صفحه اصلی / اقتصادی / بانک / بررسی عوامل چالش زا در حساب های ترازنامه بانک ها
بررسی عوامل چالش زا در حساب های ترازنامه بانک ها

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی تشریح کرد

بررسی عوامل چالش زا در حساب های ترازنامه بانک ها

شش عامل اساسی موجب بروز نوعی واگرایی در حساب های ساختار ترازنامه بانک ها شده که نخستین آن، مطالبات بانک ها از دولت است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، مسعود شریفات عضو هیات مدیره این بانک بعدازظهر یکشنبه ۲۳ دی ماه سال جاری در نشست تشریح عملکرد بانک که با حضور دکتر عباس معمارنژاد معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی و دکتر عباس مرادپور مدیرکل دفتر امور بانکی و بیمه این وزارتخانه و مدیران ارشد بانک کشاورزی در محل ساختمان مرکزی این بانک در تهران برگزار شد، با بیان مطلب فوق افزود: پنج چالش اساسی دیگر شامل تعهدات اکچوئری در رابطه با صندوق بازنشستگی بانک ها، مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک، افزایش هزینه های عملیاتی و غیرعملیاتی و قیمت تمام شده پول، NPL(نسبت معوقات بانکی به مصارف) و عدم تناسب بودجه بانک ها است.

شریفات در ادامه سخنان خود به تشریح این شش عامل مشکل زا و چالش های مترتب بر آن پرداخت و اظهار داشت: طی سالیان متمادی، ذیل سرفصل مطالبات بانک ازدولت، ارقامی احصا و ثبت شده ولی درحال حاضر سیاستگذار یا ناظر پولی و بانکی تنها حاضر به پذیرش بخشی از محاسبات و پرداخت ۵۰ درصد مطالبات است که این امر چالش بزرگی برای بانک است و رفع آن، نیازمند حمایت و توجه مسئولان امر در وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

وی درباره تعهدات اکچوئری صندوق بازنشستگی بانک ها گفت: این استاندارد در صندوق بازنشستگی بانک ها از ضریب استاندارد ۱ به ۷ به ضریب ۱ به ۱ تبدیل شده است؛ به این معنی که سال گذشته نزدیک به ۵ هزار میلیارد تعهدات اکچوئری برای بانک سند زده ایم که نقش موثری در افزایش قیمت تمام شده پول دارد و بایستی فکری برای آن شود تا به تعادل برسد.

شریفات به مالیات های سنگین مطالبه شده از بانک ها به عنوان چالش سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس قوانین مصوب در این زمینه ازجمله ماده ۱۷ قانون رفع موانع تولید ، سال گذشته ۷ هزار میلیارد مالیات برای بانک کشاورزی تعیین شد که این رقم سنگین قطعا قیمت تمام شده پول و زیان بانک را تحت تاثیر قرار می دهد و امیدواریم راهکاری برای آن اندیشیده شود تا بانک ها بتوانند به رسالت خود عمل کنند.

عضو هیات مدیره بانک کشاورزی در ادامه تصریح کرد: مواردی چون اجرای قانون خدمات کشوری در سال ۹۵، یکی از آسیب های نظام بانکی بوده است چراکه موجب افزایش هزینه های بانک شده و افزایش هزینه های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک نیز بر افزایش قیمت تمام شده پول تاثیر مستقیم دارد.

شریفات به سیاست هایی که موجب افزایش NPL بانک (نسبت معوقات بانکی به مصارف) شده است اشاره و اظهار امیدواری کرد با تغییر در سیاستگذاری ها ، این مشکل مرتفع شود.

وی در خاتمه به تشریح ششمین چالش پرداخت و گفت: در ده سال اخیر هیچ گاه بودجه مصوب بانک ها با عملکرد آن ها متناسب نبوده است و چنانچه این روند بودجه ریزی – حداقل در بین بانک های دولتی- متناسب با واقعیت و ظرفیت تنظیم شود، تاثیر زیادی در منابع و مصارف دارد ، انحرافات پوشانده و مرتفع خواهند شد و بانک ها می توانند به تکالیف خود بهتر عمل کنند.

شایان ذکر است در این نشست، روح اله خدارحمی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل بانک، اعضای هیات مدیره و مدیران امور نیز به تشریح ماموریت، راهبردها، استراتژی و چالش های بانک کشاورزی در سال ۱۳۹۷ و ارائه گزارش عملکرد بانک در حوزه های مختلف در سال جاری و مقایسه آن با سال های گذشته پرداختند.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.