صفحه اصلی / استان ها / سمنان / جهاد کشاورزی به‌دنبال اخذ مجوز کشت پنبه تراریخته
جهاد کشاورزی به‌دنبال اخذ مجوز کشت پنبه تراریخته

جهاد کشاورزی به‌دنبال اخذ مجوز کشت پنبه تراریخته

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور از پیگیری وزارت جهاد کشاورزی برای کشت پنبه تراریخته در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان امسال مجوز کشت پنبه تراریخته در کشور صادر شود.

پنبه

به گزارش کسب و کار نیوز،‌ بهزاد قره‌یاضی به ظرفیت‌های کشورمان در عرصه‌های ژنتیکی اشاره و اظهار کرد: کشورمان سال‌های سال است که به فناوری مهندسی ژنتیک و تولید محصولات تراریخته دست پیدا کرده و توان تولید داخلی آن را دارد.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور با اشاره به نامگذاری امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی، بر لزوم توجه به داشته‌های علمی ژنتیکی کشورمان در زمینه‌های مجاز کشاورزی، ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال مجوز کشت پنبه تراریخته در کشور صادر شود.

قره یاضی با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب استان سمنان برای کشت پنبه اضافه کرد: استان سمنان در صورت صدور مجوز کشت پنبه تراریخته می‌تواند جایگاه خوبی در این زمینه در میان استان های کشور داشته باشد.

وی با اشاره به برخی مزایای کشت پنبه تراریخته در کشور، کاهش تعداد سمپاشی مورد نیاز برای داشت و برداشت پنبه را از جمله این مزایا، عنوان و تصریح کرد: تعداد دفعات سمپاشی مورد نیاز برای تولید محصول پنبه بین ۳ تا ۹ مرتبه است که با انجام کشت تراریخته این عدد به یک یا دو مرتبه کاهش می‌یابد.

مرجع ملی ایمنی زیستی کشور با تأکید بر اینکه کاهش تعداد دفعات سم‌پاشی برای کشت محصول پنبه تراریخته هزینه تمام شده تولید این محصول را کاهش می‌دهد تصریح کرد: از طرف دیگر کیفیت محصول پنبه تراریخته از نوع معمولی آن بهتر است، چراکه پنبه تراریخته عاری از سم است.

قره‌یاضی، افزایش عملکرد تولید محصول پنبه را از دیگر مزایای کشت پنبه تراریخته در کشور برشمرد و خاطرنشان کرد: با کشت پنبه تراریخته در کشور میانگین برداشت این محصول از حدود ۲ تن در هر هکتار به چهار تن در هکتار رسیده و کشاورزان پیشتاز نیز می‌توانند تا ۸ تن در هکتار یعنی حدود سه چهار برابر پنبه تراریخته برداشت کنند.

وی با اشاره به افزایش قیمت پنبه در بازار ابراز امیدواری کرد تا سطح زیر کشت این محصول در استان سمنان با توجه به این افزایش قیمت و شرایط مناسب تولید این محصول با اقلیم آب و هوایی استان سمنان افزایش یابد.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سپهبد قاسم سلیمانی

لغو همه کنسرت‌های موسیقی در سمنان تا ۲۵ بهمن

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.