به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از تسلا، شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) به منظور یافتن نواقص نرمافزار خودروی جدید خود یعنی تسلا مدل ۳، یک رقابت “عیبیابی” راه میاندازد و به هر کسی که بتواند تسلا مدل ۳ را هک کند یک خودروی رایگان هدیه میدهد.
اگر تا به حال نام مسابقه “عیبیابی” به گوشتان نخورده است، ممکن است تعجب کنید که چرا تسلا باید به کسی که خودرویش را هک کند، یک خودروی مجانی بدهد.
مزیت برگزاری چنین مسابقهای قائم بر این اصل است که هیچ کس در بالا بردن امنیت خانه شما شایستهتر از یک سارق حرفهای نیست، چرا که نواقص امنیتی را هویدا میکند و میتوان برای رفع آنها کوشید.
به همین دلیل نیز تسلا به هکرها در ازای نشان دادن آسیبپذیریهای نرمافزاری پاداش میدهد.
شرکتها با این روش میتوانند پیش از آن که دیر شود با در معرض آزمایش قرار دادن سیستمهای خود زیر دست هزاران کارشناس آماتور و حرفهای، از نواقص نرمافزاری سیستمهای خود آگاه شوند.
اولین مسابقه “عیبیابی” توسط شرکت “نتاسکیپ”(Netscape) در سال ۱۹۹۵ برگزار شد.
در طول زمان، این کار ترویج یافت و هکرهای کلاه سفید به گزارش آسیبپذیریهای نرمافزاری به شرکتهای بزرگ ادامه میدهند.
کنفرانسهایی نظیر “DefCon” نیز برای آموزش شرکتهای نرم افزاری در مورد نیاز به برگزاری چنین برنامههایی برگزار شدند و خیلی زود شرکتها شروع به این کار کردند.
شرکت موزیلا فایرفاکس در سال ۲۰۰۴ مبلغ ۵۰۰ دلار به هکرهای کلاه سفید پیشنهاد داد تا نواقص امنیتی این مرورگر را پیدا کنند.
شرکت اپل هم در سال ۲۰۰۷ برای شناسایی آسیبپذیریهای امنیتی در سیستم عامل macOS X فراخوان داد.
در سال ۲۰۱۰ نیز گوگل چنین برنامهای را برای رفع ایرادات برنامههای کاربردی وب و فیسبوک با پاداش حداقلی ۵۰۰ دلار و بدون محدودیت برگزار کرد. این برنامه همچنان ادامه دارد و تاکنون گوگل بیش از ۲ میلیون دلار به هکرهای کلاه سفید پرداخت کرده است.
در این میان تسلا بسیار سخاوتمندانه عمل میکند. این شرکت تا به حال صدها هزار دلار به هکرها پرداخت کرده است و حالا هم جایزه را یک خودروی تسلا مدل ۳ تعیین کرده است.
انتهای پیام