشور برای توسعه این روابط دانست و افزود: در جاده ابریشم با دو افراط‌گرایی دینی و مذهبی و حقوق بشری روبرو هستیم.
وی تصریح کرد: نباید رفتار خشونت‌آمیز جریان‌های سیاسی را به حساب مسلمانان گذاشت. مسلمانان در هر کشوری که باشند، چه اکثریت و چه اقلیت، تعامل با آنها بر اساس حق شهروندی است.

** نگاه ما نسبت به ایران تغییر کرد

در ادامه این دیدار «زو جیان»، رییس هیأت چینی با تأکید بر اینکه پس از حضور در ایران و میهمان‌نوازی ایرانیان، نگاه ما نسبت به ایران و ایرانی تغییر کرده است، گفت: قصد داریم فعالیت‌های فرهنگی خود را گسترش دهیم.
وی افزود: در این راه چهار برنامه را پس از برگشت به چین انجام خواهیم داد؛ گسترش فعالیت‌های مشترک با ایران در حوزه سینما، تهیه یک اثر مشترک موسیقایی با حضور هنرمندان دو کشور، برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری ایران در حل فرهنگی شهر گوانگجو چین، انعقاد خواهرخواندگی شهر شیان در چین با شهر تاریخی اصفهان در ایران و تلاش برای معرفی چهره مثبت کشور ایران به جهانیان.

** کسب جایزه اول جشنواره سینمایی چین توسط هنرمندان ایرانی

در پایان این دیدار مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار کرد: در یک سال گذشته سینماگران و ١٠ نفر از کارگردانان با تجربه ایران در جشنواره سینمایی چین شرکت کرده و جایزه اول این جشنواره‌ را کسب کردند.
محمدعلی کیانی، ادامه داد: پیش‌نویس یادداشت تفاهم همکاری فرهنگی و هنری بنیاد سینمایی فارابی برای فعالیت‌های مشترک با سینمای چین تهیه شده است.

** همکاری موسیقایی دو کشور

کیانی همچنین با بیان اینکه برای برگزاری جشنواره موسیقی با ارکستر ملی برای فعالیت‌های مشترک آمادگی داریم، در پایان اظهار امیدواری کرد؛ این دیدار باعث توسعه فعالیت‌های مشترک فرهنگی و هنری در زمینه‌های مختلف باشد.

** همکاری تهران – پکن در حوزه سینما

به گزارش کسب و کار نیوز ،همکاری‌های فرهنگی دو کشور چین و ایران سابقه دیرینه ای دارد از این رو همکاری این دو کشور در زمینه سینمایی مدت‌هاست که آغاز شده و رفته رفته با دیدار های دوجانبه و چند جانبه هنرمندان این حوزه همواره بر توسعه و گسترش آن تاکید شده است.
در دهه اخیر شاهد پیشرفت چین در صنعت فیلمسازی و افزایش سالن های نمایشی آن بوده ایم که به سرعت خودش را به تکنولوژی روز در سینما و فیلمسازی می رساند.
البته این در حالی است که کشور ما هم در طول ۴۰ سال گذشته سینماهای خود را بازسازی کرده و سعی داشته تعریف دیگری از سینما را به عنوان موضوع فرهنگی به دنیا ارائه کند.
هرچند سینما صرفا یک موضوع برای سرگرمی نیست، سینما مقوله ای برای همکاری های فرهنگی است که از طریق آن می توان با فرهنگ و تمدن یکدیگر تا حدود فراوانی آشنا شد.
روسای سابق سازمان سینمایی در دیدار با مسئولان جشنواره های مختلف فیلم و سینمایی چین همواره بر تلاش در جهت سیاست همکاری بیشتر برای حضور در بازارها و تولید مشترک تاکید داشته اند.

** احیای مجدد بخش فرهنگی جاده ابریشم

این در حالی است که مسئولان فرهنگی و به ویژه سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدارهای دوجانبه خود با همتایان چینی از اعلام آمادگی احیای مجدد بخش فرهنگی جاده ابریشم خبر داده و تاکید کرده اند که با کمک چین محصولات مختلفی را در شکل های گوناگون انیمشین، مستند و سینمایی تولید می کنند تا فرهنگ دو ملت را به مردم دو کشور و دنیا منعکس کنند.

** گفت و گو برای تولید مشترک سینمایی

علاوه بر حضور فیلم های سینمایی و دیگر آثار هنری ایران در جشنواره های مختلف در چین و بعلکس ، هیات های مختلفی نیز مرکب از سینماگران و فیلمسازان دو کشور برای گفت و گو و برنامه ریزی های مشترک با استفاده از توانمندی های دو طرف در حوزه فیلمسازی سفر کرده اند.
در این میان علاوه بر سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد سینمایی فارابی ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز با همت و تلاش این سازمان و به ویژه رایزنی های فرهنگی در کشورهای مقصد نقش بی بدیلی در توسعه و گسترش روابط و تعاملات هنری به ویژه سینمایی داشته و دارند.

** همکاری برای ساخت آثار مشترک

رییس گروه همکاری های فیلم چین نیز در گفت وگویی با ایرنا تاکید کرده است: ایران و چین در عرصه فیلم و سینما و ساخت آثار مشترک، توانایی ها و ظرفیت های بالقوه زیادی دارند و دو طرف می توانند در زمینه ساخت فیلم های مختلف فرهنگی، هنری، اجتماعی و کودکان همکاری کنند.
«لی کی شی» (le kexi) معتقد است :می توانیم از تجهیزات و توانمندی های خود به طور متقابل استفاده کنیم چین بسیار علاقه مند به چنین همکاری هایی با ایران است عرصه فیلم یک صحنه بسیار بزرگ برای همکاری است.
وی می افزاید: تجربیات بسیاری از سوی دو کشور در عرصه های فرهنگی وجود دارد که باید با همکاری نهادهای دولتی مورد استفاده بهینه قرار گیرد و دو کشور و فیلمسازان بتوانند از این حمایت ها بهره مند شوند.

** عمق مناسبات تاریخی فرصتی برای ساخت فیلم

رییس گروه همکاری های فیلم چین با اشاره به اینکه آثار سینمایی و فیلم های ساخت چین و ایران دارای مشابهت های زیادی هستند تصریح کرد :بخشی از این اشتراکات، به تبادلات دیرینه فرهنگی و هنری دو کشور مربوط می شود.
«لی کی شی»، گفت: چین و ایران دو تمدن کهن و دارای تاریخی پر از مشترکات و همکاری هستند و همکاری فیلمسازان دو کشور در آینده، بیانگر عمق مناسبات تاریخی است و فیلمسازان دو کشور می توانند از این ارتباطات برای ساخت فیلم های خود بهره بگیرند.

** سیطره سینمای غرب و آمریکا بر سینمای ما غیر ممکن می شود

هرچند ایران و چین از سالیان بسیار دور از طریق راه ابریشم قدیم، ارتباطات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی زیادی داشته اند اکنون نیز لازم است این روابط تقویت شود.
دراین موقعیت حساس جهانی به جای اینکه سینمای غرب و آمریکا بر سینماهای ما سیطره پیدا کرده و هر آنچه می خواهند را القا کنند باید این فرصت را مسئولان فرهنگی و سینمایی دو کشور مدیریت کرده و زمینه ها و بسترهای لازم برای حضور سینماگران دو کشور را برای انجام فعالیت های مشترک و همچنین استفاده از تجربیات و ظرفیت های یکدیگر را فراهم آورند.
رسیدن به این مهم تنها نیازمند عزم و اراده جدی اهالی فرهنگ و هنر و هنرمندان دو کشور است که بتوانند آینده ای درخشان را برای هنر هفتم در دو کشور رقم بزنند.
فراهنگ ** ۹۲۴۶ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

چطور «نون خ» دومین سریال پرتداوم صداوسیما شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، مجموعه تلویزیونی «نون خ» که این روزها فصل …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.