صفحه اصلی / سرخط خبرها / قانون کپی رایت حلقه مفقوده ای در حوزه نشر موسیقی
قانون کپی رایت حلقه مفقوده ای در حوزه نشر موسیقی

قانون کپی رایت حلقه مفقوده ای در حوزه نشر موسیقی

مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری طی نشستی به ارائه بیوگرافی از وضعیت موجود موسیقی و دغدغه های این حوزه و بررسی چشم انداز آینده آن پرداختند که تبعات فقدان قانون کپی رایت در حوزه نشر موسیقی از جمله مهمترین مسائل مطرح شده در این نشست بود.

به گزارش کسب و کار نیوز، اعضای مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری در نشست شامگاه گذشته خود به گونه ای به آسیب شناسی حوزه نشر موسیقی و ارائه افق و چشم اندازی در این عرصه پرداختند. لزوم تبادل تجربیات مجمع با دولتمردان، تقدیر از پیشکسوتان نشر، تحلیل نشر شهرستان ها و رایزنی برای اعمال دو معافیت مالیاتی بر حوزه نشر از جمله دستاوردهای این نشست بود.
هچنین عضویت در یونسکو، تحلیل تبعات نبود قانون کپی رایت در حوزه نشر آثار شنیداری و راه اندازی سایت مجمع و تشکیل شورای عالی پیشکسوتان تولیدکننده آثار شنیداری دیگر مسائلی بودند که اعضای این مجمع صنفی در نشست خود به آن پرداختند.

**تبادل تجربیات با دولتمردان فرهنگی
سخنران نخست این نشست امیرعباس ستایشگر رییس هیات مدیره مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری بود که در ابتدای نشست گفت: این مجمع در نظر دارد با حضور پرتوان خود بازوی اجرای قدرتمندی برای دولت و مددرسانی برای موسیقی ایران باشد، این مجمع در نظر دارد تا تجربیات خود را در اختیار دولتمردان قرار دهد.

**تقدیر از کریم چمن آرا و محمدرضا شجریان
محسن رجب پور مدیرعامل مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری هم در این برنامه با اشاره به اهداف برگزاری نشست بیان کرد: خالی از لطف نیست در این جلسه یادی از دو ناشر پیشکسوت کشورمان از جمله محمدرضا شجریان و کریم چمن آرا کنیم که طی سال های گذشته فعالیت های بسیار خوبی را در حوزه نشر انجام دادند.
وی افزود: من از جمله ناشرانی هستم که از نظر تجربه، بین پیشکسوتان این حوزه و نسل نو قرار دارم و همیشه خود را شاگرد این بزرگان می‌دانم
وی با اشاره به برخی از اقدامات انجام گرفته مجمع بعد از انتخاب هیات مدیره جدید گفت: ما پس از معرفی هیات مدیره مجمع و آغاز فعالیت های این مجموعه تلاش کردیم تا با ارتباط و تعاملی که با دفتر موسیقی وزارت ارشاد داریم بتوانیم برخی از موانع را از سر راه برداریم.
رجب پور گفت: در این راه تعدادی از مشکلات مرتفع شده، اما مشکلات دیگری هم وجود دارد که هنوز لازم است برای آن پیگیری های لازم صورت گیرد، یکی از این مشکلات در حوزه شعر است که به تازگی رایزنی هایی در این زمینه انجام گرفته و امیدوارم طی چند روز آینده مشکلات شعر ما برطرف شود.

**صدور مجوز در شهرستان ها نیازمند دانش است
وی افزود: ما در حوزه ادارات کل شهرستان ها دارای مشکلاتی هستیم که پس از تفویض اختیارات دفتر موسیقی وزارت ارشاد به اداره کل ارشاد شهرستان ها در ابتدا اتفاقات خوبی افتاد، اما مشکل اصلی اینجاست که چرخه صدور مجوز در شهرستان ها به حرکت درآمده اما دانش این کار در شهرستان ها هنوز نهادینه نشده است.
رجب پور ابراز امیدواری کرد: جناب صالحی در مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هرچه زودتر نسبت به حل این موضوع تلاش هایی را انجام دهند.

**اعمال دو معافیت مالیاتی در حوزه آثار شنیداری/عضویت مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری در یونسکو
مدیرعامل مجمع صنفی تولید کنندگان آثار شنیداری ادامه داد: طی پیگیری هایی که بعد از تاسیس مجمع انجام شد، مکاتباتی با هر دو وزیر اقتصاد دولت های یازدهم و دوازدهم داشتیم و بنا بر این شد که علاوه برمعافیت «مالیات بر عملکرد» بتوانیم در حوزه «مالیات بر ارزش افزوده» نیز اقداماتی را انجام دهیم.
رجب پور گفت: در این راه کارهایی انجام شده که به زودی جزییات آن به صورت کامل اطلاع رسانی می شود، جا دارد از اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی و پلیس امنیت تهران در حوزه صدور مجوز تالارهای کنسرت نهایت قدردانی را داشته باشم و امیدوارم این موضوع قدردانی هر چه زودتر در حوزه شهرستان ها نیز اتفاق بیفتد.
وی افزود: این نکته را هم بدانید مجمع صنفی ناشران چند روزی هست که عضو یونسکو شده و این اتفاق خوبی است که می تواند دربرگیرنده اتفاقات خوبی برای اهداف مجمع باشد.

**تشکیل شورای عالی پیشکسوتان تولیدکننده آثار شنیداری
رجب پور در بخش دیگری از صحبت های خود توضیح داد: یکی دیگر از کارهایی که با تصمیم اعضای هیات مدیره مجمع مصمم به انجام آن شدیم، تشکیل شورایی به نام شورای عالی پیشکسوتان مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری است.
وی افزود: این اقدام به واسطه قدردانی و استفاده از تجربیات تهیه کنندگان و ناشرانی است که قبل از ما سالیان سال تلاش کردند بتوانند مجوز صنف دریافت کنند، این دوستان حتی در مقطعی با پلمب دفاترشان مواجه شدند اما خوب به خاطر دارم استخوان خم نکردند تا ما امروز بتوانیم صاحب یک مجمع صنفی باشیم.
رجب پور گفت: ما امروز به پاس همین تلاش ها و زحمات ضمن قدردانی از آنها تصمیم گرفتیم که هشت نفر از دوستان را به عنوان اعضای شورای عالی مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری انتخاب کنیم.

**تقدیر در غیاب
پس از صحبت های رجب پور از محمد موسوی مدیر نشر «ماهور»، علی رستمیان ، محمد علی چاوشی، حق بین ، حبیب الله قدمی، غلامرضا ترابی ، منوچهر آزادی و غلام علمشاهی به عنوان تهیه کنندگان پیشکسوت موسیقی قدردانی به عمل آمد. البته بسیاری از این ناشران پیشکسوت در این مجمع حضور نداشتند.

**راه اندازی سایت مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری
اردوان جعفریان تهیه کننده و مدیر سایت مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری هم در این بخش از برنامه ضمن ارائه توضیحاتی درباره این سایت گفت: مشورت در حوزه مالکیت معنوی، برگزاری کارگاه های آموزشی حرفه ای، نحوه حضور ناشران در بخش بین الملل، چگونگی ارتباط مجمع با حوزه های تصمیم ساز دولتی، بخش های مختلف خبری و معرفی اعضای هیات مدیره مجمع از نکاتی است که ما در فاز اول بارگذاری سایت روی آن تمرکز داشتیم.

**ورشکستگی حوزه نشر معلول فقدان قانون کپی رایت
حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی هم در بخش پایانی این برنامه اظهار کرد: آنچه که بسیار واضح و روشن است اینکه اگر حوزه نشر موسیقی موجودیت نداشته باشد کلیت موسیقی لنگ می شود.
وی افزود: البته از زمانی که خانه موسیقی در حال تکمیل و تشکیل بود بیش از ۲۰ سال می گذرد و ما در این مدت تلاش کردیم بتوانیم چنین جمعی از اهالی موسیقی را کنار هم داشته باشیم تا بتوانیم با این مجموعه منافع صنفی را مطالبه کنیم.
نوربخش ادامه داد: خوشبختانه این اتفاق افتاد و بخشی از ناشران موسیقی با کمی تاخیر، کانون ناشران و تهیه کنندگان را تاسیس کردند، جالب است که همین جمعی که در این سال ها مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری را تشکیل داده اند اعضای کانون ناشران هم هستند.
وی گفت: اما من معتقدم حوزه نشر موسیقی با مشکلات زیادی مواجه شده و می توان گفت این بخش ورشکسته است، البته مسائل زیادی به این قضیه دامن زده اما من بر این باورم بزرگترین دغدغه ما و شما باید این باشد که مساله کپی رایت را واقعا پیگیری کنیم.
وی افزود: خوشبختانه در حوزه کپی رایت اقدامات متعددی انجام گرفته اما تا الان دستاورد زیادی حاصل نشده است، به همین جهت لازم است هم خانه موسیقی و هم مجمع در این حوزه تلاش هایی را برای ارائه ساز و کارهای مناسب و چرخش مناسب اقتصاد موسیقی انجام دهند.
نوربخش گفت: خیلی از عزیزانی که امروز از آنها قدردانی شد، متاسفانه امروز حضور پررنگی در حوزه موسیقی ندارند. چرا این اتفاق افتاده است؟ پاسخ به این سئوال هم برای شما ناشران نسل نو موسیقی باید به عنوان یک دغدغه مطرح شود.
وی افزود: به طور حتم نهایت این توجه به بیشترشدن منافع موسیقی منجر می شود، من احساس می کنم اگر کانون ناشران خانه موسیقی و مجمع تولیدکنندگان آثارشنیداری بیشتر با هم باشند تا موسیقی رونق بیشتری بگیرد.

**مدیر موزه موسیقی عضو افتخاری کانون ناشران موسیقی
اهدای کارت جدید اعضای مجمع صنفی تولیدکنندگان آثارشنیداری و قدردانی از علی مرادخانی مدیر عامل موزه موسیقی، معاون هنری سابق وزیر ارشاد و مدیر اسبق دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پاس «یک عمر زحمت و حمایت از تولیدکنندگان و ناشران موسیقی» و اهدای کارت افتخاری عضویت در مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری به عنوان اولین عضو افتخاری بخش بعدی برنامه را تشکیل می داد.
علی مرادخانی پس از دریافت لوح قدردانی و کارت عضویت افتخاری خود بیان کرد: هر کاری کردم اول برای دل خودم بود و دوم وظیفه ای بود که به عهده من گذاشته شد، اما جا دارد در اینجا به چند نکته اشاره کنم، از روزی که بنده و دیگر دوستان شروع به تاسیس خانه موسیقی کردیم تلاش برای حضور موثر اصناف مختلف حوزه موسیقی از مهم ترین دغدغه ها بود.

** تشکیل مثلث هنرمند، تهیه کننده و مدیر دولتی
وی افزود: خوشبختانه بعد از اینکه خانه موسیقی تشکیل شد با تمام فراز و نشیب ها اتفاقات خوبی افتاد که من جا دارد همین جا با پیشکسوتان حوزه نشر و تهیه کنندگی قدردانی کنم که واقعا برای تحقق اهداف صنفی تلاش کردند.
وی ادامه داد: یک تهیه کننده مهم ترین ویژگی اش شناخت اجتماعی و مدیریت اقتصادی است، او باید با در نظر گرفتن این دو مولفه کاری کند که هرگز متوسل به جریان قدرت نشود.
مرادخانی افزود: کاری که من در این سال ها برای تحقق آن تلاش کردم تشکیل یک مثلث هنرمند، تهیه کننده و مدیر دولتی بود که تهیه کننده بتواند بعد از مدتی به صورت کامل در حوزه های اقتصادی موسیقی قدم بگذارد.
وی گفت: من خوشحالم که تنها بخش موفق حوزه هنر در مواردی که به آن اشاره کردم، حوزه موسیقی بوده است، فکر می کنم مهم ترین کاری که شما انجام داده اید انسجام است، ضمن اینکه من می دانم در این راه با چالش های زیادی چون کپی رایت و موضوعاتی در حوزه فرهنگ عمومی مواجه هستید، اما به هر حال باید در این راه استمرار داشت.

** بودن یا نبودن میز مدیریت؛ مساله این نیست
مدیر موزه موسیقی در بخش پایانی صحبت های خود اظهار کرد: پیشنهاد می کنم که دوستان رابطه خود را با خانه موسیقی به صورت قدرتمند و مستمر ادامه دهند، در عین حال بخش هایی که در حوزه های دولتی حضور دارند قطعا با انسجام شما می تواند مسیر را برای بهبود کارها هموار کند. مرادخانی افزود: در این راه توجه به ارتقا سطح شنیداری مخاطبان با حضور اصناف و آسیب شناسی در این زمینه یکی دیگر از مهم ترین کارهاست که می تواند مورد توجه قرار گیرد، به هر حال وقتی پشت میز باشید و حتی وقتی پشت میز نباشید می توانید مفید بوده و منشا اتفاقات مثبتی باشید.
فراهنگ**۹۴۹۴**۳۰۰۹

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.