صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / تسهیل گری ورود استارت آپ ها به مدیریت شهری
تسهیل گری ورود استارت آپ ها به مدیریت شهری

شهردار تهران از تولید سالانه 9 هزار تن زباله و 45 هزار تن زباله ساختمانی خبر داد

تسهیل گری ورود استارت آپ ها به مدیریت شهری

ترافیک، آلودگی صوتی، بصری، آلودگی پسماند و انبوه‌سازی‌ها پیش روی محیط‌زیست شهرها از مشکلات مشترک کلان‌شهرها در تمام دنیاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، تهران نیز به عنوان یک کلان شهر امروز درگیر مشکلات بسیاری است. مشکلاتی که نظیر آنها در دیگر کشورها به کمک نوآوری ها حل شده است. مسائلی نظیر کاهش آلودگی هوا، کنترل ترافیک، ایجاد بستر نرم‌افزاری شهر هوشمند، دفع پسماند و در نهایت بهره‌گیری از انرژی‌های خورشیدی باید از طریق نوآوری و کسب و کارهای نوین پیگیری و حل شود. در همین رابطه شهردار تهران اعلام کرد: شهرداری حامی طرح شکل گیری اکوسیستم برای رشد و فعالیت شرکت های استارتاپی است زیرا با کمک این شرکت ها بسیاری از نیازهای شهرداری و مشکلات شهری رفع می شود. پیروز حناچی اظهار داشت: شهرداری طرفدار طرح شکل گیری اکوسیستم برای رشد و فعالیت شرکت های استارتاپی است. ایجاد این شرکت‌ها منافعی برای دانشگاه‌ها و شهر به همراه دارد. لازم است همه دانشگاه های سطح یک در شهرسازی تهران و آموزش جامعه شهری تاثیرگذاری داشته باشند. وی افزود: از ابتدا برای بازیافت و تفکیک زباله ها رویکرد غلط و سنتی اعمال شده و حتی سطل های بزرگ موجود در معابر نشان دهنده عدم برنامه ریزی در تفکیک زباله ها بوده است. همچنین در سال حدود ۹ هزار تن زباله و ۴۵ هزار تن زباله ساختمانی تولید می‌شود نسبت به شهرهای پیشرفته تفکیک زباله ای ندارند. این موضوع راه‌حل های استارتاپی را می طلبد.

وی ادامه داد: برای تقویت تغییر وضعیت کشور باید به نوآوری روی آورد و برنامه‌های کشور با این دو حوزه هماهنگ شود. ۵۰ درصد جمعیت کشور جوان هستند و نیاز به برنامه ریزی دارند. اگر از این جمعیت به خوبی استفاده شود تبدیل به فرصت در غیر این صورت به تهدید تبدیل می شود. وی تصریح کرد: مجموعه فضای شهری به غیر از شهرداری به حمایت های بیشتر دانشگاه ها و معاونت علمی ریاست جمهوری نیاز دارد زیرا موجب سودآوری می شود. وی بیان کرد: بسیاری از مناطق با خروج کارخانه ها از شهر تهران مثل منطقه ۲۱ یا خروج کارخانه سیمان ری فضاهایی بدون استفاده ایجاد شده که برای توسعه استارتاپی و ایجاد ناحیه نوآوری مناسب است. شهرداری می تواند در خصوص اختصاص این قبیل فضاها به توسعه نوآوری و فناوری کمک کند.

ضرر و زیان تمام مشکلات در مرحله اول متوجه خود شهروندان است

محمد عظیمی

کارشناس محیط زیست

مشکلات کلان شهر تهران را اگر بخواهیم بررسی و پیگیری کنیم می توانیم یک کتاب از مشکلاتی که وجود دارد نوشت. در این شرایط و در حال حاضر تهران به عنوان پاستخت کشور تنها شباهتی که به دیگر پایتخت های کشورها دارد شلوغ بودن و تردد فراوان در آن است والا از لحاظ نوآوری و استفاده از تکنولوژی آن طور که باید توسعه نیافته است. البته نیمی از این مشکلات به فقر فرهنگی نیز باز می گردد. به عنوان مثال طی چند سال گذشته طرح تفکیک زباله ها با قرار دادن سطل های زباله رنگی و مخصوص به زباله های کاغذی، تر و خشک ارایه شد که در همان ابتدا با رعایت نکردن توسط شهروندان جمع آوری شد. هرچند در برخی نقاط هنوز هم این طرح ادامه دارد اما فرهنگ رعایت آن تا به امروز شکل نگرفته است.

هم چنین یکی دیگر از عمده‌ترین مشکلات پایتخت آلودگی هواست که حمل ‌و نقل عمومی می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند اما فقر امکانات و از سوی دیگر عدم همکاری شهرمندان نتوانسته تا به امروز تهران را به پایتختی با هوای پاک و لذت بخش تبدیل کند. ضرر و زیان تمام این مشکلات در مرحله اول متوجه خود شهروندان است. درست است که استارت آپ ها و شرکت های نوآور توانسته اند تا حدودی برخی از مشکلات موجود را حل کنند اما تکیه کامل برای این شرکت ها نخواهد توانست از مشکلات کلان شهر تهران بکاهد. در حال حاضر تهران به عنوان پایتخت به قطبی سیاسی و فرهنگی و اقتصادی تبدیل شده که در همین ابعاد نیز مشکلاتش فراگیرتر شده اند بنابراین زمان آن رسیده که تمام سازمان ها در حل مشکلات و بحران ها و چالش های تهران جدی تر وارد عمل شوند. از طرفی دیگر تعامل با استارت آپ ها نیز برای کاهش مسائل و مشکلات شهری ضرورت دارد.

در همین راستا شاهد رونمایی از اپلیکیشن تهران بوده ایم. این اپلیکیشن درگاه واحد ارتباط شهرداری با شهروندان شد و پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، رزرو معاینه فنی خودرو و دیدن صدور حساب تردد در محدوده طرح ترافیک از جمله مواردی است که در این برنامه مورد دسترسی قرار گرفته است. بنابراین لازم است در حل دیگر مشکلات پیش روی کلان شهر تهران از نوآوری استفاده شود. باید در این رابطه تسهیل گری وجود داشته باشد تا استارت آپ ها با ورود به این مشکلات بار ضرر و زیان را از دوش شهروندان برداشته و تهران را به یک کلان شهر واقعی و به دور از مشکلات تبدیل کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.