صفحه اصلی / اسلایدر / قیمت شکنی کالاها در بازارهای صادراتی
قیمت شکنی کالاها  در  بازارهای  صادراتی

دپوی کالاها ایران را از قافله ارزآوری در بازارهای هدف عقب انداخته است

قیمت شکنی کالاها در بازارهای صادراتی

تولیدکنندگان ایرانی و صنایع کشور توانستند با شناخت نیاز بازارهای بین المللی و با تلاش و پشتکار فراوان درآمدزایی و ارزآوری را از صادرات افزایش دهند.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، به عبارتی صنایع توانستند با شناخت بازارهای بین‌المللی، صادرات خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند تا بتوانند بخشی از زیان رکود و دپوی محصولات خود را در انبارها جبران کنند. اما این اتفاق دیری نپایید تا با گرانی های ارز و خروج آمریکا از برجام و اعمال دور جدید تحریم ها کالاهای ایرانی مشتری چندانی نداشته باشند و قیمت شکنی در بازارهای صادراتی برای فروش کلید بخورد. این در حالی است که یک مقام مسئول با اشاره به ضرورت حفظ ارزش کالاهای صادراتی ایران در بازارهای هدف گفت: حضور کالاهای ایرانی در نمایشگاههای کشورهای همسایه در دستور کار قرار دارد. محمدجواد قنبری با اشاره به رونق صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه گفت: در بخش صادرات باید به صورت هدفمند به بازارهای جهانی ورود کرده تا ارزش کالاهای صادراتی در سطح بالایی باقی بماند نه اینکه قیمت‌شکنی شود، این در حالی است که بر اساس تفاهم‌نامه‌های عقد شده میان ایران و سایر کشورهای دنیا، توسعه حضور کالاهای ایرانی در نمایشگاههای کشورهای همسایه، در دستور کار قرار دارد.

جایگاه صادراتی کشور به خطر افتاده است
اردشیر کریمی، کارشناس توسعه بازار
به دنبال نوسانت ارزی و شرایطی که برای اقتصاد ایران بوجود آمد متاسفانه بازارهای صادراتی را آنطور که شایسته است نتوانستیم پوشش دهیم و کمی از قافله ارزآوری عقب افتاده ایم. گرانی مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده کالاهای ایرانی هم در بازار داخل مشتریان خود را از دست داد و هم در خارج از کشور موجب قیمت شکنی کالاها به منظور به فروش رسیدن شده است. با خروج آمریکا از برجام نیز موقعیت مناسبی که در دنیا برای ایران بوجود آمده بود کمی خدشه دار شد و تبادلات بانکی هم دچار مشکل شده اند بنابراین تمام این عوامل منجر به قیمت شکنی کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی شد. صادرکنندگانی هم که به دلیل گرانی ارز و برای درآمدزایی به حوزه صادرات ورود کردند و برای یک بار صادرات کالایی را انجام دادند موجب قیمت شکنی کالا به دلیل نداشتن تجربه و به منظور فروش صرف و درآمدزایی جایگاه صادراتی ایران را به خطر انداختند. امروز صادکنندگان ایرانی با رقابت سخت و دامپینگ و عدم امکان استفاده از همه امکانات بین‌المللی است که البته برای همه آن‌ها راه حل‌های نسبی وجود دارد روبرو هستند. بسیاری از بازارهای هدف به دلیل تحریم ها از مبادله با ایران منع هستند و بسیاری دیگر هم به دلیل محدودیت های بانکی نمی توانند تبادل داشته باشند. امیدواریم با با رفع تحریم ها و فعالیت فعالان باسابقه صادراتی که در برخی موارد در سطح جهان بی نظیر است، جایگاه ایران در بازارهای جهانی و بین المللی دوباره رونق بگیرد و ارزآوری موجب توسعه اقتصادی شود.

 

 

همچنین مطالعه کنید:

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی ضیغمی رئیس سازمان توسعه تجارت ایران  امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.