صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / نبوی: برای حل مسایل‌مان در حوزه سیاست خارجی نیازمند “صلح در درون” هستیم
نبوی: برای حل مسایل‌مان در حوزه سیاست خارجی نیازمند “صلح در درون” هستیم

نبوی: برای حل مسایل‌مان در حوزه سیاست خارجی نیازمند “صلح در درون” هستیم

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: اگر مسایل و اختلاف‌نظرها در درون کاهش نیابد و مدیریت نشود، نمی‌توانیم در مدیریت و حل مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای کشور گام موثر و محکمی برداریم.

عبدالامیر نبوی

سیدعبدالامیر نبوی،  کارشناس مسایل منطقه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: هر چند ایران هم‌چنان علاقه‌مند به گسترش و تعمیق روابط خود با کشورهای خاورمیانه و آفریقایی در زمینه‌های مختلف است اما دشواری‌های این مسیر تابعی از دشواری‌های ایران در حوزه بین‌الملل و سیاست خارجی است. از این رو مسایلی که بر روابط ایران با کشورهای خارجی سایه انداخته بر نوع روابط ایران با کشورهای این منطقه اثرگذار است. 

وی در پاسخ به این پرسش که معتقدید مسایل منطقه‌ای ایران با مسایل و درگیری‌هایش در صحنه بین‌الملل به هم گره خورده است و امکان باز شدن این گره بدون دیگری وجود ندارد؟ گفت: فعلا به نظر نمی‌رسد امکانی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که سهم و نقش برجام در رفع این دشواری چقدر است اظهار کرد: با وجود اهمیت زیادی که برجام دارد اما آن، تنها یکی از چند عامل و متغیر مهم در سیاست خارجی ایران است. 

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: ما بحث‌ها و مسایلی در حوزه سیاست خارجی داریم که معتقدم تا وقتی در داخل کشور بر سر آن‌ها به تفاهم و هماهنگی نظر نرسیم نمی‌توانیم آن‌ها را حل کنیم. متاسفانه شاهد هستیم در ساده‌ترین مسایل و روابط خارجی اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایی از سوی افراد و نهادهای مختلف می‌شود که بعضا کاملا نسبت به آن موضوع بیگانه هستند و این سبب می‌شود در مسایل خارجی صدا و عملکرد منسجمی مشاهده نشود. 

وی ادامه داد: اگر مسایل و اختلاف‌نظرها در درون کاهش نیابد و مدیریت نشود، نمی‌توانیم در مدیریت و حل مسایل بین‌المللی و منطقه‌ای کشور گام موثر و محکمی برداریم، از این رو معتقدم برای حل مسایل خود در بیرون نیازمند “صلح در درون” هستیم. 

نبوی گفت: ما نیازمند آن هستیم تا در حوزه منافع ملی و اهداف سیاست خارجی در بخش‌های مختلف تصمیم ساز و تصمیم‌گیر کشور اشتراک نظر داشته باشیم و یک صدا و پیام به بیرون فرستاده شود، در غیر این صورت مشخص نیست بتوانیم در حل مسایل پیرامونی و بین‌المللی نتیجه لازم را به دست آوریم. 

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.