صفحه اصلی / اسلایدر / آغاز خروج دلالان از بازار خودرو
آغاز خروج دلالان از بازار خودرو

«کسب و کار» آینده بازار خودرو با توجه به افزایش قیمت ها و آغاز طرح پیش فروش را بررسی می‌کند

آغاز خروج دلالان از بازار خودرو

علی رغم اینکه خودروسازان هنوز به تکالیف خود در قبال مشتریان عمل نکرده و به گفته دادستان تهران 5100 شکایت در ۲۰ پرونده پیش‌فروش خودرو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در این رابطه وجود دارد، ایران خودرو بار دیگر موضوع پیش فروش خودرو را از سر گرفته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، علی رغم اینکه خودروسازان هنوز به تکالیف خود در قبال مشتریان عمل نکرده و به گفته دادستان تهران ۵۱۰۰ شکایت در ۲۰ پرونده پیش‌فروش خودرو به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در این رابطه وجود دارد، ایران خودرو بار دیگر موضوع پیش فروش خودرو را از سر گرفته است.
حالا خودروسازان نه تنها به مراد دل خود مبنی بر افزایش قمیت ها دست پیدا کرده و حتی ۳۰ درصد قیمت ها را بالا برده‌اند، از دولت مجوز پیش فروش و در کنار آن رقم‌های میلیاردی برای تامین سرمایه در گردش، دریافت می‌کنند. به گفته رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ۱۵ هزار میلیارد تومان به عنوان سرمایه در گردش به دو خودروساز پرداخت خواهد شد و همچنین پرداخت تسهیلات ۱۱ هزار میلیارد تومانی به قطعه سازان را وعده داده شده است. پس خودروسازان تا حدودی به خواسته های خود دست پیدا کرده‌اند. می ماند مشتریانی که از یک طرف معلوم نیست چطور با این شیب افزایشی قیمت خودرو، خریدار خودرو هستند؟ و از طرفی چگونه روی وعده خودروسازان برای تحویل به موقع خودرو حساب کنند؟
در این رابطه عباس تابش معاون وزیر صنعت، صحبت های امیدوار کننده ای گفته است به گفته وی افزایش قیمت خودرو در شرکت های تولید کننده با هدف افزایش تولید در جهت تعادل عرضه و تقاضا، کاهش قیمت در بازار، کمک به مصرف کنندگان خودرو و اشتغال در صنعت خودروسازی در نظر گرفته شده است.

وی گفت: خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت گذاری نمی شوند و شرکت های عرضه کننده باید قیمت نهایی مصرف کنندگان را اعلام کنند.

تابش افزود: تا ۳۱ مرداد امسال هیچ خودرویی مشمول افزایش قیمت نمی شود و همه قراردادهای فروش از جمله فروش فوری ۳۰ روزه و قطعی تا این تاریخ باید به قیمت منعقد در قراردادها تحویل شود.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، خودروسازان حق ندارند بیش از ۲۰ درصد تولیداتشان را به فروش نقدی اختصاص دهند و ۸۰ درصد باید به معوقات اختصاص یابد.

تابش با بیان اینکه ایران خودرو و سایپا ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو معوقه دارند، افزود: دو خودروساز بزرگ کشور تعهد ۹۳۰ هزار دستگاه خودرو را دارند و فروش سال ۹۸ هم در این تعداد وجود دارد.
بخش زیادی از تقاضای فعلی خودرو که باعث شروع پیش فروش های تازه شده، از جانب دلالان است که در طمع سود حاصل از فاصله قیمتی خودرو از کارخانه تا بازار، آنها را به این سو کشانده اما مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران‌خودرو وعده داده، تا پایان اردیبهشت سال آینده توازن در قیمت تولیدات کارخانه و بازار خودرو ایجاد می‌شود.
با توجه به افزایش تقاضای بازار برای خودروهای پرتیراژ گروه صنعتی ایران خودرو و براساس مجوز کسب شده ازسوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این گروه صنعتی، پیش فروش محصولات پرتیراژ خود را ۲۴ دی ماه سال جاری آغاز می کند.
معاون مدیر عامل در بازاریابی و فروش ایران خودرو با بیان این که طرح پیش فروش زمستانی ایران خودرو با هدف پاسخگویی به نیاز و تقاضای بازار به خودروهای پرتیراژ صورت می گیرد گفت: در این طرح پیش فروش، خودروهای پژو ۴۰۵ GLXوSLX، پژو پارس دوگانه سوز، سمند ال‌ایکس ۷EF پایه گاز سوز و بنزینی، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ که مورد تقاضای بسیاری از متقاضیان بوده برای ثبت نام ارائه شده است.مصطفی خان کرمی خاطر نشان کرد: شروع تحویل خودروهای این طرح از مرداد ماه ۹۸ به بعد خواهد بود.

قیمت خودرو شناور شده است
حسن کریمی، سنجری کارشناس بازار خودرو
اگرچه خودروساران مجوز افزایش قمیت خود را کسب کرده و به دنبال آن قیمت‌ها را بالا برده‌اند اما این افزایش قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار است. یعنی قیمت شناور است و قابلیت اینکه پایین تر بیاید، را دارد. از طرفی اگر خودروسازان همانطور که وعده داده‌اند تا پایان سال، جریان تولید را بالا برده و معوقات خود را پرداخت کنند، عرضه افزایش پیدا کرده و بازار به حالت عادی بر می‌گردد. تعیین قیمت کارخانه زیر ۵ درصد بازار یعنی کاهش جریان دلالی در بازار خودرو به مرور زمان و پاس تقاضا از سمت دلالان به خریداران واقعی. طبیعتا خریداران واقعی خودرو که با افزایش قمیت ها قدرت خرید خود را از دست داده‌اند، کاهش پیدا می‌کنند و با کاهش تقاضای خودرو، خودروسازان ناگزیر از پایین آوردن قیمت‌ها هستند.
بنابراین افزایش قیمت خودرو ۵ درصد زیر قیمت بازاردر نهایت به تعادل بازار خودرو و جریان عرضه و تقاضا منجر می‌شود که نوید از چشم انداز روشنی برای بازار خودرو و خریداران واقعی آن دارد. این یعنی آغاز خروج دلالان از بازار خودرو که بسیار خوشایند است.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.