صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تهدیدات سایبری برای غیرفعال کردن صنعت بانکی
تهدیدات سایبری برای غیرفعال کردن صنعت بانکی

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک هشدار داد

تهدیدات سایبری برای غیرفعال کردن صنعت بانکی

بانک مرکزی به دلیل اهمیت بسیار بالای صنعت بانکی، یکی از اهداف استراتژیک در نقشه راه 1400 خود را پیاده‌سازی سیستم مدیریت تداوم کسب و کار تعریف کرده است؛ در این راستا، همایش «مدیریت تداوم کسب‌وکار در صنعت بانکی» به همت شرکت خدمات انفورماتیک با هدف نهادینه سازی فرهنگ مدیریت تداوم کسب و کار در صنعت بانکی و ایجاد ارتباط موثر در این خصوص با بانک ها و تامین کنندگان سرویس های زیرساختی برگزار شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی در این همایش گفت: در آینده ممکن است اقتصادهای پولی، ترکیبی از توجه و اعتماد باشد و شاید در ۹۰درصد از تراکنش های پولی، بحث اعتماد به قوت سابق نباشد و شرایط دیگری در آن دخیل بوده و نوآوری های جدیدی به آن اضافه شود. وی با بیان اینکه یکی از حوزه هایی که در شرایط اقتصادی فعلی می تواند تحت تاثیر قرار گیرد حوزه بانکی است، گفت: فضای مجازی به شدت متحول شده و رکن اصلی آن اقتصاد است که بر پایه تکنولوژی با کارکرد اجتماعی است.

سید ابوطالب نجفی، مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز در همایش «مدیریت تداوم کسب‌وکار در صنعت بانکی» با بیان اینکه در رابطه با مدیریت تداوم کسب و کار اتفاق مهمی که می تواند بیافتد این است که تهدیدهایی که سرویس ها، سازمان ها و صنعت بانکی با آن مواجه است، شناسایی و برای آن برنامه ریزی کنیم به بررسی برخی تهدیدهای موجود در این زمینه پرداخت. وی از مهم ترین چالش های صنعت بانکی را مهاجرت نیروهای نخبه دانست و گفت: برای مدیریت تداوم کسب و کار در این صنعت، نیازمند حضور و فعالیت نخبگان هستیم.

وی با اشاره به تهدیدهای دیگر صنعت بانکی گفت: هم راستا با شرایط اقتصادی فعلی، تهدیدهای سایبری برای غیرفعال کردن صنعت بانکی وجود دارد که برای مقابله با آن همه بانک ها ضروری است که در این زمینه برنامه ریزی کنند. نجفی یکی دیگر از مهم ترین تهدیدات در صنعت بانکی را سامانه‌ها دانست و اظهار داشت: سابقه برخی از این سامانه ها در دنیا به ۴٠ سال پیش و در ایران به ٣٠ سال پیش باز می گردد. در آن زمان اینترنت و دستگاه‌های خودپرداز یا فناوری‌های جدید وجود نداشت، اما ‌اکنون سرویس‌ها و کانال‌های جدید به این معماری‌های قدیمی اضافه شده که باعث می‌شود ساختار آنها پیچیده تر شوند و این خود در صورت عدم چاره اندیشی می تواند یک تهدید به شمار رود. سید ابوطالب نجفی، در عین حال بیان کرد: برخی تهدیدها در همه صنایع و شرکت ها وجود دارد که می تواند بار مالی بر درآمد شرکت ها داشته باشد در این بین قرارداد SLA که شرکت ها با پیمانکاران دارند می تواند شهرت یک بانک یا سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در بخشی از سخنان خود به تحقیقاتی که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در ۱۱ کشور اروپایی برای بررسی قطعی سرویس های فناوری اطلاعات صورت گرفت اشاره کرد و گفت: حدود ۱۸۰۰ شرکت در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند؛ خسارت ۲۰میلیارد دلاری برای اختلال سرویس های این شرکت ها برآورد شد که حدود یک میلیون ساعت قطعی داشتند که بر اساس برآورد(گارتنر) هزینه این قطعی ها، پنج هزار و ۶۰۰ دلار در دقیقه برآورد شد. وی ادامه داد: موضوع مهم این است که کدام یک از سازمان ها میزان خسارت و لطمه این قطعی ها را بررسی می کند و این در حالی است که این اختلالات به اعتبار و درآمد شرکت ها لطمه میزند و خوب است که تحقیقاتی در این زمینه در کشور صورت گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.