صفحه اصلی / استان ها / سمنان / کاروانسرای تاریخی که تا حالا زندان بوده
کاروانسرای تاریخی که تا حالا زندان بوده

کاروانسرای تاریخی که تا حالا زندان بوده

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: با آزادسازی کاروانسرای مرکزی سمنان و انتقال زندان سمنان از کاروانسرا، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های گردشگری سمنان به روی علاقمندان گشوده می‌شود.

کاروانسرا

به گزارش کسب و کار نیوز، سمنان، استان کاروانسراهاست و بیشترین تعداد کاروانسراهای کشور در این استان قرار دارند. تعداد ۲۷ کاروانسرا در جاده های ۶۰۰ کیلومتری استان سمنان در مسیر تهران به مشهد وجود دارد و بسیاری از این کاروانسراها از کنار جاده قابل مشاهده‌اند و مسافران نوروزی می‌توانند در تعدادی از این کاروانسراها اقامت نیز داشته باشند.

پررونق‌ترین دوره احداث و مرمت کاروانسراها را می‌توان دوره صفویه دانست. در این دوران بود که شاه عباس تصمیم به بازسازی و احیای جاده ابریشم نمود و یکی از الزامات این کار را احیای کاروانسراها می‌دانست.

یکی از دلایل مشهور شدن بیشتر کاروانسراها به کاروانسرای شاه عباسی همین موضوع است. از جمله کاروانسراهایی که در دوره صفویه در مسیر جاده ابریشم و در استان سمنان واقع هستند می‌توان به کاروانسرای شاه عباسی ده نمک، کاروانسرای شاه عباسی لاسجرد، رباط سنگی انوشیروانی و کاروانسرای قصر بهرام شاه عباسی و یا حرم سرای شاه، کاروانسرای عین الرشید، کاروانسرای میاندشت میامی، کاروانسرای شاه سیلمانی آهوان، کاروانسرای سنگی آهوان، کاروانسرای آجری آهوان و… اشاره کرد.

 بیشتر آنها در زمان شاه سلیمان صفوی و شاه عباس و برای استراحت زائرین امام هشتم در این مسیر ساخته و احداث شده‌اند و امروزه در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند با این وجود هستند کاروانسراهایی که علاوه بر دارا بودن قدمت تاریخی به مکانی متروکه و مخروبه تبدیل شده‌اند.  

کاروانسرای صفوی واقع در مرکز شهر سمنان که سالهاست به عنوان زندان مرکزی سمنان از آن استفاده می‌شود، یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری شهر سمنان است.

مدیرکل پیشین میراث سمنان اردیبهشت امسال گفته، تا پایان سالجاری و نهایتا تا سال آینده کار انتقال زندان مرکزی سمنان از کاروانسرای صفوی واقع در مرکز شهر سمنان انجام شود.

 کاروانسرای شاه عباسی سمنان از اوایل انقلاب به دستورر استاندار وقت سمنان به عنوان زندان مرکزی مورد استفاده قرار گرفته است. این کاروانسرا در بهمن ماه سال ۱۳۵۲ به شماره ۹۶۷ به ثبت ملی رسیده است. این بنا پیش از آن که به زندان مرکزی سمنان تبدیل شود، محل استقرار” حفظ آثار ملی” بوده است.

 کاروانسرای شاه عباسی سمنان” یکی از ۹۹۹ کاروانسرای ساخته شده به دستور شاه عباس صفوی است که در دوران صفویه در مسیر جاده ابریشم و مسیرهای مواصلاتی ساخته شده است. کاروانسرای شاه عباسی سمنان به دلیل قرارگیری در مرکز شهر سمنان می‌تواند به یکی از جاذبه‌های اصلی این شهر مبدل شود و انتقال زندان سمنان از این کاروانسرا سالهاست که به عنوان مطالبه میراث فرهنگی مطرح است.
انتهای پیام

دبیر:شیما عباس زاده

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.