صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / سرباز هخامنشی را از کاخ مرکزی تخت‌ جمشید دزدیده بودند
سرباز هخامنشی را از کاخ مرکزی تخت‌ جمشید دزدیده بودند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی خراسان رضوی:

سرباز هخامنشی را از کاخ مرکزی تخت‌ جمشید دزدیده بودند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان‌ رضوی گفت: تخت جمشید یکی از نادر آثار تاریخی- فرهنگی و میراث بشری است که سرباز هخامنشی از کاخ اصلی آن ربوده شده بود.

سرباز هخامنشی

به گزارش کسب و کار نیوز، ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم، اظهار کرد: این اثر در بین سال‌های ۱۳۰۵ تا ۱۳۱۵ چیزی حدود ۹۰ سال پیش از تخت جمشید به سرقت رفته و محل اصلی این اثر در بخش مرکزی تخت جمشید (تالار شورا)  قرار گرفته بوده است که از آن‌جا سرقت و سپس از کانادا و آمریکا سر در می‌آورد.

وی افزود:  همزمان با سفر رئیس جمهور به نیویورک با پی‌گیری‌های وزارت خارجه و معاونت میراث فرهنگی کشور و همچنین سازمان حقوقی بین‌المللی این اثر که در سال ۲۰۱۷ در نمایشگاهی در آمریکا به نمایش گذاشته شده و بعد از آن قرار بود در یک حراجی عتیقه به فروش برسد توقیف و به ایران بازگردانده شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: پس از این تشکیلاتی در سازمان از سوی یگان حفاظت با سازمان‌های داخلی، وزارت امورخارجه و… تشکیل شد تا بتوانیم آثاری که در داخل و خارج سرقت شده‌اند را به کشور بازگزدانیم، تا شاهد تکرار چنین اتفاقی برای هویت تاریخی کشور نباشیم.

مکرمی‌فر افزود: این اثر که امروز از آن رونمایی شد به مدت یک ماه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر حتی در روزهای تعطیل در موزه خراسان بزرگ در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. 

وی ادامه داد:  مشهد بعد از تهران دومین شهری است که این اثر در آن به نمایش گذاشته می‌شود؛  بعد از مشهد این اثر به استان سیستان و بلوچستان منتقل خواهد شد و سپس به دیگر استان‌هایی که در برنامه قرار دارند؛ سفر خواهد کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.