صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / دادگاه عالی کنگو، “فلیکس تشیسکیدا” را رئیس‌جمهور اعلام کرد
دادگاه عالی کنگو، “فلیکس تشیسکیدا” را رئیس‌جمهور اعلام کرد

دادگاه عالی کنگو، “فلیکس تشیسکیدا” را رئیس‌جمهور اعلام کرد

دادگاه قانون اساسی کنگو امروز (یکشنبه) فلیکس تشیسکیدا را به عنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد.

فلیکس تشیسکیدا

به گزارش کسب و کار نیوز، دادگاه عالی کنگو با اعلام این خبر، چالشی را که یکی دیگر از رهبران اپوزیسیون علیه انتخابات ریاست جمهوری این کشور به راه انداخته بود، رد کرد.

این در حالی است که نامزد اپوزیسیون حکم صادر شده از سوی دادگاه عالی کنگو را رد کرد و در گامی که احتمالا به افزایش تنش در این کشور بینجامد، خود را رئیس‌جمهوری منتخب خواند.

فایولو در بیانیه‌ای اظهار کرد، دادگاه قانون اساسی با این رای و تایید نتایج جعلی تاکید کرده در خدمت نظامی دیکتاتوری است.

مارتین فایولو، کاندیدای انتخابات که در جایگاه دوم قرار گرفته بود، تشیسکیدا و حزب حاکم کنگو را به دستکاری نتایج انتخابات ریاست جمهوری متهم کرده بود. اقدام وی باعث مطرح شدن احتمال بروز درگیری‌های بعدی در این کشور آفریقایی شد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، حامیان تشیسکیدا تصمیم دادگاه قانون اساسی این کشور را با حضور در خیابان‌های کینشاسا جشن گرفتند.

فایولو نیز گفت که نتایج انتخابات حاصل توافقی محرمانه میان تشیسکیدا و جوزف کابیلا، رئیس جمهوری در حال کناره گیری کنگو برای باطل کردن بیش از ۶۰ درصد آرای اوست.

کابیلا و تشیسکیدا هرگونه تبانی با یکدیگر را رد کردند و رئیس دادگاه عالی کنگو نیز چالش ایجاد شده از سوی فایولو را غیرقابل قبول خواند.

نتایج اولیه نشان داد که دو رقیب انتخاباتی با فاصله و اختلاف اندکی از هم قرار دارند و تشیسکیدا با همین اختلاف اندک از فایولو برده است.

سخنگوی دولت نیز تصمیم دادگاه را مورد استقبال قرار داد و گفت: فلیکس تشیسکیدا پنجمین رئیس جمهوری کنگو است.

سخنگوی تشیسکیدا نیز گفت: ما بابت اینکه صدای مردم جمهوری دموکراتیک کنگو شنیده شد، خوشحالیم. این یک انتقال صلح آمیز و دموکراتیک قدرت است.

براساس گزارش دفتر حقوق بشر سازمان ملل، اگر حامیان فایولو نتایج را رد کنند، می‌تواند اوضاع در این کشور را وخیم‌تر کند؛ در جریان ناآرامی‌های اخیر، ۳۴ تن کشته، ۵۹ نم زخمی و ۲۴۱ تن به صورت خودسرانه دستگیر شدند.

این تصمیم از سوی دادگاه قانون اساسی کنگو در حالی اعلام شد که اتحادیه آفریقا اخیرا از این کشور خواسته بود تا نتایج را به تعویق بیندازد چون گفته بود که نسبت به اعتبار این انتخابات تردیدهای زیادی وجود دارد.

اما دولت کنگو روز جمعه این درخواست را رد کرد.

انتهای پیام

مترجم: ایراندخت آذرشکیب

دبیر:‌ زهرا موسوی

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.