صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاهش مصرف آب در قالی‌شویی‌ها با نصب سامانه نانوساختار محققان کشور
کاهش مصرف آب در قالی‌شویی‌ها با نصب سامانه نانوساختار محققان کشور

کاهش مصرف آب در قالی‌شویی‌ها با نصب سامانه نانوساختار محققان کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان غشاهای نانوساختاری را عرضه کردند که قادر است آب "خاکستری" را برای مصارف روزانه تصفیه کند و به گفته آنها در حال حاضر این سامانه برای برخی از کارواش‌ها و کارگاه‌های قالی‌شویی نصب شده و منجر به کاهش مصرف آب شده است.

قالیشویی

علی‌اکبر بابالو، عضو هیات علمی دانشگاه سهند تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که زمینه فعالیت ما تولید غشاهای سرامیکی است، گفت: این غشاها دارای کاربردهای مختلفی است که از آن جمله می‌توان به تصفیه آب و پساب اشاره کرد.

وی تصفیه آب “خاکستری” را از اهداف اجرای این طرح نام برد و ادامه داد: به غیر از فاضلاب انسانی، هر پسابی که در محیط خانه تولید می‌شود، آب خاکستری (Gray Water) است. این پساب آلودگی بالایی ندارد و به راحتی می‌توان با تصفیه اولیه تصفیه کردو به چرخه مصرف بازگردد.

بابالو، با بیان اینکه با روش غشایی عرضه شده، پساب خانگی مجددا به چرخه مصرف باز می‌گردد، خاطر نشان کرد: ما از این روش برای تصفیه آب در کارواش‌ها و کارگاه‌های قالی‌شویی‌ها استفاده کرده‌ایم.

مجری طرح با بیان اینکه این روش می‌تواند برای تامین آب فلاش تانک‌های منازل کاربردی شود، ادامه داد: اساس سامانه تولیدشده غشاهای سرامیکی هستند و این سامانه‌ با روش‌های میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون است که با تصفیه‌ آب‌های خاکستری، ۷۰ درصد از آب مصرفی را بازیافت می‌کند.

بابالو ادامه داد: اندازه و مقیاس غشاهای سرامیکی در اندازه نانو، مهندسی شده و اجازه نمی‌دهد عوامل آلاینده آب همچون مواد معلق، باقی‌مانده مواد شوینده و همچنین باکتری و میکروارگانیزم از آن عبور داده شود.

به گفته وی در روش‌های معمول گندزدایی آب تنها کلرزنی می‌شود که در این روش هر چند از آب گندزدایی می‌شود، ولی لاشه میکروارگانیزم در آب باقی می‌ماند؛ اما در این سامانه اجازه ورود میکروارگانیزم به آب داده نمی‌شود.

بابالو با تاکید بر اینکه در این سامانه، آب خاکستری به ‌صورت هیبریدی با استفاده از غشاهای نانوساختار سرامیکی چند کاناله تصفیه و گندزدایی می‌شود، ادامه داد: جنس غشاهای به‌کار رفته در این دستگاه، سرامیکی بوده که اندازه‌ حفرات این غشاها با استفاده از فناوری‌ نانو مهندسی شده‌ است.

مجری طرح خاطرنشان کرد: این سامانه در دو مرحله‌ میکروفیلتراسیون و اولترافیلتراسیون، پساب ورودی را تصفیه کرده و آب را برای استفاده‌ مجدد به سیستم باز می‌گرداند. در مرحله‌ میکروفیلتراسیون چربی‌ها، شوینده‌ها و دیگر درشت مولکول‌ها و همچنین تا حدود زیادی میکروب‌ها و میکروارگانیسم‌ها  و در مرحله‌ اولترافیلتراسیون تمامی میکروارگانیسم‌ها و حتی لاشه‌ میکروارگانیسم‌ها از آب ورودی حذف می‌شود.

دکتر بابالو، مجری طرح، کارواش‌ها، سنگ‌بری‌ها و قالی‌شویی‌ها را از جمله صنایعی دانست که به میزان قابل توجهی آب نیاز دارند و گفت: در این صنایع آب بعد از مصرف، آلوده شده و به آب خاکستری تبدیل می‌شود و ما با استفاده از فیلترهای مبتنی بر فناوری‌ نانو موفق به تصفیه‌ این آب شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این فناوری می‌تواند ۷۰ درصد پساب کارواش‌ها را تصفیه کند، یادآور شد: غشاهای مورد استفاده در این دستگاه تولید داخل بوده و از کیفیت مشابه نمونه‌های خارجی برخوردار است. این دستگاه به‌گونه‌ای مهندسی شده که برای کار با آن نیاز به آموزش خاصی نیست و بیشتر فرآیندها به‌صورت خودکار و هوشمند انجام می‌شود. ضمن آنکه این سامانه هیچ گونه تأثیر مخربی روی محیط‌زیست ندارد.

به گفته مجری طرح، محصول نهایی، آب با کیفیتی خواهد بود که دارای استانداردهای داخلی و جهانی است؛ ضمن آنکه فیلترهای این دستگاه را می‌توان با جریان معکوس آب تمیزی که تولید می‌شود، شست‌وشو داد تا بدین ترتیب از گرفتگی غشاها جلوگیری شود. به این شکل که آب تمیز با فشار معینی در خلاف جهت جریان، از فیلتر عبور داده شده و باعث باز شدن حفره‌ها می‌شود.

بابالو اضافه کرد: بر این اساس عمر غشاهای مورد استفاده در این دستگاه بسته به نوع پساب مورد استفاده، بین ۵ تا ۱۰ سال است.

به گفته این محقق، در تهران، تبریز و اصفهان بیش از ۸۰۰ کارواش وجود دارد که این فناوری می‌تواند روزانه ۵ مترمکعب آب را در هر یک از این کارواش‌ها تصفیه کند. بنابراین، درصورتی که این دستگاه در تمامی کارواش‌های این سه شهر نصب شود، ۴۰۰۰ مترمکعب آب در روز تصفیه می‌شود.

بابالو خاطر نشان کرد: با در نظر گرفتن فعالیت بیش از ۴۰۰۰ کارواش در سطح کشور، استفاده از فناوری تصفیه‌ آب موجب بازیافت حجم عظیمی از آب می‌شود.

وی تصریح کرد: نصب این سامانه‌ها می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌های مصرف آب، وابستگی کارواش‌ها و قالیشویی‌ها را به خرید روزانه‌ آب کاهش دهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.