صفحه اصلی / اسلایدر / فاجعه در انتظار صادرات ۱۰۰ ساله پسته
فاجعه در انتظار صادرات ۱۰۰ ساله پسته

درآمد ارزی صادرات پسته در سال جاری 231 میلیون دلار کاهش یافت

فاجعه در انتظار صادرات ۱۰۰ ساله پسته

پسته ایرانی سالیان سال است در پله نخست کیفیت در بازارهای صادراتی ایستاده و مشتریان زیادی دارد اما در سالهای اخیر عوامل متعددی موجب کاهش تولید پسته و افت صادرات آن شده به طوری که امروز کشورهای دیگر در تلاش برای کسب جایگاه ایران در بازارهای بین المللی هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رقبای پسته ایران از شرایط بوجود آمده در کشور مطلع اند و با راهکارهای مختلف سعی دارند مشتریان ثابت این کالای استراتژیک را از آن خود کنند. ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان تولید پسته در جهان محسوب می‌شود و هر ساله از این طریق ارز قابل توجهی را وارد کشور می کند که متاسفانه در سال جاری با افت ۲۳۱ میلیون دلاری در صادرات پسته روبرو شده است.

بر اساس آمار منتشر شده در هفت ماهه نخست سال ۹۶ صادرات پسته و مغز پسته بیش از ۵۳۰ میلیون دلار درآمد ارزی نصیب کشور کرده در حالی که درسال جاری این رقم با صادرات حدود ۳۳ هزار تن پسته به حدود ۲۹۹ میلیون دلار کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سطح زیر کشت محصول پسته سال گذشته در ایران حدود ۴۷۰ هزار هکتار بوده و با توجه به سطح زیر کشت پسته در جهان که حدود ۶۴۰ هزار هکتار برآورد شده بزرگترین سطح زیر کشت را به خود اختصاص می‌دهد.

در شرایط امروز بی سر و سامانی در بازار پسته و در کنار آن خشکسالی های اخیر و البته آفات و بیماری های ناشی از بروز کم آبی، اندک اندک پسته را از میدان خارج می کند و به حاشیه بازار می راند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کرمان به ابعاد وسیع فاجعه اتفاق افتاده در صنعت پسته اشاره و بیان کرد: تفاوت صادرات بیش از یک میلیارد دلار در سال گذشته با صادرات حداکثر ۱۰۰ میلیون دلاری در سال جاری اتفاق نامیمونی است. سید مهدی طبیب زاده افزود: هنوز این باور وجود ندارد که بیش از ۹۰ درصد تولید این محصول کاهش یافته و به همین دلیل تصمیمات جدی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی با بیان اینکه ارزش باغات پسته ۶۰ هزار میلیارد تومان است گفت: باید برای حفظ باغات پسته در سال جاری تلاش جدی انجام گیرد تا بتوان در سال های آینده پسته تولید کرد. طبیب زاده تصریح کرد: در بحران به وجود آمده در پسته نه تنها تولیدکننده پسته بلکه تمام مقدمات و ماخرات آن مانند تاجر، حمل و نقل، کارگر، واحدهای فرآوری و غیره آسیب دیده اند.  وی از بانک های عامل، همراهی لازم با فعالان پسته در این شرایط را و از دولت تعیین تکلیف نرخ ارز را درخواست کرد.

ضرورت تامین مالی صادرات پسته کشور

محمدرضا آراد

فعال بازار پسته

اگر یک محصول وجود داشته باشد که بتوان بعد از نفت روی آن برای درآمدزایی و ارزآوری در بازارهای بین المللی حساب کرد همین پسته است که آن هم به دلایل مختلف در حال خروج تدریجی از بازارهاست. شرایط اقتصادی و عوامل محیطی دست به دست هم داده اند تا در طول کمتر از یک سال و در یک بازه زمانی مشابه  ۲۳۱ میلیون دلار از درآمد صادراتی پسته کم شود. در حال حاضر از طرفی دیگر مشکلاتی هم متوجه تجار این محصول استراتژیک است که درآمدزایی را تحت الشعاع قرار داده است. مشکلی که تجار دارند این است که ارز در سامانه نیما باید وارد شود و این موضوع مقداری بحث صادرات را مختل کرده و فعالان را از صادارت دلزده کرده است. این در حالی است که بانک ها هم برای صادکنندگان و فعالان بازار پسته دردسر آفرین شده اند. بانک ها با بهانه اینکه فعالان پسته ورشکست شده‌اند و وضعیت اقتصادی خوبی ندارند در پرداخت تسهیلات و وصول مطالبات خود سخت گیری می کنند که ضرورت دارد در این زمینه تامین مالی صادرات پسته کشور در دستور کار قرار بگیرد.

اما آفت مگس میوه مدیترانه‌ای هم مشکل دیگری است که تولیدکننده پسته با آن روبرو شده است. در سال جاری با با بررسی‌هایی که انجام شده مشخص شد این آفت قرنطینه‌ای بوده و به ارقام مختلف میوه خسارت می‌زند و بیشترین خسارت متوجه باغات پسته شده است. آفت مگس میوه مدیترانه‌ای سم ندارد چون لارو داخل میوه است و یک جفت از این آفت می‌تواند ۵۰ تا ۶۰ تن میوه را در یک سال از بین ببرد و با توجه به اینکه حدود ۶ نسل در طول سال دارد خسارت بالایی می‌تواند بزند. این شرایط در حالی برای بازارهای صادراتی پسته بوجود آمده که باید از افزایش نرخ ارز در راستای رشد صادرات و ارزآوری استفاده می شد. در این شرایط و در تحریم ها با کاهش ارزش پول ملی فرصت مناسبی برای افزایش صادرات غیرنفتی ایجاد می شود در حالی که برای سایر بخش های اقتصادی کشور یک تهدید خواهد بود که می بایست از این فرصت ها برای افزایش ارزآوری استفاده کنیم نه اینکه با کاهش ۲۳۱ میلیون دلاری در ارزآوری روبرو شویم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.