صفحه اصلی / اسلایدر / نگرانی ها برای تامین نیاز بازار شب عید
نگرانی ها برای تامین نیاز بازار شب عید

کالاهای احتکاری کشف شده تنها ۲ درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهند

نگرانی ها برای تامین نیاز بازار شب عید

هر سال با نزديك شدن به پايان سال بازارها رنگ و بوی دیگری به خود می گیرند و جنب و جوش مردم برای خرید مایحتاج خود افزایش پیدا می کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که در سالی که دو ماه به پایان آن باقی مانده شاهد اتفاقات ناخوشایندی در آن بوده ایم که قدرت خرید را از مردم گرفته و با گرانی های بوجود آمده مردم نگران شب عید خود هستند. در ماه های گذشته و به دلیل افزایش نرخ ارز بسیاری از سودجویان با احتکار کالاهای مورد نیاز مردم در انبارها موجب گران تر شدن کالاها در بازار شدند. امروز درحالی این نگرانی ها برای تامین نیاز بازار شب عید وجود دارد که به گفته مسوولان کالاهای احتکاری کشف شده تنها ۲ درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کالاهای احتکاری کشف شده تنها ۲ درصد تقاضای بازار را تشکیل می‌دهند،گفت: بهترین راهکار برای توزیع کالاهای اساسی استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها و ایجاد زیرساخت‌های انفورماتیک است. معصومه آقاپور علیشاهی درباره تاثیر توزیع کالاهای احتکاری بر قیمت‌ها گفت: ثبات نرخ ارز و جلوگیری از ایجاد تلاطم راهکارهای اصلی رفع نابسامانی‌های موجود و بهبود وضعیت معیشتی مردم است. وی با اشاره به راهکارهای لازم برای حفظ ثبات قیمت‌ها، بیان کرد: باید نحوه واردات کالاهای اساسی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و توزیع یارانه به اقشار ضعیف جامعه مورد بررسی قرار گیرد. همچنین سازوکارهایی مانند تعریف کارت رفاه، شناسایی اقشار ضعیف جامعه و ایجاد زیرساخت‌های مناسب شبکه توزیع از اهمیت بسیار برخوردار است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در تهران روزانه ۳۰ تن گوشت قرمز مصرف می‌شود بنابراین توزیع ۲ درصد کالای احتکاری در این وضعیت تاثیر چندانی در ساماندهی بازار ندارد. باید امنیت و ثبات نسبی که در حال حاضر به بازار تزریق شده ادامه داشته باشد در غیر این صورت اگر بازار ارز بی‌ثبات شود کالای اساسی به هر میزان که برای شب عید تدارک دیده شود جوابگوی نیاز مردم نیست. وی درباره کالاهای اساسی موردنیاز شب عید، عنوان کرد: اگرچه اقداماتی برای تامین کالاهای مورنیاز مردم در ماه پایانی سال انجام شده اما نیاز است امنیت و ثبات نسبی که در حال حاضر به بازار تزریق شده ادامه داشته باشد در غیر این صورت اگر بازار ارز بی‌ثبات شود کالای اساسی به هر میزان که برای شب عید تدارک دیده شود جوابگوی نیاز مردم نیست چراکه تقاضای مازاد و تورم روانی ایجاد خواهد شد.

مردم نیاز به کالا و محصولات دارند

علی اکبر منفرد

کارشناس تنظیم بازار

هنگامی که کالاها در انبارها کشف می شد شاید اگر همان موقع در بازار توزیع و تعیین تکلیف می شد امروز با این مشکلات روبرو نمی شدیم. هرچند نیاز بازار با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال افزایش خواهد یافت اما به هر ترتیب تنظیم بازار با توزیع کالاهای احتکار شده تکانی هرچند کم خواهد خورد. بنابراین اینکه بخواهیم بگوییم این تعداد کالا هم سهمی در بازار نخواهند داشت درست نیست. البته که مشکلات در کشور ما به عوامل دیگری برمی گردد ولی دست روی دست گذاشتن و تنها اکتفا کردن به اظهار نظر هم دردی را درمان نخواهد کرد. مردم نیاز به کالا و محصولات دارند و این واقعیت برای همه روشن است که بازار شب عید مملو از متقاضی می شود و اگر بازار به همین شکل به کار خود ادامه دهد کسی قادر به تامین مایحتاج خود نخواهد شد. در حال حاضر هم وضعیت بازار همین است اما موضوع نگرانی به دلیل افزایش تقاضا برای شب عید است.

دستگاه های نظارتی باید با رصد دقیق بازار و بررسی به موقع کمبودهای احتمالی را بررسی و پیگیری کنند و برای حل هر چه زودتر مشکلات بازار شب عید گروه های کارشناسی تشکیل شود. در حال حاضر باگرانی‌هایی که در آستانه عید همچون سال‌های گذشته و حتی شدیدتراعمال شده این نگرانی‌ و استرس در میان مردم به چشم می‌خورد که نتوانند برخی کالاهای مورد نیاز خود را تامین کنند. شیوه تنظیم بازار شب عید، امسال نسبت به سال‌های گذشته با چالش‌های تازه‌ای به‌دلیل افزایش نرخ دلار، صرفه صادراتی برخی کالاها و یا قاچاق کالاهای اساسی وارداتی با ارز مرجع مواجه است و از همین امروز اگر فکری به حال تنظیم بازار شب عید نشود شاهد آشفتگی مردم در تامین نیازهایشان خواهیم بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.