صفحه اصلی / اجتماعی / زنان و خانواده / انتقاد از نگاه سیاسی- امنیتی به موضوعات زنان و کودکان در کشور

انتقاد از نگاه سیاسی- امنیتی به موضوعات زنان و کودکان در کشور

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نسبت به نگاه سیاسی و امنیتی به موضوعات زنان و کودکان در کشور انتقاد کرد.

موسوی چلک

به گزارش کسب و کار نیوز، سید حسن موسوی چلک در نخستین کنگره «کودکی، توسعه و سیاست‌گذاری اجتماعی» ضمن تشریح روند سیاست گذاری در حوزه کودکان در کشور افزود: در نگاه کلی به سیاست‌گذاری کلان و قانون گذاری در حوزه کودکان شاهد هستیم که با وجود مشکلات فراوان این روند رو به رشد بوده است.

وی افزود: اگر این پرسش مطرح شود که در مورد حمایت از کودکان در معرض آسیب در عرصه سیاست‌گذاری قدم های رو به جلو کافی بوده‌اند؟ من هم معتقدم کافی نبوده است. آیا همه این سیاست‌ها درست بودند؟ پاسخ من این است که ممکن است در بخش اجرا برخی از آنها به نتایج مطلوب نرسیده باشند. در پاسخ به اینکه آیا شرایط کنونی مطلوب است؟ بازهم باید بگویم که برای رسیدن به  شرایط ایده‌آل جای کار داریم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ادامه داد: برای مثال در اصلاحیه قانون سن ازدواج یکبار این سن به ۱۳ سال و ۱۵ سال برای دختران و پسران افزایش یافته و طرح اخیر گام تکمیلی در این مورد بوده است. همچنین تشکیل اورژانس اجتماعی نیز از دیگر اقدامات در حوزه مذکور طی سال‌های اخیر است.

موسوی چلک با اشاره به موانع موجود در مورد سیاست گذاری در حوزه کودکان اظهار کرد: یکی از اشکلات این است که ذینفعان در این زمینه خیلی دخیل نیستند، البته در چند سال اخیر این مداخله بیشتر شده است. البته این شرایط بهبود یافته است. تصویب قانون حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در مجلس از جمله این دستاوردها بوده است. در آخرین جلسه مجلس برای بررسی لایحه حمایت از حقوق کودکان در کمیسیون اجتماعی، اغلب سازمان غیر دولتی فعال این حوزه حاضر بودند. این نشان می‌دهد حضور سازمان‌های مردم نهاد در چند سال اخیر برای مجلس و دولت پررنگ تر شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر در سیاست‌گذاری واقع بین‌تر شده‌ایم اظهار کرد: مدت‌ها پیش موضوع آسیب‌های اجتماعی در کشور را کتمان می‌کردیم. برای مثال زمانی در جلسه شورای اجتماعی کشور موضوع کودک آزاری را مطرح کردم و یکی از مسئولین به وزیر کشور وقت اعتراض کرده بود که «چرا در پایگاه دولت اعلام شده است که موضوع شورای اجتماعی کشور کودک آزاری است؟ مگر در ایران کودک‌آزاری وجود دارد؟» این درحالیست که امروز در کشور در مورد این موضوعات صحبت می‌کنیم و اقداماتی هم انجام شده است.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه عرصه سیاست‌گذاری در ایران سخت و دشوار است، تصریح کرد: دلیل این دشواری این است که در ایران به بسیاری از موضوعات نگاه امنیتی وجود دارد و برخی از سیاست گذاران هم دانش و تخصص کافی ندارند. چرخه سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران چرخه کاملی نیست و معیوب است، اما  که اگر با نگاه به آینده و پژوهش محور باشد، جلو خواهد رفت.

موسوی چلک ادامه داد: در سال ٧٨ سیاستی برای جمع آوری متکدیان و بی خانمان‌ها انجام شد که در این طرح بچه‌های ۵ ساله را هم مثل متکدیان حرفه‌ای دیده بودند. تنها ٩ ماه تلاش کردیم بگوییم کودک، متکدی یا فرد متجاهر نیست. در نهایت با حمایت آقای تاجزاده معاون وزیر کشور وقت توانستیم کودکان زیر ١٨ سال را از این طرح منفک کنیم و به این ترتیب آیین نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان تدوین شد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد کودکان در عرصه سیاستگذاری، اجرا و نظارت باید حضور داشته باشند، تصریح کرد: با این حال سمن‌ها هم آنگونه که باید استقلال ندارند و به همین دلیل مطالبه‌گری برایشان سخت می‌شود،اما امروز بعد ۴٠ سال به کودک‌آزاری بیشتر توجه می‌شود.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران افزود: زمانیکه می‌گوییم در سیاست گذاری ها به دنبال نگاه غربی نیستیم به آن معنا نیست که نباید از تجارب آنها استفاده کنیم و می خواهیم دیوار ایران را ببندیم. در کنار استفاده از تجربیات جهانی، از ظرفیت رسانه‌ها نیز استفاده خواهیم کرد. موضوعات زنان و کودکان اغلب در ایران سیاسی می‌شود که نشان‌دهنده غلبه نگاه سیاسی در کشور است، اما امنیت اجتماعی تنها از طریق توسعه اجتماعی امکان پذیر است.

انتهای پیام

خبرنگار: پریشاد احمدی/دبیرخبر: سولماز خوان

همچنین مطالعه کنید:

«نبض» زندگی «معلولان» کُند می‌زند

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،«قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.