صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / وزیر ارشاد:باز مطالعه ادبیات کلاسیک توسط استاد ندوشن انجام شد
وزیر ارشاد:باز مطالعه ادبیات کلاسیک توسط استاد ندوشن انجام شد

وزیر ارشاد:باز مطالعه ادبیات کلاسیک توسط استاد ندوشن انجام شد

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بخش قابل توجهی از بازمطالعه ادبیات کلاسیک کشورمان توسط استاد «محمدعلی ندوشن» در 50 سال گذشته انجام شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدعباس صالحی این مطلب را عصر امروز(جمعه) در آیین رونمایی از آخرین و فاخرترین اثر مکتوب دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن در مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران بیان کرد.
این اثر فاخر با عنوان «نامه به فرزند» به خط نستعلیق استادان برجسته خوشنویسی کشورمان نگاشته شده است.
وی افزود: استاد ندوشن، ادب شناس و نقاد ادبی برزگ معاصر ایران است که ریشه در ادب کهن ایران دارد و خط این ریشه کهن تا دوره معاصر گام به گام به پیش آورده است.
وزیر ارشاد اظهار داشت: آنچه استاد ندوشن در باب فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا نوشت که «به تدبیر خویش، چهار بزرگ مرد وجدان ایرانی به شمار می آیند»، توشه بزرگی از باز داشته های ایران را به ما نشان داد.
وی اضافه کرد: استاد ندوشن در این خط طولانی ادبیات کهن ایران که حامل فرهنگ بزرگ کشورمان است، به ما درس های فراوان داد که چگونه می توان از زمان معاصر به دوره کهن رفت و از آن دوره بارها و توشه های فراوان برای انسان معاصر گرفت.
صالحی با بیان اینکه بخش زیادی از ادبیات استاد ندوشن شیرینی زبان سعدی، فردوسی، حافظ و مولانا را برای نسل ما بازنمایی کرد، تاکید کرد اگر او و امثال آنها نبودند فردوسی ها، حافظ ها وغیره این گونه شناخنه نمی شدند.
وی گفت: برای ما که متولدین آغاز دهه ۴۰ بودیم و دهه ۵۰ کتاب خوان شدیم، ندوشن یک خط سیره هویت ما بوده و هست.
وزیرارشاد وجه دیگر استاد ندوشن را «حکیم و طیب ایران» توصیف کرد و گفت: او دردهای ایران معاصر را پی می گرفت و مرهم های متناسب این دردها را جست وجو می کرد.
وی ادامه داد: «بخش زیادی از دغدغه های استاد با همین نگاه حکمت گونه او بود؛ آنچه از ایران می شناخت به آن عشق می ورزید و آن را پهلوان استادی می دید که امروز گرفتار مریض ها و بیماری هایی است که مبادا به آن بماند.»
صالحی اضافه کرد: نوشته های او در آثارش از جمله «ایران را از یاد نبریم»، «ایران و تنهایشی» و «ایران چه حرفی برای گفتن دارد» با همین زاویه شخصیت بود.
ادامه دارد …
فراهنگ **۱۰۸۵** ۹۰۲۲ ** ۲۰۲۳

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.