صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت قیمتی دلار بیشتر می‌شود
مقاومت قیمتی دلار بیشتر می‌شود

«کسب و کار» عدم ریزش قیمت ها در بازار ارز با وجود کنترل چند ماهه بانک مرکزی را بررسی می کند

مقاومت قیمتی دلار بیشتر می‌شود

تقریبا از اواخر شهریور ماه بود که بانک مرکزی با تغییر و اصلاح برخی از سیاست های پیشین ارزی سعی در کنترل قیمت ها کرد و در حالی که مداخله این بانک در بازار ارز در برابر سرکشی نرخ دلار، اندک نتیجه ای داد اما هنوز انتظارات مردم از این مداخلات برای کاهش اساسی نرخ دلار، برآورده نشده است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، تقریبا از اواخر شهریور ماه بود که بانک مرکزی با تغییر و اصلاح برخی از سیاست‌های پیشین ارزی سعی در کنترل قیمت ها کرد و در حالی که مداخله این بانک در بازار ارز در برابر سرکشی نرخ دلار، اندک نتیجه ای داد اما هنوز انتظارات مردم از این مداخلات برای کاهش اساسی نرخ دلار، برآورده نشده است.
یعنی با گذشت بیش از سه ماه از کنترل بازار ارز توسط بانک مرکزی، قیمت ارز جز در مقطعی محدود که به نرخ ۹ هزار تومان برگشته بود، همچنان بالای ۱۰ هزار تومان است. کارشناسان خوش بین هستند که حداقل جلوی مسیر صعودی نرخ دلار گرفته شده است و توقف روند کاهشی نرخ دلار به دلیل یک سری اتفاقاتی است که خارج از حیطه کنترلی بانک مرکزی است. برای مثال بانک مرکزی آنجایی که به بازار ارز مربوط است، در تلاش است با مهار تقاضای ارزی و همچنین سیاست‌های مشابه، از افزایش قمیت ارز جلوگیری کند اما کمبود و یا کاهش ذخایر ارزی در آینده به دلیل کاهش صادرات نفت و … در اختیار این بانک نیست.

بررسی های بازار ارز نشان می دهد در حال حاضر نرخ ارز ۱۱ هزار و ۴۵۰ تومان است و با وجود فشارهایی که به دلیل تحریم ها بر کشور وجود دارد، احتمال دارد که این نرخ افزایش هم خواهد یافت.

کمبود ارز جدی تر می‌شود
اصغر مشبکی، کارشناس اقتصادی
بانک مرکزی طی این مدت تقریبا از هیچ تلاشی برای مهار قیمت ها در بازار ارز، دریغ نکرده است اما به دلایلی نرخ هنوز پایین تر از ۱۰ هزار تومان نمی آید. مهم ترین دلیل این موضوع کمبود ذخایر ارزی است که در آینده ای نزدیک ممکن است جدی تر هم بشود. تحریم ها و فشارهایی که از جانب کشور آمریکا بر ایران وارد شده، نشان می‌دهد ایران در یک موقیعت بد از نظر سیاست خارجی قرار گرفته که به تبع آن تصمیم‌گیری های اقتصادی را برای مسئولان کشور دشوار می‌کند. برای مثال شایعه خروج ایران از برجام و یا مسائلی از این دست که معافیت برخی از کشورها از تحریم‌های نفتی، تمدید نمی‌شود، چالش ایران برای تامین ارز در آینده‌ای نزدیک را در پی دارد. ازاینرو هر چقدر هم در بازار ارز مداخله شود، نمی‌توان با وجود ذخایر محدود ارزی، نرخ ها را پایین آورد. یعنی ارز۱۴ هزار تومانی و حتی قیمت بیشتر، نرخ واقعی دلار است و تغییر دستوری این نرخ نیز نهایتا تا قیمت ۱۱ هزار تومان میسر خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل می شود/هوشمندسازی شناسایی خانه های خالی/اخذ ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات از خانه‌های خالی

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، وی با بیان اینکه تا کنون …