صفحه اصلی / اسلایدر / پشت پا به بازارهای صادراتی فرش
پشت پا به بازارهای صادراتی فرش

درآمد ارزی صادرات فرش در سال جاری 73 میلیون دلار کاهش یافت

پشت پا به بازارهای صادراتی فرش

بر اساس آماری که اخیرا اعلام شده متاسفانه شاهد کاهش درآمدزایی ارزی فرش در بازارهای صادراتی تا 73 میلیون دلار هستیم.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس این آمار صادرات فرش و صنایع دستی طی ۹ ماهه سال جاری از نظر ارزشی ۲۲ درصد افت کرده است. صادرات فرش و صنایع دستی در ۹ ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه از لحاظ وزنی رشد داشته، اما از لحاظ ارزشی با کاهش روبه رو بوده است. بر اساس آمار اعلامی، در ۹ ماه سال جاری ۱۲ هزار تن فرش و صنایع دستی کشور صادر شده که در مقایسه با مدت زمان مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد داشته است. همچنین صادرات فرش از لحاظ ارزشی طی ۹ ماهه امسال به رقم ۲۵۸ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲ درصد افت داشته است. گفتنی است، طی ۹ ماهه سال ۹۶، ۸ هزار تن فرش به خارج از کشور صادر شده بود و بابت این میزان صادرات ۳۳۱ میلیون دلار ارز وارد کشور شد.

عوامل بسیاری در وقوع این اتفاق ناخوشایند دخیل هستند که جای بحث و بررسی داراد. اما همین شرایط دقیقا در سالهای گذشته نیز تکرار شد که کاهش ارزش پول ملی، افزایش تسهیلات صادراتی و لغو پیمان‌سپاری ارزی در اوایل دهه ۷۰ بیشترین اثر مثبت را بر صادرات فرش داشت اما با بازگشت دوباره پیمان‌سپاری ارزی در سال ۷۳ دوباره صادرات فرش ایران را محدود کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با لغو محدودیت‌های صادراتی مانند پیمان‌سپاری ارزی، الزام واردات در مقابل صادرات و افزایش تسهیلات صادراتی، زمینه بسیار مساعدی برای افزایش صادرات غیرنفتی مهیا خواهد شد.

رقابت قیمتی با فعال شدن رقبا

یعقوب حسنی

فعال بازار فرش دستباف

شرایط نامناسب صادرات فرش در سالهای اخیر موجب کاهش درآمدزایی ارزی در این بخش شده است. رقبای بسیاری در بازارهای بین المللی سعی دارند جا پای ایران بگذراند. در حال یکه در کشور ما به دلایل مختلف به صادرات و ارزآوری فرش پشت پا زده می شود و به دنبال محدودیت های ایجاد شده کشور‌های هند و پاکستان بازار فرش ایران را در جهان در اختیار گرفته‌اند. فعال شدن رقبای فرش ایران در بازارهای جهانی نوعی رقابت قیمتی به راه انداخت که باعث شد فرش با کیفیت و اصیل ایرانی مشتری کمتری داشته باشد چراکه قیمت فرش‌های عمدتاً نامرغوب دیگر کشورها به‌مراتب از فرش ایرانی پایین‌تر بود و مشتریان بیشتری را به خود جذب می‌کرد. ورود دیگر کشورها به این حوزه و بی توجهی مسوولان به روش های حمایتی از قالی بافان باعث افت صادرات فرش ایران و در نتیجه کاهش درآمد آن شده‌ است.

متاسفانه موضوع پیمان سپاری ارزی هم که در تمام بخش ها مشکل آفرین شده بر صادرات فرش ایرانی نیز تاثیر گذاشته و فعالان باسابقه را از ادامه کار دلسرد کرده است. این در حالی است که باید شرایط فعلی را مغتنم شمرده و از کاهش ارزش پول ملی و گرانی ارز برای افزایش ارزآوری استفاده کنیم. پیمان سپاری ارزی نتوانسته به صادرات کمک کند و افت درآمد را در بسیاری از بخش ها رقم رشده است. با تمام این تفاسیر امروز مشکل تبادلات بانکی را هم پیش رو داریم. برجام تا حدود بسیار زیادی توانست محدودیت های بانکی را برای انتقال ارز و درآمدهی صادراتی تسهیل کند اما امروز دوباره با همان مشکلات درگیر شده ایم و بسیاری از بازارهای خارجی را به دلیل محدودیت های بانکی از دست داده ایم.

هم چنین دیگر جوایز صادراتی هم آنطور که باید به صادکننده موفق و درآمدزا تعلق نمی گیرد. حذف سیاست های تشویقی در کنار این مشکلات ایران را از جایگاه شایسته ای که قرار داشته دور می کند و اگر راهکار مناسبی برای این اتفاقات وجود نداشته باش تمام بازارهای صادراتی را در تمام بخش ها کم کم از دست خواهیم داد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.