صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / لزوم تشکیل اتاق سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی در شهرستان چالوس
لزوم تشکیل اتاق سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی در شهرستان چالوس

رئیس کمیته تسهیلگران شهرستان چالوس مطرح کرد

لزوم تشکیل اتاق سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی در شهرستان چالوس

رئیس کمیته تسهیلگران شهرستان چالوس با اشاره به اینکه کمیته تسهیلگران به عنوان یک موتور محرکه توسعه مطرح است،گفت: تشکیل اتاق سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی باید در اتاق فکر کمیته تسهیلگران چالوس مدنظر قرار گیرد.

 مازیار ایکانی رئیس کمیته تسهیلگران شهرستان چالوس در سومین جلسه کمیته تسهیلگران این شهرستان به ارائه راهکارهای عملی برای توسعه دولت محور و نقش مهم مشارکت مردم در تصمیمات اشاره کرد و گفت: خلاقیتی که در ادارات منجر به نوآوری شود وجود ندارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، وی با بیان اینکه در راستای توانمندسازی در هیئت حاکمه شهرستان گفتمان سازی، نهادسازی، سازماندهی و هدایت، اجرا و پیگیری حائز اهمیت است افزود: در گفتمان سازی اجماع هیئت حاکمه برای حرکت در مسیر توسعه شهرستان باید به تغییر گفتاری، رفتاری، و رویکردی در جهت توسعه منجر گردد.
رئیس کمیته تسهیلگران توسعه پایدار چالوس اظهار کرد: آماده سازی ذهنی دولت و جامعه برای آغاز یک حرکت تاریخی و هماهنگ درجهت توسعه شهرستان و گفتمان(دولت توسعه گرا، جامعه توسعه طلب) باید صورت گیرد.
ایکانی به اقدامات موثر برای هژمونی گفتمانی پرداخت و تصریح کرد: در این راستا،همراهی تمام و کمال رسانه ها به عنوان چشم بیدار در جهت پرداختن به موضوع توسعه،همراه کردن دانشگاه ها، اساتید و اعضای هیئت علمی در ترویج و حمایت از گفتمان،همراه کردن نهادهای مدنی، سازمان های مردم نهاد، احزاب سیاسی و تشکل های مردمی، بازار،جوانان، بانوان و سایر نخبگان و همچنین ایجاد اراده عمومی در جهت توسعه و آمادگی افکار عمومی حائز اهمیت است.
وی تاکید کرد: ایجاد نهاد جدیدی از اعضای هیئت حاکمه و اتاق فکر به عنوان موتور محرکه یا پیشران توسعه به نحوی که دارای اقتدار قانونی باشد، تشکیل اتاق سرمایه گذاری و تسهیل کارآفرینی، بررسی کارشناسانه وضع موجود از واحدهای تولیدی و خدماتی در حال کار،برداشتن موانع سخت افزاری و نرم افزاری، افزایش کیفیت سیاست های اقتصادی،ایجاد امنیت روانی فضای کسب و کار(امنیت اقتصادی) از نکات مهم است.
رئیس کمیته تسهیلگران اضافه کرد: بررسی پروژه های موجود یا پیشنهادی دارای قابلیت اجرایی ، بررسی کارشناسانه و تعریف پروژه های جدید که با ساختارهای زیست بوم منطقه همراهی و هماهنگی داشته باشد نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد همچنین در صورت امکان بازنگری در فرآیند مقررات اخذ موافقت اصولی در ادارات مرتبط و دست یابی به بهترین راه حل ممکن در جهت تسهیل فرایند مهم است.
ایکانی گفت: اتاق سرمایه گذاری خود باید به عنوان یک شخصیت حقوقی متولی اخذ موافقت اصولی باشد که پس از اخذ آن طی یک فرآیند قانونی با فراخوان گسترده در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.
وی با بیان اینکه اصلاح ساختارهای موجود در ادارات و دستگاه های دولتی و اجرایی به منظور تامین اهدافی صورت می گیرد، تصریح کرد: افزایش سرعت انجام کارها، کاهش زمان ارائه خدمت، افزایش کیفیت ارائه خدمات، فرایند محوری، باز تعریف فرآیندها، طرح تکریم ارباب رجوع و حقوق شهروندی از جمله این اهداف است.
* تعیین ساختار مناسب در حوزه گردشگری چالوس
در ادامه سیدرضا موسوی عضو کمیته تسهیلگران چالوس گفت: تعیین ساختار مناسب در حوزه گردشگری و اینکه محور توسعه شهر چالوس بر مبنای کدام ویژگی ها باید انجام شود از نکات مهم قابل توجه است.
وی افزود: اگر محور توسعه چالوس در حوزه گردشگری است باید از نظرات صاحب نظران گردشگری استفاده شود.
عضو کمیته تسهیلگران چالوس یادآورشد: جغرافیای منطقه نشان می دهد که سرمایه گذاری باید در بخش گردشگری باشد اما در کنار هم باید به سایر بخش ها هم توجه شود.
* استفاده از ظرفیت های بالقوه شهر در جهت ارتقای آن
لیلا ابراهیمی از دیگر اعضای کمیته تسهیلگران چالوس در این جلسه با بیان اینکه در گام نخست شهرداری بخشی از خدمات شهری را می تواند با حرکت علمی و روش های اجرایی در خدمت شهر باشد تا به توانمندسازی آن کمک کند، افزود:استفاده ازظرفیت های بالقوه شهر در جهت ارتقای شهر، رعایت قانون و قانون مداری ، مکانیزه کردن شهرداری ها برای ارائه خدمات مساوی به شهروندان(حقوق شهروندی) ، شفافیت کامل فعالیت های شهرداری خصوصا درآمدها و هزینه ها ، اداره علمی شهر، اعمال و اجرای طرح تفصیلی شهری، نظارت کامل شهرداری بر کاربری ها باید مورد توجه قرار گیرد تا به توسعه پایدار کمک کند.
* توجه به مشارکت مردم در توسعه و توزیع عادلانه ثروت در شهر
محسن رضوی نیا عضو کمیته تسهیلگران چالوس نیز با تاکید بر دسترسی آسان به اطلاعات گفت: توجه به مشارکت مردم در توسعه و توزیع عادلانه ثروت در شهر از مواردی است که مهم شمرده می شود.
وی با ابراز گلایه از اینکه نمایندگان مردم باید تنها در زمان انتخابات به سراغ مردم می آیند،اظهار کرد: نظر خواهی از مردم در اجرای طرح و پروژه می تواند میزان مشارکت مردم را افزایش دهد.
* توانمندسازی به معنای افزایش بهره وری سیستم برای رسیدن به هدف است
مهدی ردایی از دیگر اعضای کمیته تسهیلگران چالوس نیز با بیان اینکه اندازه قدرت دولت و حدود اختیارات را قانون تعیین کرده است، اظهارکرد: توانمندسازی به معنای افزایش بهره وری سیستم برای رسیدن به هدف است.
وی تصریح کرد: برای افزایش توانمندسازی به آموزش مستمر کارکنان و ارتقای انگیزشی برای خلاقیت و ایجاد نظام بر عملکردها باید توجه شده و همچنین با تحقیقات میدانی نقاط قوت و ضعف شناسایی و سپس تعریف شود.
* راهکارهای عملی توانمندسازی دولت باید شناسایی شود
کامران رهبر عضو کمیته تسهیلگران چالوس نیزبا تاکید بر اینکه راهکارهای عملی توانمندسازی دولت باید شناسایی شود، اظهار کرد: تنها مشخص کردن مشکلات کافی نیست بلکه باید مشکلات را حل کرد.
وی گفت: از عوامل توانمندسازی دخالت دادن شهروندان در تصمیم گیری و برنامه ریزی و سپاسگزاری از آنان است.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.