صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت شقه گوسفندی به ۸۱ هزار تومان رسید
قیمت شقه گوسفندی به ۸۱ هزار تومان رسید

خالی شدن سفره های مردم به دنبال روند ادامه دار افزایش قیمت گوشت قرمز

قیمت شقه گوسفندی به ۸۱ هزار تومان رسید

گوشت قرمز از آن دسته کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم است که طی ماه های اخیر دستخوش گرانی های چندین باره شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان بازار خروج دام از مرز‌های کشور به صورت قاچاق را عامل اصلی افزایش قیمت اخیر گوشت در بازار عنوان کرده اند و این در حالی است که با وجود گذشت ماه ها از این شرایط هنوز برای حل کردن این مشکل مسوولی یا سازمانی پیشقدم نشده است. در همین رابطه نماینده مردم نایین در مجلس گفت: با وجود پرداخت یارانه به دامداران قیمت گوشت قرمز همچنان روبه افزایش است. عباس پوربافرانی با استناد به ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس متذکر شد: اصرار بر حفظ قیمت فعلی کالاهای اساسی بدون نظارت موجب از بین بردن منابع کشور شده است. با وجودی که دولت یارانه به برخی از دامداران می دهد، هیچ کنترلی بر قیمت گوشت وجود ندارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مردم اجبارا هر قیمتی که در بازار عرضه می شود را می پذیرند اگر این چنین نکنند مجبورند سفره های خود را خالی ببینند. امیدوارم مجلس تدبیری بیندیشد تا نظارت بر تخصیص یارانه و کنترل قیمت ها افزایش یابد.

علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: هم‌اکنون مشکل خاصی در تامین گوشت قرمز وجود ندارد و واردات آن نسبت به گذشته بیشتر شده و تولید آن هم تغییری نسبت به گذشته نداشته است اما مسئله دلالی یکی از عوامل گرانی گوشت قرمز در بازار است. وی افزود: هم اکنون واردات گوشت برزیلی و گوشت گوسفندی بیشتر از گذشته شده است اما مشکلاتی در توزیع آن وجود دارد و آنقدر دست به دست می‌شود که با نرخی که باید به دست مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. مهرفرد ادامه داد: همین دست به دست شدن‌ها و دلالی‌ها عامل گرانی گوشت قرمز شده و دست‌هایی وجود دارد که در این میان در حال سودجویی به نفع خودشان و به زیان مردم هستند. معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نظارت‌ها از سوی دفتر نظارت وزارت جهاد کشاورزی و دستگاه‌های نظارتی متولی ادامه دارد و بیشتر شده است که امیدواریم با همه سودجویان در این بازار برخورد کنند تا بتوانیم بازار گوشت قرمز را تنظیم کنیم.

در ماه گذشته قیمت گوشت قرمز روندی افزایشی داشت و به کیلویی ۸۵ هزار تومان هم در بازار رسید و براساس آخرین آمار منتشر شده از بانک مرکزی در هفته منتهی به سی‌ام آذرماه امسال، متوسط قیمت خرده فروشی هر کیلوگرم گوشت قرمز ۸.۵ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل و ۵۱.۹ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل افزایش داشته است به‌گونه‌ای که هر کیلوگرم گوشت گوسفند با استخوان به صورت میانگین ۶۸ هزار و ۷۶۴ تومان در سطح شهر تهران و هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله بی استخوان ۶۸ هزار و ۹۶۰ تومان فروخته شده است و به ترتیب ۴۷.۸ درصد و ۶۶.۵ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل گران‌تر معامله می‌شود.

قاچاق بی رویه دام در ماه‌های اخیر

علی اصغر ملکی

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی

مشکلات بسیاری در بازار گوشت وجود دارد که در نهایت موجب افزایش قیمت این کالای مورد نیاز مردم شده است. گوشت قرمز یکی از کالاهای اساسی و مورد مصرف مردم است که امروز شرایط بدی در بازار پیدا کرده و این مقدار گوشت گرم برای پاسخگویی به نیاز مردم کافی نیست. سودجویان بسیاری با سواستفاده از شرایط بوجود آمده موجب گرانی این کالا شده اند به طوری که هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ ۷۴ تا ۷۵ هزار تومان به مغازه دار و ۸۰ تا ۸۱ هزار تومان به مشتری عرضه می‌شود.

درحال حاضر روند صعودی قیمت گوشت در بازار ادامه دار است و موجب نارضایتی مصرف کنندگان شده و کمتر کسی می تواند با این شرایط از این کالای اساسی استفاده کند. به همبن دلیل رکود بر بازار گوشت گوسفندی حاکم شده و طی ماه‌های اخیر، به سبب نوسان قیمت گوشت تقاضای چندانی در بازار وجود ندارد. کمبود دام ناشی از قاچاق دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار است و این در حالی است که بسیاری از مسئولان و مقامات بر این موضوع اتفاق نظر دارند که قاچاق بی رویه دام در ماه‌های اخیر دلیل اصلی نابسامانی بازار گوشت و کمبود دام زنده است. در شرایطی کنونی قاچاق دام زنده به شدت از مرزهای غرب کشور افزایش یافته و در شرایط کنونی اگر جلوی قاچاق گرفته شود قیمت ها هم تعدیل خواهد شد زیرا امروز کاهش تقاضا در نتیجه قیمت بالاست و امیدواریم دولت اقدامات مناسبی برای برخورد با قاچاقچیان داشته باشد.

از سوی دیگر تاکنون افزایش واردات گوشت قرمز محقق نشده و با توجه به اظهارات مسئولان تنظیم بازار مبنی بر افزایش واردات گوشت قرمز در راستای کنترل قیمت‌ها در ایام پایانی سال انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر این امر تحقق یابد تا مجدد آرامش به بازار بازگردد. البته در حال حاضر نوسان قیمت دام زنده طی روز‌های اخیر در بازار هم وجود دارد و هم اکنون هر کیلو دام زنده به سبب کمبود با نرخ ۳۵ هزار تومان در میادین توزیع می‌شود و همین موضوع موجب شده تا قیمت گوشت دستخوش تغییر و تحولاتی در بازار قرار گیرد. یکی دیگر از عوامل اصلی گرانی گوشت کاهش عرضه گوشت های وارداتی است. طی دو هفته اخیر به سبب تعطیلات کشورهای خارجی، گوشت کمتری وارد کشور شد که همین موضوع بر نوسان قیمت در بازار دامن زده است. متاسفانه باید اشاره شود که ۴۵ درصد گاوداری ها به دلیل کاهش تقاضای ناشی از گرانی گوشت تعطیل شده و با ادامه این شرایط امیدی به ادامه فعالیت دیگر گاوداری ها هم وجود ندارد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.