صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / ایجاد شغل و کارآرفرینی با توسعه صنعت گردشگری

ایجاد شغل و کارآرفرینی با توسعه صنعت گردشگری

یک استاد دانشگاه پیشنهاد کرد از صنعت گردشگری به دلیل درآمدزایی و ارزش افزود بالای آن در حوزه اشتغال‌زایی و کارآفرینی استفاده شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، غلام حیدر ابراهیم بای سلامی، در همایش ملی کارآفرینی، تولید ملی و توسعه اقتصادی در مرکز همایش‌های سازمان مدیریت صنعتی اظهار کرد: بیکاری و عدم وجود فرصت‌های شغلی آزار دهنده است. امروز در هر خانواده‌ای چند نفر فارغ‌التحصیل بیکار هستند که نشان می‌دهد مدیریت کارآمدی نداشتیم و در ساختار اشتغال کشور تحول ایجاده نکرده‌ایم.

وی افزود: از نظر ما به فردی فرهیخته‌ گفته می‌شود که کارشناسی‌ارشد و دکتری دارد و نتوانستیم در عصر گسترده ارتباطات و فناوری اطلاعات برایش شغل ایجاد کنیم.
مدیرعامل سابق هولدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در ساختار اشتغال نیمی از جمعیت زنان هستند که متاسفانه در هنگام بکارگیری اندک محاسبه می‌شوند. در حالیکه زنان باید همچون مردان در اقتصاد سهم داشته باشند و دختران تحصیلکرده به کار گرفته شوند.

 وی گفت: بر اساس گزارش سازمان جهانی کار بیش از ۵۸ درصد افراد شاغل در سنین ۲۵ تا ۳۷ سال زنان هستند که در صنعت گردشگری اشتغال به کار دارند.
ابراهیم بای سلامی افزود: اگر در صنعت گردشگری ۸۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری شود ۴۱ هزار نفر را می‌توان مشغول کار کند. ما ۳۱ استان داریم که می‌توانیم از جاذبه‌های گردشگری و امکانات وسیع آنها در ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کنیم.
این استاد دانشگاه با اشاره به توسعه گردشگری در بسیاری از کشورهای جهان نظیر اسپانیا و فرانسه اظهار کرد: علی‌رغم آنکه این کشورها به سمت گردشگری مبتنی بر توسعه پایدار حرکت کرده‌اند و درآمد‌زایی از این صنعت نسیب خود کرده‌اند ولی متاسفانه بیش‌ از ۶۰ درصد اقتصاد ایران مبنتی بر نفت است در حالیکه باید درآمدهای نفتی را صرف تقویت منابع انسانی و فناوری‌ها و نوآوری‌ها و ارزش افزوده‌ای که مؤلفه‌های کار‌آفرینی در رویکردهای جدید است از جمله ICT  بکار بگیریم.
وی با اشاره به آمار اعلام شده از ورود گردشگران به کشور اظهار کرد: در ۱۰ ماه گذشته بیش از ۶ میلیون نفر گردشگر وارد کشور شده‌اند، در حالی که ارز‌آوری در گردشگری باید بطور متوسط هفته‌ای ۱۵۰۰ دلار باشد ولی ما به ۷۰۰ دلار آن قانع هستیم و اکثر کسانی که به اسم گردشگر وارد کشورمان می‌شوند بیشتر مردمان خاورمیانه هستند که از کاهش ارزش پول ملی ما می‌خواهند استفاده و به ایران سفر کنند.
مدیرعامل سابق هولدینگ گردشگری سازمان تامین اجتماعی در پایان پیشنهاد کرد: با توجه به آنکه در صنعت گردشگری درآمدزایی، اشتغال‌زایی، فقرزدایی و حفظ محیط زیست یک اصل است لذا پیشنهاد من این است که از گردشگری برای کارآفرینی و اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

وزیر کار: حق عائله‌مندی به حقوق کارگران اضافه می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، سید صولت مرتضوی روز یکشنبه (۲۷ اسفند) بعد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.