صفحه اصلی / استان ها / اصفهان / بازی یکی از ضرورت‌های زندگی کودکان اوتیسم است
بازی یکی از ضرورت‌های زندگی کودکان اوتیسم است

یک پژوهشگر حوزه رفتار حرکتی:

بازی یکی از ضرورت‌های زندگی کودکان اوتیسم است

یک پژوهشگر حوزه رفتار حرکتی گفت: ورزش و فعالیت‌های فیزیکی در قالب بازی یکی از ضرورت‌های زندگی کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم است که باید مورد توجه خانواده‌ها و مسئولان قرار بگیرد.

اوتیسم

ابوالفضل شایان ، اظهار کرد: رفتار روزانه کودکان، از فعالیت‌های ورزشی سیستماتیک پیروی نمی‌کند بلکه باید آن‌ها را با استفاده از بازی به ورزش تشویق کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی افزود: در سنین اولیه، دستگاه عصبی و اندام‌های حرکتی از انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار هستند و به محرک‌های محیطی مانند فعالیت‌های ورزشی، به آسانی و سرعت بیشتری پاسخ می‌دهند.

یک پژوهشگر حوزه رفتار حرکتی تأکید کرد: طبق پژوهش‌های علمی، مهارت‌های حرکتی کودکان به-صورت خودکار تکامل نمی‌یابد و نیازمند کسب تجارب پایه حرکتی است و طراحی بازی‌های هدفمند برای کودکان، علاوه بر حفظ سلامتی آن‌ها، به کسب تجارب پایه حرکتی آن‌ها کمک می‌کند.

شایان تصریح کرد: قدم اول برای کسب تجارب پایه، ارزیابی‌های منظم و دقیقی است که والدین را از سلامت رشد جسمانی، ادراکی – حرکتی، عاطفی و اجتماعی کودکان آگاه کند و گام بعدی طراحی برنامه‌های حرکتی هدفمند، در قالب بازی و متناسب با نقاط ضعف و قدرت کودکان در مهارت‌های حرکتی بنیادی است.

وی تأکید کرد: کودکانی که مهارت‌های حرکتی بنیادی را به خوبی فرا گرفته باشد، در حرکت و حالت‌های معمول روزمره بهینه‌تر عمل خواهند کرد و در نتیجه مفاصل و اندام‌های مختلف آن‌ها دیرتر دچار استهلاک و فرسودگی خواهند شد.

این عضو هئیت علمی دانشگاه گفت: احساس فشار کمتر برای انجام حرکات ورزشی عمومی و در نتیجه کاهش آسیب‌های مزمن و حاد و پیشرو بودن در فراگیری مهارت‌های ورزشی خاص از دیگر مزیت‌های کسب مهارت‌های حرکتی مقدماتی کودکان است.

یک پژوهشگر حوزه رفتار حرکتی با اشاره به اهمیت نقش ورزش در مورد کودکان خاص افزود: یکی از بهترین روش‌های درمان مشکلات کودکان اوتیسم ورزش و بازی است که با ترشح سرتونین و دوپامین رفتارهای کلیشه‌ای در آن‌ها را کاهش می‌دهد و تا حد زیادی مهارت‌های اجتماعی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

وی تصریح کرد: اصلی‌ترین نشانه‌های اوتیسم وجود استرس‌های بالینی است که باعث اختلال در تمرکز و توجه آن‌ها می‌شود که ورزش با ترشح هورمون‌هایی مثل ملاتونین، اپی نفرین، نوراپی نفرین و آندورفین باکاهش استرس و اضطراب آن‌ها، باعث بهبود تمرکز و توجه آن‌ها می‌شود.

شایان تأکید کرد: ورزش و فعالیت‌های بدنی، با تحریک بیان عوامل نروتروفیک و تغذیه کننده سلول عصبی باعث نروژنز شده و می‌تواند عملکردهای شناختی از جمله حافظه و یادگیری را بهبود بخشیده و با ترشح هورمون‌هایی مثل سرتونین و آندورفین پرخاشگری آن‌ها را کنترل کند.

وی افزود: ضعف در مهارت‌های اجتماعی یکی دیگر از مشکلات کودکان اوتیسم است که فعالیت ورزشی همراه با مربی و همسالان باعث افزایش اعتماد به نفس و عزت نفس آن‌ها شده و آن‌ها را تشویق می‌کند تا گوشه‌نشینی را رها کرده و در بازی‌های گروهی مهارت‌های خود را نشان دهند.

شایان تصریح کرد: مشکلات جسمانی و اضافه وزن، یکی از مشکلاتی است که سلامت کودکان جامعه را تهدید می‌کند، اما بازی‌های پرتحرک، ضمن  جلوگیری از فقر حرکتی و افزایش قدرت و استقامت عضلانی، افزایش مهارت‌های جابجایی و هماهنگی این مشکل را تا حدود زیادی برطرف خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایشگاه و فروشگاه سه روزه آثار بهنام اعتمادی با هدف حمایت از کودکان عضو انجمن اوتیسم کاشان، از ۲۸ دیماه به مدت سه روز در کوشک کمال‌الملک این شهر برپا است.

همچنین مطالعه کنید:

استادان نمونه کشوری

اساتید اصفهان در میان استادان نمونه کشوری

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, از میان ۱۶ استاد برجسته …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.