صفحه اصلی / فرهنگی / میراث فرهنگی و گردشگری / رییس پژوهشکده مردم شناسی: آیین و شعر زبان صلح است
رییس پژوهشکده مردم شناسی: آیین و شعر زبان صلح است

رییس پژوهشکده مردم شناسی: آیین و شعر زبان صلح است

رییس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه، زبان آیین و شعر را بهترین زبانی دانست که فرهنگ و تمدن ایرانی برای نمایش صلح بکار گرفته است.

به گزارش کسب و کار نیوز از اعلام روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم شناسی ، این مطلب را در مراسم رونمایی از پوستر همایش ملی «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » مطرح و تصریح کرد : مراکز متعدد دانشگاهی و پژوهشگاهی پژوهشکده مردم شناسی را در بر گزاری این رویداد همراهی می کنند .
وی با بیان اینکه نشست پیش همایش«آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » سی ام بهمن ماه از ساعت ۱۰تا ۱۲ در پژوهشگاه علوم انسانی برگزار می شود افزود : همایش«آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » ۸ اسفند ماه در خانه اندیشمندان بطور همزمان در تالار فردوسی و حافظ برگزار خواهدشد .
حسن زاده گفت : از جمله در ایران، صلح به زبان آیین و شعر سخن می گوید .
او تصریح کرد : بهترین زبانی که فرهنگ و تمدن ایرانی برای به نمایش گذاشتن صلح یافته زبان آیین و شعر بوده است .
وی با بیان اینکه پژوهشکده مردم شناسی مجموعه ای از تابلوهای عکاسی این حوزه را در اختیار دارد که می تواند آنها را در نمایشگاهی تحت عنوان «میراث نیایش ، تنوع فرهنگی ،همبستگی ملی و وحدت معنوی » به نمایش گذارد ابراز امیدواری کرد چکیده مقالات این همایش در کمترین زمان آماده چاپ شود .
سید احمد محیط طباطبایی دبیر علمی همایش «آیین ؛ صلح ، وحدت و تنوع فرهنگی » نیز در این نشست با اشاره به شرایط منطقه که صلح و همزیستی را به یک اصل و نیاز مهم تبدیل کرده تصریح کرد:سازمان های بین اللملی نظیرایکوم ،یونسکو و…یک دهه است که موضوع صلح را در راس امور خود قرار داده اند.
مشاور سرپرست پژوهشگاه تصریح کرد : در حوزه میراث فرهنگی در دو دهه اخیر نیز این شیوه دنبال شده و به نوعی در تمامی همایش ها از اشتراک صحبت می کنیم تا تمایز تا از تفرقه پرهیز کنیم.
او افزود : هر یک از فرهنگها یک مزیت دارند که مجموعه آنها ایرانی بودن را شکل می دهند ، به همین دلیل موضوعاتی با عنوان صلح در راس کار هستند و در این همایش نیز به دنبال آنها هستیم.
رییس ایکوم ایران با بیان اینکه بر اساس شاخص های ایکوم نهادی موثر است که خروجی صلح آمیز داشته باشد، تصریح کرد :آیین ها بر اساس نیاز ها به وجود آمده اند و چگونه کنار هم بودن این آیین ها و مدرا با یکدیگر نمادی از صلح هستند.
وی نوروز را نماد همبستگی دانست و گفت:تمامی ایرانیان از هر قومیتی سفره نوروز مشترک دارند که نشان از همبستگی و تنوع فرهنگی در ایران دارد.
پرویز فیضی دبیر اجرایی همایش نیز در ادامه این نشست گفت: تا کنون ۴۴مقاله و ۲۰چکیده مقاله به دبیر خانه این همایش رسیده است که امید می رود این تعداد افزایش یابد.
او با بیان اینکه ۳۳مرکز در برگزاری این همایش همکاری دارند گفت : ۳۸سخنرانی در پنل های مختلف در نظر گرفته شده است و تا جایی که فضای نمایشگاهی اجازه دهد به نمایش آثار در این حوزه خواهیم پرداخت.
در ادامه این نشست نمایندگانی از پژوهشکده های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موزه عروسک، نشریه هفت گنبد، مرکز اکو، فصلنامه گیلگمش، دانشگاه خوارزمی، موسسه تیران، پژوهشگاه علوم انسانی ، خانه اندیشمندان و … به بیان گوشه ای از فعالیت مراکز، پیشنهادات، نقطه نظرات و موضوعات مورد بحث دراین حوزه پرداختند.
فراهنگ**۳۳۷۷ ** ۱۴۱۸

همچنین مطالعه کنید:

لیست غذاهای خراب نشدنی برای سفرهای بین شهری

صرف نظر از وجود رستوران‌هایی که غذای خوش طعم و باکیفیت ارائه می‌دهند، بیشتر ما …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.