صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / عدم موفقیت ماهواره “پیام” را به حساب دانشگاه نگذارید

معاون وزیر علوم:

عدم موفقیت ماهواره “پیام” را به حساب دانشگاه نگذارید

معاون وزیر علوم و رییس سازمان دانشجویان با تاکید بر این که عدم توفیق ماهواره "پیام" را به حساب دانشگاه نگذارید، گفت: این ماهواره با کیفیت بالا توسط دانشگاه امیر کبیر ساخته شد و تا زمانی هم که در ارتفاع بود، سیگنال‌های مورد نظر را ارسال کرد، اما تفاوت‌های بین ماهواره بر و ماهواره موجب شد که پرتاب با موفقیت صورت نگیرد.

صدیقی

به‌ گزارش ‌ایسنا، دکتر مجتبی صدیقی در مراسم افتتاح خوابگاه دخترانه ۲۵۰ ظرفیتی دانشگاه صنعتی امیر کبیر ساخت ماهواره پیام توسط این دانشگاه را نشانه ظرفیت و پتانسیل‌ بالای دانشگاه توصیف کرد و گفت‌: نباید عدم توفیق این ماهواره را به حساب دانشگاه گذاشت. دانشگاه در پروژه‌ تحقیقاتی  ساخت ماهواره پیام کار خود را به بهترین نحو و با کیفیت بالا انجام داد. به طوری که تا زمانی که در ارتفاع بود سیگنال‌های خود را ارسال می‌کرد.

وی در ادامه‌ تصریح کرد: اگر ماهواره پیام به نقطه نهایی نرسید این به تفاوت‌های بین کار ماهواره‌بر و ماهواره برمی‌گردد زیرا ماهواره‌بر نتوانست این ماهواره را با شتاب بالا در مدار پرتاب کند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: ‌مجددا در فاصله اندکی امکان ساخت نسخه دوم ماهواره پیام در دانشگاه امیرکبیر وجود دارد.

دکتر صدیقی از ساخت خوابگاه‌ها به عنوان یکی از مولفه‌های تحقق عدالت آموزش عالی در کشور توصیف کرد و گفت‌: هر دانشجو باید این امکان را داشته باشد که از هر نقطه کشور که بخواهد در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند و نباید به دلیل عدم وجود سقف دانشجویان از حضور در دانشگاههای کیفی محروم کنیم.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه چندین سال پیش تلاش‌هایی صورت گرفت تا با مطرح کردن بحث‌هایی نظیر بومی گزینی، صورت مساله ساخت خوابگاه برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌های برتر کشور را پاک کنند که البته این نتیجه‌ نداد، چرا که در صورت اجرای این برنامه نیز دانشجویان به دلیل فاصله دانشگاه تا محل اقامت آنها نیاز به وجود خوابگاه داشتند و ما نیازمند این هستیم که قومیت‌های مختلف در دانشگاه‌ها کنار هم قرار بگیرند و فرهنگ‌ها با یکدیگر ارتباط داشته باشند، در نتیجه‌ باید با اجرای انجام اقدامات لازم در حوزه ساخت خوابگاه‌ها این امکان را در آموزش عالی فراهم کرد.

رییس سازمان امور دانشجویان خاطر نشان کرد: تلاش‌های زیادی صورت گرفت که بر اساس آن در برنامه پنجم توسعه ساخت خوابگاه به دلیل عدم اعتبارات دولتی ممنوع شد و ما دچار یک نوع عقب افتادگی در این زمینه  شده ایم. اگر چه بخشی از آن اخیرا جبران شده است، اما تا پایان برنامه ششم توسعه باید ۷۵ هزار ظرفیت خوابگاهی به مجموع خوابگاه های  کشور اضافه شود. ضمن این که این ظرفیت فقط در حوزه خوابگاه‌های مجردی است و ما در زمینه خوابگاه‌های متاهلی مشکلات زیادی داریم.

معاون وزیر علوم خاطر نشان کرد: در حال‌ حاضر برنامه ساخت خوابگاه‌های دانشجویی با استفاده از سیستم کمک از طریق سود و کارمزد وام توسط صندوق رفاه دانشجویان با جدیت پیگیری می‌شود. به گونه‌ای که در سال جاری ۵۹ درخواست از سوی دانشگاه‌ها در این زمینه  ارائه شد که با ۲۴ درخواست که اعتبار آن ۱۳۰ میلیارد تومان است برای ساخت خوابگاه‌ها موافقت شد و صندوق رفاه متعهد شد که سود کارمزد ۵۷ میلیارد تومانی آن را پرداخت کند.

دکتر صدیقی با تاکید بر این که از حضور نهادهای عمومی و غیر دولتی برای ساخت خوابگاه‌ها استقبال می‌کنیم، گفت‌: بنیاد پانزده خرداد در این حوزه وارد شده و قرار است ۲۴ خوابگاه ایجاد کند که ۱۸ خوابگاه آن تاسیس شده است.

وی با اشاره به برنامه رتبه بندی خوابگاه‌های دانشجویی از سوی وزارت علوم خاطرنشان کرد: بر این اساس خوابگاه‌ها به پنج رتبه تقسیم شده‌اند و ما سال گذشته رتبه پنج را از خوابگاه‌ها حذف کردیم و امسال نیز رتبه چهار حذف می‌شود و تا فروردین ماه آینده ما خوابگاهی با رتبه چهار نخواهیم داشت. همچنین سال آینده خوابگاه‌های دارای رتبه سه را به رتبه‌های یک و دو ارتقاء می‌دهیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.