به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت در نشست مجازی رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی که با حضور سرپرست بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جمعی از معاونان و مشاوران وزارت بهداشت، رؤسای کلان مناطق آمایشی و مدیران حوزه آموزش امروز برگزار شد، آمایش سرزمینی را یکی از مهمترین مصوبات حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: از این بستر برای پیادهسازی برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی استفاده شده و دستاوردهای ارزشمندی نیز به دست آماده است.
لاریجانی با بیان اینکه ماموریتهای مشترک و ویژهای به دانشگاهها و مناطق آمایشی داده شده است، گفت: برخی از این ماموریتها مشترک بین تمام مناطق است که پایه آن بحث تحول در آموزش و آمایش است. برخی ماموریتها نیز در راستای توسعه علمی در رشتههای مورد نیاز کشور به صورت ویژه به مناطق داده شده که با همکاری تمامی دانشگاههای منطقه و در سطح ملی در حال اجرا است.
تشریح اقدامات مناطق آمایشی در حوزه آموزش
معاون آموزشی وزیر بهداشت به بیان اقدامات ارزشمند مناطق آمایشی در حوزه آموزش پرداخت و گفت: منطقه آمایشی یک که دانشگاههای شمال کشور را شامل میشود، اقدامات ارزشمندی را در زمینه بازمهندسی ساختار دانشگاهها انجام دادهاند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به چالشهایی که در این منطقه درخصوص بحث سرطان دارند و ماموریتی که به این منطقه داده شده، اقدامات ارزشمندی در راستای تامین نیروی انسانی این حوزه و ارائه خدمات انجام دادهاند.
اقدامات منطقه ۲ آمایشی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی
لاریجانی به اقدامات انجام شده در منطقه ۲ آمایشی اشاره کرد و گفت: در زمینه مطالعات ترافیکی اقدامات بسیار ارزشمندی در این منطقه انجام شده است. حوادث ترافیکی یکی از چالشهای اصلی و عامل بسیاری از مرگ و میرهای کشور است.
وی خاطر نشان کرد: اقدامات بسیار خوبی در زمینه توسعه همکاریهای بین بخشی و همکاریهای بین المللی در زمینه کنترل حوادث ترافیکی در منطقه ۲ انجام شده است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه این منطقه اقدامات خوبی در زمینه بینالمللیسازی آموزش انجام داده است، شرکتهای دانشبنیان خوبی در این منطقه در حوزه علوم پزشکی تأسیس شده مثل شرکتی که در زمینه آناتومی ایجاد شده که می تواند اثرات اقتصادی بر حوزه سلامت داشته باشد.
موفقیتهای منطقه آمایشی ۳ در زمینه توسعه همکاری بخش دولتی و خصوصی
وی از تلاشها و موفقیتهای منطقه آمایشی ۳ که در زمینه توسعه همکاری بخش دولتی و خصوصی انجام شده سخن گفت و افزود: اقدامات خوبی برای جذب دانشجوی خارجی از کشورهای همجوار این منطقه انجام شده و برنامه بینالمللی سازی به خوبی پیش میرود.
اقدامات منطقه آمایشی ۴ در زمینه سرطانهای کودکان و سلامت باروری
لاریجانی به ماموریتهای منطقه آمایشی ۴ اشاره کرد و گفت: اقدامات ارزشمندی در زمینه سرطانهای کودکان و سلامت باروری صورت گرفته است.
وی با اشاره به اقدامات ارزشمندی که در پارک علم و فناوری خلیج فارس توسط منطقه آمایشی ۵ صورت گرفته، گفت: در عسلویه کارهای خوبی در زمینه توسعه دانش و خدمات بهداشت حرفهای انجام شده است. همچنین در این منطقه بسترهای خوبی برای توسعه آموزش مجازی علوم پزشکی انجام شده و مجلهای هم در این زمینه در حال انتشار است.
اقدامات منطقه آمایشی ۶ در زمینه آلایندههای صنعتی و سلامت حرفهای
معاون آموزشی وزیر بهداشت بیان کرد: در منطقه آمایشی ۶ سیستم خوبی برای تسهیم کار بین دانشگاههای منطقه ایجاد شده و برای توسعه همکاریهای بین رشتهای در حوزه سلامت و علوم اسلامی در قم مرکزی تأسیس شده است.
وی افزود: برخی دانشگاههای این منطقه مثل قزوین در زمینه عوامل اجتماعی تعیینکننده سلامت کارهای خوبی انجام دادهاند و همچنین در زمینه آلایندههای صنعتی و سلامت حرفهای اقدامات خوبی در این منطقه انجام شدهاست.
اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی ماموریت منطقه آمایشی ۷
لاریجانی با بیان اینکه الگوی شبکه تعاملات بینالمللی به خوبی در منطقه آمایشی ۷ طراحی شده است، گفت: اعتباربخشی دانشگاههای علوم پزشکی کشور به عنوان ماموریتی به این منطقه سپرده شد و این کار برای همه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با کمک این منطقه انجام شد.
نقش منطقه آمایشی ۸ در توسعه دانش آیندهنگاری سلامت
وی به نقش منطقه آمایشی ۸ در توسعه دانش آیندهنگاری سلامت و تدوین نقشه نیروی انسانی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این منطقه زیرساختهای خوبی برای توسعه آموزش مجازی و مهارتی طراحی کرده که امیدواریم با تمام کشور تعامل بیشتری برای تسری این الگو صورت گیرد.
“شبیهسازی در آموزش” و “بازنگری برنامه آموزشی دندانپزشکی” از اقدامات منطقه آمایشی ۹
معاون آموزشی وزیر بهداشت با بیان اینکه کارهای وسیعی در زمینه شبیهسازی در آموزش علوم پزشکی در منطقه آمایشی ۹ انجام شده است، گفت: این برنامه در بیمارستان امام رضا در مشهد در حال انجام است.
وی افزود: بحث شبیهسازی بیمارستانی یکی از مباحث مهم اخلاقی است و دانشجو نباید فیالبداهه بر بالین بیمار حاضر شود و باید برخی آموزشهای ابتدایی را با این سیستم طی کنند.
لاریجانی ادامه داد: در این منطقه ارتباطات بین المللی در زمینه توسعه علوم اعصاب صورت گرفته و بازنگری برنامه آموزشی دندانپزشکی نیز اقدام دیگری بود که در راستای ماموریتهای منطقه ۹ با کمک سایر دانشگاهها انجام شد.
اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی ماموریت منطقه آمایشی ۱۰
وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد آموزش کشور در منطقه آمایشی ۱۰ مستقر است، گفت: اعتباربخشی بیمارستانهای آموزشی به عنوان ماموریتی به این منطقه سپرده شد و ۲۵۰ بیمارستان آموزشی با همکاری سایر مناطق اعتباربخشی شدند.
معاون آموزشی وزیر بهداشت به اقدامات خوبی که در زمینه حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم، توسعه اخلاق حرفهای و بینالمللیسازی آموزش در منطقه آمایشی ۱۰ انجام شده است، گفت: بخش عمدهای از دانشجویان خارجی در دانشگاههای این منطقه تحصیل میکنند و کارهای خوبی برای مرجعیت در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.
لاریجانی با اشاره به اینکه تلاش یکپارچه دانشگاهها در مناطق آمایشی میتواند اثر خوبی در ارتقای نظام آموزش عالی سلامت کشور داشته باشد، گفت: خوشبختانه با اجرای برنامه تحول و آمایش سرزمینی گفتمان و تفکر جدیدی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور ایجاد شده و امیدواریم با همکاری مسئولان دانشگاهها ادامه یابد.
انتهای پیام