صفحه اصلی / فرهنگی / کتاب و رسانه / ابعاد زندگی شهید زین الدین نقد شد
ابعاد زندگی شهید زین الدین نقد شد

با بررسی کتاب مستوری؛

ابعاد زندگی شهید زین الدین نقد شد

کتاب (رمان) مستوری مربوط به ابعاد زندگی سردار شهید مهدی زین الدین از فرماندهان دوران دفاع مقدس با حضور نویسنده کتاب و منتقدان در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقد و بررسی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، کتاب مستوری با توجه به ابعاد زندگی شهید زین الدین به ماجرای زندگی پس از جنگ رزمندگان و نگاه امروزشان و اینکه در حال حاضر چگونه فکر می کنند پرداخته و این ویژگی آن را متفاوت و جذاب کرده است.
رمان جدید صادق کرمیار با عنوان مستوری‌ و اتفاقات مربوط به سردار شهید مهدی زین‌ الدین، مهرماه سال ۹۷ توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر و راهی بازار نشر شده است.
کرمیار در این جلسه که در موزه دفاع مقدس برگزار شد گفت: مستوری که درباره زندگی شهید زین الدین است را در سال ۷۸ نوشتم وتحقیقات خود را همان موقع آغاز کرده و سپس نگارش آن شروع شد.
وی با اشاره به اینکه نوشتن کتاب را چند سالی کنار گذاشتم و در سال ۹۴ – ۹۵ آن را بازنویسی کردم، تصریح کرد: برخی از شخصیت ها فقط برای خانواده نیستند مانند شهید زین الدین، ایشان متعلق به همه جامعه است و ما نمی توانیم وی را محصور به خانواده کنیم و مسائل دیگر را بیان نکنیم.
نویسنده کتاب اظهار کرد: در حوزه ادبیات ، آن موضوعاتی که لازم بود در این کتاب آوردم تا به چارچوب کتاب کمک کند. وظیفه من نبوده است که مسائل را مانند شبکه های اجتماعی بازگو کنم.
در ادامه این نشست محمدگودرزی منتقد این کتاب گفت: این کتاب رئالیستی است البته ما نباید انتظار داشته باشیم زندگینامه شخصیت اصلی داستان عینا در کتاب آورده شود.
این منتقد با بیان اینکه کتاب مستوری علاوه بر مطالعات ادبی، ارزش مطالعات فرهنگی نیز دارد، ادامه داد: واقعیت به اضافه تخیل، می شود رمان، اما نباید نوشته از پایگاه واقعی خود دور شود و از طرفی هم نمی توان ۱۰۰ درصد منطبق با واقعیت نوشته شود.
وی با اشاره به اینکه از لحاظ موضوعی این کتاب سیاسی – اجتماعی است و بحث دفاع مقدس و تبعات آن در متن این کتاب بارز است، افزود: شیوه روایت رمان در ۱۴ فصل است و یک راوی مرکزی در این کتاب مشاهده می شود.
گودرزی تاکید کرد: در این کتاب به ماجرای زندگی پس از جنگ رزمندگان و نگاه امروزشان و اینکه در حال حاضر چگونه فکر می کنند پرداخته است.
وی با تاکید بر اینکه کتاب مستوری نثر روان، تعلیق های زیاد و قابلیت تصویری بودن دارد، گفت: نویسنده کتاب داستان گوی خوبی است اما برخی از نویسندگان نمی توانند داستان را به خوبی بازگو کنند.
گودرزی با تاکید بر اینکه این رمان خواندنی و گیراست، افزود: رمان با ظرافت به شخصیت ها می پردازد و قرار نبوده این کتاب مانند مقالات سیاسی نوشته شود.

** رمان مستوری و شهید زین الدین

داستان رمان مستوری با نامزدی سیامک و سپیده آغاز می‌شود، سیامک فرزند خسروی در شرکت تولید مواد غذایی طیور فعالیت می‌کند و سپیده دانشجو است. ماجرایی باعث می شود که سیامک از شرکت استعفا دهد و هم زمان نسبت به این که خسروی پدر اوست، دچار شک و تردید شود. در این شرایط سیامک ترجیح می‌دهد زندگی سپیده را به سرنوشت خود گره نزند و تلاش می‌کند نامزدی و ازدواج با سپیده را به‌هم بزند. امّا سپیده که عاشق سیامک است، وقتی متوجه موضوع می‌شود، با سیامک همراهی می‌کند تا به راز زندگی او پی ببرد.
در ادامه داستان، شواهدی به دست می‌آید که پای مهدی زین‌الدین را به داستان باز می‌کند و سیامک و سپیده به تصور این که ممکن است با پیدا کردن زین الدین، پدر خود را نیز پیدا کند، راهی قم می‌شوند. آن‌ها به کتاب‌فروشی پدر زین‌الدین می‌روند و وارد خانواده او می‌شوند.
خانواده زین‌الدین به پرسش‌های آنها جواب می‌دهند و مخاطب با پیش رفتن داستان با زندگی مهدی و برادرش مجید آشنا می‌شود. خواننده این کتاب سپس با دوستان دوران دبیرستان شهید زین‌الدین آشنا می‌شود تا این که سیامک در تحقیقاتش درباره این شخصیت به سوالات جدیدی بر می‌خورد.
اجتمام ** ۱۰۹۵ ** ۱۳۵۵ **

همچنین مطالعه کنید:

یک ایرانی رکورد جهانی طولانی ترین مستند ویدیویی از مسیر زندگی را ثبت کرد

احمدرضا شجاعی در این نشست خبری از ۲۰ سال سابقه مداوم فعالیت های خود و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.