صفحه اصلی / اسلایدر / یکسان سازی، نسخه شفابخش افزایش کیفیت نان
یکسان سازی،  نسخه  شفابخش افزایش کیفیت  نان

بودجه پیشنهادی ۸ هزار میلیاردی بخش آرد و نان جوابگو نخواهد بود

یکسان سازی، نسخه شفابخش افزایش کیفیت نان

قیمت گذاری نادرست خرید تضمینی گندم، کیفیت گندم های تولید داخلی، مشکلات نانوایان در تامین آرد و وضعیت ساختاری ستاد تنظیم بازار و کارگروه گندم، آرد و نان از جمله مشکلاتی است که نانوایی ها با آن روبرو هستند.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، مدت هاست که مردم از کیفیت نان ناراضی اند و فعالان بازار تنها راه حل آن را آزادسازی نرخ آرد و نان می دانند. این در حالی است که مدت زمان زیادی است که این طرح مطرح شده اما برای اجرای آن موانع زیادی وجود دارد. در همین ارتباط کرمی، یکسان سازی نرخ آرد و نان را تنها نسخه شفا بخش افزایش کیفیت و حل مشکلات نانوایان برشمرد. محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی درباره آخرین تعیین تکلیف قیمت نان اظهار کرد: با وجود افزایش چشمگیر هزینه‌های تولید اعم از خمیر مایه، شکر، دستمزد و سربار، اما قیمت نان طی ۴ سال اخیر تغییری نداشته است. وی افزود: با توجه به ثبات نرخ نان طی سال‌های اخیر، از مسئولان دولتی انتظار می‌رود که در ابتدای سال آینده قطعا تغییر نرخ را اعمال کنند تا بیش از پیش بر مشکلات نانوایان افزوده نشود.

کرمی یکسان سازی نرخ آرد و نان را تنها نسخه شفابخش افزایش کیفیت و حل مشکلات نانوایان برشمرد و گفت: با توجه به آنکه دولت هر کیلو گندم را با نرخ ۱۶۰۰ تومان از گندمکاران خریداری می‌کند و با قیمت ۶۶۵ تومان در اختیار نانوایی‌های یارانه پز و ۹۰۰ تومان آزاد پز قرار می‌دهد، از این رو چند نرخی بودن قیمت آرد منطقی نیست، به نظر می‌رسد با یکسان سازی نرخ آرد و نان به سبب قرار گرفتن رقابت سالم میان نانوایان شاهد افزایش کیفیت، قیمت منطقی نان و حذف رانت و سودجویی افراد هستیم.رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم صنعتی ادامه داد: با وجود آنکه اختلاف قیمت آرد نانوایی‌های یارانه پز و آزاد پز زمینه را برای فساد و رانت برخی افراد به وجود می‌آورد، علت تعلل اجرای یکسان سازی نرخ آرد و نان را نمی‌دانم. به گفته وی، با وجود آنکه نانوایان بار‌ها به دولت اعلام کرده اند که قیمت فعلی نان جوابگوی هزینه تولیدشان نیست، اما مسئولان امر توجهی به این موضوع نداشتند.کرمی در پایان با اشاره به اینکه بودجه پیشنهادی بخش آرد و نان جوابگو نیست، تصریح کرد: با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و پرداخت یارانه ۵ هزار و ۵۰۰ تومانی نان به افراد، بودجه پیشنهادی ۸ هزار میلیارد تومانی بخش آرد و نان جوابگو نخواهد بود و به اعتقاد بنده رقمی معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان باید به این بخش اختصاص یابد.

تنها راه افزایش کیفیت نان یکسان سازی نرخ آرد و نان است

کامران ابوطالبی

کارشناس بازار

یکسان سازی قیمت آرد و نان مدت هاست مطرح شده و افزایش کیفیت نان در گرو تحقق این موضوع است. مسوولان با اینکه به این موضوع واقف هستند اما تعلل در اجرای این طرح هم چنان ادامه یافته است. نزدیک به چهار سال است که قیمت نان به رغم افزایش هزینه ها ثابت مانده و نانوایان با وجود تمام مشکلاتی که بر سر راه ادامه کار دارند مشغول فعالیت هستند. تنها انتظار از مسوولان این است که برا آزادسازی نرخ آرد و نان اقدامات لازم را انجام دهند. امروز با این شیوه بازار آرد و نان درگیر رانت و سودجویی شده و تنها راه نجات آن و البته افزایش کیفیت نان یکسان سازی نرخ آرد و نان به سبب قرار گرفتن رقابت سالم میان نانوایان است. در شرایط تعویق اجرای طرح یکسان سازی نرخ آرد و نان فساد و رانت در این صنعت رواج یافته و دود آن به چشم مصرف کننده می رود. درحال حاضر به علت دونرخی بودن آرد،نانوایان دولتی آرد خود را به طور کامل پخت نمی‌کنند و بخشی از آن را به نانوایی‌های آزادپز‌می‌فروشند بنابراین دولت باید با برنامه و طرحی مناسب مانع ازچنین فسادها و اختلالاتی که به ضرر تولیدکنندگان است، شود.

در سالهای اخیر کیفیت نان در سطح کشور کاهش یافته و امروز با شرایط اقتصادی سختی در کشور مواجه ایم و در چنین شرایطی مطالبه نان با کیفیت از نانوایان بی‌انصافی است. هزینه آرد، مالیات، برق و آب و گاز و دستمزد کارگران و ده ها هزینه دیگر روزانه در حال افزایش است پس چطور می شود قیمت نان افزایش پیدا نکند. تامین نان توسط نانوایان با تلاش زیادی صورت می‌گیرد اما تمام دریافتی آنها برای هزینه هایی که دارند صرف می شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.