صفحه اصلی / اسلایدر / ارزان سازی بازار گوشت قرمز
ارزان سازی بازار گوشت قرمز

با بهره برداری از 16 میدان عرضه مستقیم دام زنده دست دلالان از بازار کوتاه می شود

ارزان سازی بازار گوشت قرمز

بازار گوشت قرمز ماه هاست که سرو سامان نداشته و با وجود اینکه مسوولان اعلام کرده اند که کمبودی در زمینه دام زنده وجود ندارد شاهد گرانی های مستمر در این بازار هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، آشفتگی بازار و گرانی های اخیر که هر روز ادامه دارد موجی شده تا گوشت قرمز به تدریج از سبد خرید خانوار خارج شود. عوامل بسیاری در این نابسامانی ها تاثیر دارند که یکی از آنها نبود جایگاه های مخصوص عرضه دام زنده و حذف واسطه ها و دلالان با این روش است. افراد بسیاری را در معابر و اطراف و حومه شهرها شاهد هستیم که اقدام به فروش و عرضه دام زنده بدون مجوزهای بهداشتی می کنن که همین امر موجب بر هم زدن تعادل بازار گوشت شده است. در همین رابطه مجری طرح میادین عرضه دام زنده در سطح کلان شهرهای کشور اظهار کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده با مجمع کلاشهرهای کشور قرار است همزمان با دهه فجر کلنگ ساخت میداین عرضه دام زنده در ۱۶ کلانشهر کشور زده شود. شهریار جان فدا، مجری طرح میادین عرضه دام زنده در سطح کلانشهرهای کشور با تاکید بر اینکه راه‌اندازی میادین عرضه دام زنده موجب ساماندهی خرده فروشی‌های دام‌ها در سطح‌شهر و جمع آوری عرضه کنندگان دام زنده در یک مکان می‌شود خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این میادین دام به شکل بهداشتی و نظارت شده و همچنین قیمت رقابتی در دسترس مردم قرار خواهد گرفت. جان فدا با اشاره به اینکه اولین میدان عرضه دام زنده به شکل آزمایشی از حدود یک سال در اسلامشهر آغاز به کار کرده است خاطرنشان کرد: براساس هماهنگی‌های انجام شده با مجمع کلاشهرهای کشور قرار است همزمان با دهه فجر کلنگ ساخت میادین عرضه دام زنده در ۱۶ کلانشهر کشور زده شود. وی با اشاره به اینکه نظارت بهداشتی بر عرضه دام زنده در کنار خیابان‌ها یا اماکن غیرمجاز امکان‌پذیر نیست خاطرنشان کرد: با این طرح عرضه دام زنده ساماندهی خواهد شود. مجری طرح میادین عرضه دام زنده در سطح کلان شهرهای کشور همچنین خاطرنشان کرد: تمام مجوزهای لازم برای آغاز به کار این مراکز از سازمان دامپزشکی کشور اخذ شده و در این میادین دامپزشک مستقر حاضر است که به محض ورود دام به میدان سلامت آن را بررسی می‌کند و از جهت سلامت دام در این میداین اطمینان کامل وجود دارد.

وی با تاکید براینکه قیمت گوشت در این میادین ۲۰ % ارزانتر از قصابی‌ها سطح شهر است خاطرنشان کرد: تلاش داریم با راه اندازی این طرح دست واسطه‌ها را از عرضه دام حذف کنیم. این فعال صنفی در بخش دیگری از این نشست بیان کرد: براساس تدایبر اندیشیده شده با جمع‌آوری و دپو فضولات دامی این فضولات به پیمانکاران شهرداری فروخته می‌شود که از این نظر برای حفظ محیط‌زیست هم موثر است. وی با اشاره به اینکه در ۱۴ غرفه‌ راه‌اندازی شده در میدان عرضه دام زنده در اسلامشهر حدود ۱۰۰ نفر به شکل مستقیم مشغول به کار هستند ابراز امیداری کرد که با اجرای این طرح در کلانشهرها بالغ بر ۲۰ هزار نفر بطور مستقیم مشغول بکار شوند. جان فدا همچین مبلغ سرمایه‌گذاری شده در میدان عرضه دام اسلامشهر را یک میلیارد تومان عنوان کرد و خاطرنشان کرد: اکنون با گذشت یکسال از راه‌اندزای این مرکز سرمایه‌گذرای انجام شده در حال بازگشت است. وی با اشاره به اینکه میدان عرضه دام زنده سلامشهر در روزهای عادی از ساعت ۸ صبح الی ۹ شب و در روزهای تعطیل به شکل ۲۴ ساعته در حال فعالیت است اظهار کرد: در روزهای عادی بالای ۵۰ عدد و در روزهای تعطیل دو برابر این تعداد کشتار در میدان عرضه دام زنده اسلامشهر انجام می‌شود.

مجری طرح میادین عرضه دام زنده در سطح کلان شهرهای کشور با اشاره به اینکه در تمام غرفه‌های عرضه دام کارتخوان وجود دارد و هیچ مبلغ نقدی دریافت نمی‌شود خاطرنشان کرد: بابت ذبح گوسفندان هم یا هزینه‌ کمی گرفته می‌شود و یا پشم گوسفندان به عنوان اجرت محاسبه می‌شود. وی در پایان با بیان اینکه از زمان راه‌اندازی میدان عرضه اسلامشهر بدمت شش‌ماه از غرفه‌داران اجاره‌ای دریافت نمی‌شد خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی میدان عرضه دام زنده در سطح کلان شهرهای کشور این فرصت شش ماهه به غرفه‌دارن در این میادین هم داده خواهد شد.

حذف واسطه ها از بازار گوشت

شهریار جان فدا

فعال صنفی

بازار گوشت قرمز امروز دستخوش تحولات بسیاری شده و بر تمام فعالان و مسوولان صنفی واجب است که برای ساماندهی آن وارد عمل شوند. سودجویان بسیاری در این بازار فعالیت می کنند که موجب افزایش قیمت گوشت شده اند و با ادامه این روند مصرف کننده خسارات زیادی را متحمل خواهد شد. امروزه افرادی وجود دارند که در کنار خیابان ها و بدون مجوزهای لازم اقدام به فروش دام زنده می کنند و تایع هیچ گونه نرخ گذاری رسمی هم نیستند. این امر موجب می شود بازار گوشت لطمات بسیاری ببیند. برخی سودجویان با عرضه دام زنده غیربهداشتی سلامت مردم را هدف گرفته اند و هم چنین با گران فروشی حقوق مصرف کننده را پایمال می کنند. در بسیاری از این موارد دیده شده که وزن گوسفند مورد نظر برای فروش را بالاتر از وزن واقعی به خریدار اعلام می کنند و بنابراین قیمت آخر گران تر از حد معمول خواهد شد.

در مراکزی که برای عرضه دام زنده به بهره برداری رسیده و در ۱۶ کلان شهر دیگر هم کلید خواهد خورد ساماندهی و در نتیجه آن ارزان فروشی دام را خواهیم داشت که در نهایت بر بازار فروش گوشت تاثیر خواهد داشت و موجب متعادل شدن قیمت گوشت قرمز می شود. در این مراکز خریدار می تواند با مراجعه حضوری و مشاهده دام مورد نظر و با تاییدات دام پزشکی حاضر در میادین اقدام به خرید مستقیم و بدون واسطه کند. در این مدل از عرضه گوشت خریدار بدون وجود واسطه و با استعلام رسمی قیمت از اتحادیه اقدام به خرید گوشت قرمز مورد نیاز خود خواهد کرد و نگرانی بابت قیمت و سلامت گوشت نخواهد داشت. این مدل از عرضه دام زنده در نهایت ارزان سازی را در بازار گوشت قرمز کلید خواهد زد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.